Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

بر بنای جاذبه با چه سرعت باید از سیاره های منظورمه شمشی دور شد ؟

بر بنای جاذبه با چه سرعت باید از سیاره های منظورمه شمشی دور شد ؟ این شاید سوالی باشد که در ذهن علاقه مندان به نجوم بی پاسخ مانده باشد اما بر امروز ما در میهن پست با یک تصویر متحرک جالب به شما نشان خواهیم داد که به فرض سکونت در هر یکی از سیاره های منظومه شمسی ، به هنگام خروج یا فرار از هر یک از این سیاره ها ،سرعت موشک و یا وسیله انتقال انسان – آن هم با توجه به جاذبه موجود در آن سیاره – چقدر باید باشد ؟ در ادامه با ما همراه شوید.

با این حال سیاره های منظورمه شمشی به واسطه جرم ، قرار گرفتن در مداری خاص ، جاذبه و دوری یا نزدیکی آن به خورشید و … دارای شرایط خاص به خود هستند.

سیاره های منظورمه شمشی به دلیل متفاوت بودن شرایطشان ، برای خروج از آن ها باید به جاذبه موجود در آن ها توجه داشت  ، اگر چه جاذبه این کار را برایمان عملی می کند اما این کار نسبتأ دشوار است چرا که ماهواره ها با حرکت سریع و سقوط آزاد در سیاره با جاذبه می جنگند  و در این میان نیز ایستگاه فضایی بین المللی همانند ماهواره ها با سرعت بیش از ۲۸۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سفر می کنند. اما اگر قصد دارید این سیاره را ترک کنید باید سریع تر حرکت کنید. این سرعت «سرعت فرار» نامیده می شود.

سیاره های منظومه شمسی

بنابراین برای رسیدن به سرعت خروج و یا سرعت فرار در هر یک از سیاره های منظورمه شمشی هر موشک به سوخت زیادی نیاز دارد ، به همین دلیل مثلا موشک زحل پنج که در ماموریت آپولو مورد استفاده قرار گرفت خیلی بزرگ بود: این موشک ها باید سوخت کافی را تا رسیدن به ماه با خود حمل می کردند.

موشک های اسپیس ایکس کمی کوچکتر از زحل پنج هستند، اما حتی سریع تر حرکت می کنند تا انسان ها را به دور ماه ببرند و برگرداند. که در این میان شرکت خصوصی اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک که روز دوشنبه اعلام کرد ، قصد دارد دو نفر را در اواخر سال ۲۰۱۸ به دور ماه بفرستد. انجام دادن این کار نسبت به ماموریت های پیشین ناسا چقدر می تواند با موشک جدیدش سخت یا آسان باشد ؟

سیاره های منظورمه شمشی

از آنجایی که سیارات دیگر در منظومه شمسی مان قدرت گرانشی متفاوتی دارند، هر کدام دارای شتاب های پرتاب مختلفی هستند ، مثلا در مشتری باید به سرعت باورنکردنیِ ۲۱۷۰۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید زیرا این سیاره دو برابر جرم تمام سیارات دیگر را دارد. این سرعت بالا تنها راهی است که می توانید یک موشک را به فضا پرتاب کنید تا به عقب رانده نشود. در گیف زیر مشاهده می کنید که باید با چه سرعتی حرکت کنید تا هر سیاره در منظومه شمسی را ترک نمایید:

بر همین اساس سرعت فرار در هر یک از سیاره‌های منظومه شمسی از این قرار است:

عطارد : ۱۵۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

ناهید : ۳۷۲۹۶ کیلومتر بر ساعت

زمین : ۴۰۲۸۳ کیلومتر بر ساعت

مریخ : ۱۸۱۰۸ کیلومتر بر ساعت

مشتری : ۲۱۶۷۲۰ کیلومتر بر ساعت

زحل : ۱۲۹۹۲۳ کیلومتر بر ساعت

اورانوس : ۷۹۹۶۸ کیلومتر بر ساعت

نپتون : ۸۴۸۱۵ کیلومتر بر ساعت

منبع  fogonazos

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا