Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

مضرات خوردن برنج پخته شده و مانده در وعده بعدی غذایی را نادیده نگیرید

صحت مضرات خوردن برنج پخته شده و مانده در وعده بعدی غذایی شاید سوالی باشد که برای شما هم پیش آمده باشد ؟ چرا که در برخی از فرهنگ های غذایی در سراسر جهان، برنج وعده اصلی غذای روزانه افراد را تشکیل می دهد و در این میان مثلا در کشور چین بشترین استفاده را دارد. ام از آنجایی که بسیاری از وعده های غذای لذیذ و پر طرفدار ایرانی از برنج تشکیل شده همواره باید چگونگی نگهداری آن در نظر گرفته شود تا به هنگام مصرف مجدد برای بدن مضر نباشد . در ادامه با میهن پست همراه شوید.

همانطور که می دانید برنج پخته شده توسط هر ایرانی حتما در هر وعده به اندازه ای خواهد بود که برای وعده ای دیگر از آن باقی خواهد ماند و د راین میان یک اصطلاح بسیار رایجی در میان ما ایرانی ها وجود دارد که گفته می شود زنان ایرانی برای درست کردن غذا عمدتا دست شان به کم نمی رود و همیشه اندکی بیشتر از میزان مورد نیاز خانواده غذا درست می کنند. البته در بسیاری از مواقع نیز این غذای باقی مانده در وعده های بعدی یا برای ناهار روز بعد اعضای خانواده در محل کار یا مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد.

مضرات خوردن برنج پخته شده

مضرات خوردن برنج پخته شده اگر چه مورد تایید کارشناسان تغذیه قرار گرفته است اما برنج پخته شده اگر قرار باشد که برای وعده ای دیگر باقی بماند و مصرف شود و از آنجایی که برنج یکی از اصلی ترین مواد غذایی در سبد کالای ما ایرانیان است بهتر است در مرحله اول پخت آن را به اندازه یک وعده انجام دهیم و اگر ممکن نیست پس باید باقی ماند برنج پخت شده را در شرایط خاصی – همچون دمای مناسب در یخچال – نگهداری کرد.

مضرات خوردن برنج پخته شده

با این حال همان طور که اشاره شد در بسیاری از مواقع پیش می آید که پس از مصرف یک وعده برنج مقداری از آن باقی می ماند و در دفعات بعدی و با گرم کردن مجدد آن مورد استفاده قرار می گیرد. و در این میان نیز «نشنال هلث سرویس» به مضرات خوردن برنج پخته شده اشاره کرده و اخیرا نیبز در مورد سمی بودن برنج پخته شده و مانده خبر داده و دلیل آن را حرارت دادن مجدد برنج نمی داند و علت آن را به شرح زیر تشریح کرده است…

علت اصلی ایجاد چنین سمومی چگونگی نگهداری برنج پس از نخستین بار پخت آن است. برنجی که هنوز پخته نشده، مستعد تولید باکتری هایی است که می تواند منجر به سموم غذایی شود. این باکتری می تواند در نوع پخته برنج نیز باقی بماند و با این حال زمانی که برنج پخته و در دمای اتاق باقی گذاشته می شود، هاگ های موجود در آن به باکتری تبدیل می شود که در نهایت منجر به تولید مواد سمی شده و می تواند حالت تهوع و شکم روش را در افراد به وجود آورد. هر چقدر برنج پخته شده بیشتر در معرض دمای هوای اتاق قرار گیرد باکتری ها فرصت بیشتری برای تولید پیدا خواهند کرد بنابراین بهتر است بعد از پخت اولیه برنج و در صورت باقی ماندن مقداری از آن، هر چه سریع تر در داخل یخچال گذاشته شود.

مضرات خوردن برنج پخته شده

بهترین راهکارهایی که می توانید از عدم ایجاد چنین باکتری هایی مطمئن شوید، این است که بلافاصله بعد از پخت برنج آن را میل کنید و در سریع ترین زمان ممکن، باقی مانده آن را برای استفاده در وعده های بعدی در داخل یخچال قرار دهید.

زمانی که «نشنال هلث سرویس» برای انجام این کار توصیه می کند، حدود یک ساعت است. زمانی که برنج باقی مانده را در داخل یخچال قرار می دهید بهتر است باقی مانده آن را تنها یک روز نگهداری، دوباره گرم کرده و مصرف کنید و حتما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که مابقی برنج نباید بیشتر از یک بار دیگر حرارت ببیند.

منبع   businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا