Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریمحيط زيست

افزایش گرمای زمین انقراض مارمولک ها را رقم خواهد زد

افزایش گرمای زمین انقراض مارمولک ها را رقم خواهد زد؟ این نتیجه تحقیقی است که دانشمندان در حالی آن را اعلام کرده اند که مارمولک ها جاندارانی خونسرد هستند که دمای بدنشان را با جابجا شدن در معرض نور خورشید و سایه تنظیم می کنند . بنابراین مارمولک ها در زمره جانورانی قرار می گیرند که نسبت به تغییرات جوی به شدت حساس هستند و هرگونه تغییر غیر متعارف حیات آن ها را به خطر می اندازد. در ادامه با خانه عکس همراه شوید.

دانشمندان هشدار می دهند که تغییرات جوی حیات هزاران گونه مارمولک را در معرض خطر نابودی قرار داده است.تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد گرمایش زمین و تغییرات جوی خیلی بیشتر از آنچه که تصور می شود برای هزاران گونه مارمولک در سراسر جهان خطرناک و مرگبار است.

با این حال تحقیقات انجام گرفته توسط دانشمندان محسط زیست نشان می دهد که برخی گونه ها از مارمولک ها به واسطه افزایش گرمایش زمین منقرض شده اند. این درحالی است که تحقیقات قبلی، خطرات ناشی از تغییرات جوی برای حیات گونه های مختلف مارمولک ها را چندان جدی عنوان نکرده بودند. در تحقیقات قبلی دانشمندان هشدار داده بودند که تا سال ۲۰۸۰ حدود ۲۰ درصد از گونه های مختلف مارمولک ها منقرض خواهند شد اما حالا تصور می شود این رقم بیشتر از برآوردهای قبلی است.

افزایش گرمای زمین انقراض مارمولک ها

یافته های دانشمندان دانشگاه آریزونا در خصوص افزایش گرمای زمین و ارتباط آن با انقراض مارمولک ها گویای آن است که همزمان با تداوم تغییرات جوی و گرمتر شدن زمین، مارمولکها انرژی و زمان بیشتری برای پیدا کردن سایه و خنک نگه داشتن خود صرف می کنند.

در این میان باید گفت که نگرانی مهم دانشمندان به این دلیل است که تحقیقات قبلی، خطر منقرض شدن مارمولک ها به دلیل تداوم گرمایش زمین را نادیده گرفته بودند که بنابراین آن ها از این بیم دارند که بدون وجود سایه های کافی، مارمولک ها چالش های بیشتری برای تطبیق دادن خود تغییرات جوی دارند.

البته مهمترین موضوع در خوصوص این نگرانی ها درحالی مطرح می شود که مارمولک ها در زنجیره غذایی طبیعت، منبع غذایی مهمی برای پرندگان و مارها هستند و در زنجیره بقاء حیات نقشی اساسی دارند.

منبع   gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا