گوناگون

نوبل ادبی پرتغال بار دیگر به برزیل رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک نیوز، شاعر، خاطره نگار، مقاله نویس و تاریخ نگار 83 ساله برزیلی آلبرتو دا کوستا سیلوا از سوی گروه داوری جایزه کاموس به عنوان برنده این جایزه در سال 2014 انتخاب شد.

گروه داوری این رقابت به ریاست آلفونسو رومانو د سنت آنا در راس گروهی متشکل از 10 روزنامه نگار از این شاعر و مورخ برزیلی به عنوان فردی که سهم قابل توجهی در ساختن پل فرهنگی بین کشورها و مردم پرتغالی زبان ایفا کرده، تجلیل کرد.

آلبرتو کوستا د سیلوا متولد 1931 در سائو پائولوی برزیل است. او که مدتی سفیر برزیل در پرتغال بود یک کتاب خاطرات دو جلدی نوشته که در بخش دوم آن به دقت مسایل پرتغال و آنچه در آنجا مشاهده کرده را ثبت کرده است و این کتاب به منبع مهمی درباره بخشی از تاریخ پرتغال بدل شده است.

در عین حال از آنجا که او از محققان تاریخ آفریقا است و از ارتباط آن با برزیل بسیار در آثارش سخن گفته، نوشته های او ابعادی چند وجهی پیدا می‌کنند. جدیدترین اثر او نیز با عنوان «تصاویری از آفریقا» سال پیش منتشر شد.  

وی به عنوان شاعر خالق 8 مجموعه شعری است و به عنوان تاریخ نگار پنج کتاب در این حوزه نوشته است. او چهار کتاب که مجموعه مقاله‌های وی را تشکیل می‌دهند در کارنامه‌اش دارد و چندین مجموعه گلچین ادبی نیز منتشر کرده است.

امسال بیست و ششمین دوره این جایزه برگزار شد.

این جایزه که برای تجلیل از لوییس دو کاموس شاعر قرن شانزدهم پرتغال اهدا می‌شود، از جوایز بزرگ ادبی پرتغال است که از سال 1988 از سوی پرتغال و برزیل به وجود آمده و ارزش مالی آن 100 هزار یورو(125 هزار دلار) است. این جایزه که به اثری پرتغالی زبان تعلق می‌گیرد و به نام «لوئیس کاموس» شاعر بزرگ پرتغالی که از سال 1524 تا 1580 می‌زیست نامگذاری شده، به عنوان جایزه نوبل ادبی برای زبان پرتغالی به شمار می‌رود.

این جایزه 10 بار به نویسندگانی از پرتغال ، 10 بار به نویسندگانی از برزیل ، 2 بار به نویسندگانی از آنگولا ، دو بار به نویسنده‌ای از موزامبیک و یک بار به نویسنده‌ای از کاپ‌وردن (جزیره ای در آتلانتیک) اهدا شده است.

میگوئل آنتونیو پینا نویسنده ادبیات کودک پرتغالی در سال 2011، ژوزه ساراماگو برنده جایزه ادبی نوبل در سال 1995 و خورخه آمادو برزیلی در سال 1994 این جایزه را به خانه برده‌اند.

در سال 2013 میا کوتو از موزامبیک این جایزه را از آن خود کرده بود و در سال 2012 دالتون ترویزان که نویسنده داستان کوتاه برزیلی است، به عنوان برنده جایزه کاموس انتخاب شده بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا