Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرورزشی

جلوگیری از آلزایمر با ایروبیک امکان پذیر خواهد شد !

جلوگیری از آلزایمر با ایروبیک در حالی امکان پذیر است که تا کنون محققان چندین بار تاثیر ورزش برای جلوگیری از فراموشی را به اثبات رسانده بودند. در ادامه با ما همراه شوید.

محققان با انجام مطالعه‌ای جدید دلیل تاثیر مثبت ورزش ایروبیک بر سلامت مغز را پیدا کردند. به گفته آن‌ها تمرینات ایروبیک سبب بهبود گردش خون در دو بخش کلیدی مغز شده و انجام آن برای افراد سالخورده‌ای که در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، سودمند خواهد بود.

به گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی (UT Southwestern Medical Center)، انجام ورزش ایروبیک سبب افزایش گردش خون در دو بخش مغز می‌شود که به حافظه ربط دارند. محققان در این تحقیق از ۳۰ فرد بالای ۶۰ سال استفاده کردند. محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کرده و از یک گروه خواستند تا به مدت یک سال تمرینات ایروبیک را انجام داده و گروه دوم فقط تمرینات کششی را انجام دهد.

جلوگیری از آلزایمر با ایروبیک
جلوگیری از آلزایمر با ایروبیک

محققان پس از بازه یک ساله دریافتند امتیاز حافظه جمعی گروهی که تمرینات ایروبیک را انجام داده نسبت به گروه دیگر در برخی زمینه ها ۴۷ درصد افزایش داشته است. گردش خون در بخش‌های هیپوکامپ و کورتکس سینگولیت قدامی مغز افزایش پیدا کرده بود که نشان می‌دهد تمرینات ایروبیک می‌توانند نقش مهمی در تقویت حافظه بازی کنند.

زوال عقل یا دمانس (Dementia)، نوعی بیماری پیچیده است که با علم پزشکی فعلی نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. محققان با انجام تحقیقات گسترده به دنبال یافتن نشانه‌های اولیه این بیماری و روش‌هایی برای کند کردن پیشرفت و حتی درمان آن در افرادی بوده‌اند که از فراموشی رنج می‌برند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که وراثت و شیوه زندگی در ابتلا به زوال عقل نقش دارند و با اینکه تغییرات ژنتیکی امکان پذیر نیست، اما می‌توان با اصلاح رژیم غذایی و فعالیت بیشتر این اختلال را به تعویق انداخت. البته ورزش کردن به تنهایی برای جلوگیری از ابتلا به اختلال زوال عقل کافی نیست، ولی نقش مهمی در کاهش ریسک ابتلا به آن بازی کند.

منبع: slashgear

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا