گوناگون

می توان حیات را به گاوخونی برگرداند

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشورتی «نجات تالاب گاو خونی» صبح امروز با مشارکت مردم محلی برگزار شد. این برنامه که توسط جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان و با همکاری اداره کل محیط زیست استان اصفهان برگزار شده بود، نمایندگان برخی از سازمانهای غیردولتی زیست محیطی اصفهان، مدیران دولتی و نمایندگان کشاورزان از اصفهان و شهرستان ورزنه حضور داشتند.

خوشه عظیم پور به نمایندگی از جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان و یوسف صیادپور به نمایندگی از اداره کل محیط زیست اصفهان در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری کردند این برنامه سرآغازی باشد برای توجه بیشتر به گاوخونی تا طرح احیای گاوخونی در برنامه ریزی کلان مدیران کشوری لحاظ شود.

سوء مدیریت بیشترین نقش را در خشک شدن زاینده رود داشته است

در بخش دیگری از این برنامه مقاله علمی توسط نوریان، ارائه شد، نتایج تحقیقی که توسط این پژوهشگر انجام شده بود نشان می داد طی چند دهه گذشته کم آبی و پرآبی بصورت متناوب بوده است و برخلاف باور عمومی، کم آبی و خشکسالی دلیل اصلی خشک شدن زاینده رود نیست و کاهش نزولات جوی حداقل 15 و حداکثر 30 کمتر از متوسط دوره 30 ساله بوده است.

وی تصریح داشت: سوءمدیریت صورت گرفته در سال های گذشته بیشترین نقش را در خشکی زاینده رود و گاوخونی داشته است.

850 ایستگاه پمپاژ، به آب زاینده رود دست اندازی می کنند

حشمت اله انتخابی، مدیر جمعیت طبیعت ایران یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که با ارائه تصاویری از سرچشمه ها تا پایاب رودخانه نشان داد که برداشت بی رویه آب و تجاوز به حریم رودخانه باعث نابودی سرچشمه های این رودخانه شده است.

تصاویر مستندی که توسط حشمت اله انتخابی و همکاران وی گرفته شده بود نشان می داد توسعه کشاورزی در بالا دست رودخانه اصفهان، شق آب توسط کانال، حفر چاه در حاشیه و حتی بستر رودخانه و وجود پمپ های انتقال آب در بالا دست رودخانه باعث شده حجم بسیار کمی آب به پشت سد زاینده رود منتقل شود.

انتخابی در این باره گفت: حدود 850 ایستگاه پمپاژ آب زیر سد زاینده رود یعنی از سد تا پل کله وجود دارد که قطر آنها گاهاً تا 20 اینچ می رسد که به اشکال مختلف به آب زاینده رود دست اندازی می کنند که این برداشت ها در دو استان چهارمحال و بختیاری و استان اصفهان است.

امیدوار به احیای گاوخونی و زاینده رود هستیم

در ادامه این برنامه، حمید ظهرابی، مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در جمع حاضران در این مشورت حضور پیدا کرد و به صحبت و تبادل نظر در خصوص مسائل مرتبط به زاینده رود و گاوخونی پرداخت.

ظهرابی با اشاره به تجربه پیشین در احیای تالاب «کم جان» در استان فارس اظهار امیدواری کرد: با اتخاذ تدابیری می توان حیات را به گاوخونی برگرداند.

وی افزود: در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان اصفهان پیشنهاد ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود از سوی این اداره کل مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است و امیدواریم با یک عزم ملی و همراهی همه مردم زاینده رود را زنده ببینیم.

در پایان این نشست مشورتی جمعی از کوشندگان زیست محیطی به همراه مدیر کل محیط زیست اصفهان و جمعی از معاونان و مدیران ارشد این اداره کل به تالاب گاوخونی رفته و از نزدیک در جریان وضعیت این تالاب قرار گرفتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا