Mihanpostپیشنهاد سردبیرگردشگری

مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ

در این مطلب از میهن پست با مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ در کنار شما خواهیم بود. حالا با شروع فصل تابستان امکان کمپینگ بیش از پیش فراهم است. در ادامه با ما همراه شوید.

ابعاد چادر

ابعاد چادرها را معمولا در دو حالت اندازه می‌گیرند. حالت اول ابعاد بسته‌بندی است. کسانی که وسیله نقلیه شخصی ندارند مثل کوله‌گردها (بک پکرها) و کوهنوردان باید توجه ویژه‌ای به این مقدار داشته باشند. چرا که تعیین کننده اندازه‌ای است که به کوله آن‌ها اضافه می‌کند. پس باید با اندازه خود کوله هم در تناسب باشد.

اگر ابعاد بسته‌بندی زیادی بزرگ باشد در حمل آن به مشکل برمی‌خورید. اگر هم وسیله نقلیه داشته باشید، باز هم هر چقدر حجم بسته‌بندی کوچک‌تر باشد فضای بیشتری برای قرار دادن بقیه وسایل در ماشین‌تان خواهید داشت. البته دقت کنید که حجم بسته‌بندی به سایز یا گنجایش چادر و اینکه چند نفره است بستگی دارد. پس اگر می‌خواهید حجم بسته‌بندی دو چادر را با هم مقایسه کنید، به یکسان بودن گنجایش آن‌ها دقت داشته باشید.

مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ
مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ

حالت دیگری که ابعاد چادر برای آن اندازه‌گیری و اعلام می‌شود، حالت باز است. این مقدار نشان‌دهنده طول، عرض و ارتفاع چادر در حالت باز است. اگر یادتان باشد بالاتر گفتیم که مساحت کف چادر به تنهایی نمی‌تواند مشخص کند که در آن به خوبی جا می‌شوید یا نه! پس هنگام خرید چادر به طول و عرض و ارتفاع آن‌هم باید توجه کنید و دقت کنید که متناسب با قد و هیکل کسانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، باشد.

وزن چادر کمپینگ

فک نمی‌کنم لازم باشد تاکید کنم که اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید و سفرتان شامل پیاده‌روی‌های نسبتا طولانی می‌شود باید به وزن چادر دقت کنید. وزن چادر هم متناسب با گنجایش آن است. یعنی معمولا هر چه چادر جادارتر باشد سنگین‌تر است. البته این موضوع به جنس پارچه و ستون‌های آن خیلی بستگی دارد. مسئله وزن برای کوهنوردان اهمیت بیشتری دارد. چرا که در بعضی صعودها حتی یک گرم هم می‌تواند تعیین کننده باشد.پ

گنجایش چادر کمپینگ

شرکت‌های تولید کننده چادر علاوه بر اعلام ابعاد، گنجایش آن را هم اعلام می‌کنند که واحد آن نفر است. پس هنگام خرید ضمن اینکه ابعاد مدل‌های مختلف را با هم مقایسه می‌کنید به تعداد نفرات اعلام شده برای گنجایش‌ آن‌ها هم توجه کنید. البته مشخص است که میزان وزن، ابعاد و گنجایش چادرها با هم در ارتباط هستند.

مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ
مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ

جنس پارچه

جنس پارچه اکثر چادرها معمولا از پلی استر است. اما اگر می‌خواهید در شرایط بارانی و سرما از چادرتان استفاده کنید بهتر است که سراغ چادرهای دو پوش بروید. این چادرها یک لایه پارچه دیگر دارند که روی چادر کشیده می‌شود که معمولا از جنس پلی استر و یا پلی آمید ضد آب است. به این ترتیب هم ضخامت چادر بیشتر می‌شود و هم از ورود آب به آن جلوگیری می‌شود.

جنس ستون‌ها

جنس ستون‌های یک چادر بر وزن، مقاومت و قیمت آن تاثیر می‌گذارد. ستون یا به بیان دیگر اسکلت‌بندی چادرها معمولا از سه جنس زیر ساخته می شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد:

فایبرگلاس

این نوع ستون‌ها نسبت به دو نوع دیگر ارزان‌تر و سنگین‌ترند و دوام کمتری هم دارند. چادرهایی که از این ستون‌ها استفاده می‌کنند مقاومت کافی برای مواجهه با شرایط آب‌وهوایی چالش‌برانگیز و بادهای سنگین را ندارند.

آلومینیم

در اکثر چادرهای خوبی که مناسب کوله‌گردی‌ (بک‌پکینگ) هستند از این نوع ستون‌ها استفاده می‌کنند. این نوع ستون‌ها استحکام بالایی دارند، سبک هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. نکته قابل ملاحظه دیگر در مورد این ستون‌ها این است که دوام بالایی دارند و سال‌ها کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

فیبر کربن

و اما بهترین جنس برای ساختن ستون و اسکلت‌بندی چادرها؛ فیبر کربن! این ستون‌ها بسیار سبک و بسیار مستحکم هستند. اما دوام آ‌ن‌ها به اندازه ستون‌های آلمینیومی نیست و گران‌تر هم هستند.

مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ
مهمترین نکات در خرید چادر کمپینگ

تعداد در

اکثر چادرهای کمپینگ معمولا یا یک در دارند، یا دو در. چادرهایی که یک در دارند سبک‌تر از مدل‌های دو دره هستند. اما از آنجایی که آن یک در در یک طرف چادر قرار می‌گیرد، کسی که در قسمت انتهایی چادر خوابیده برای اینکه از چادر خارج شود باید از روی نفر دیگر رد شود! اما چادرهایی که دو در دارند به مراتب راحت‌ترند و ورود و خروج در آن‌ها ساده‌تر است.

منبع: backpacker

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا