گوناگون

نویسنده نوقلم جایزه ادبی زنان را برد/معرفی برنده جایزه اورنج سابق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بوک نیوز، جایزه داستان زنان بیلی با انتخاب کتاب «یک دختر چیزی نیمه شکل یافته است» نوشته ایمر مک براید نویسنده نوقلم ایرلندی، دست به انتخابی زد که برای منتقدان جای تعجب نداشت.

این رمان به عنوان اثری که خواننده را به چالش وا می دارد، در حالی به عنوان برنده انتخاب شد که بیش از یک دهه ناشران از انتشار آن سر باز می زدند.

مک براید گفت امیدوار است این موفقیت ناشران را تشویق کند تا به کتاب‌های چالشی بیشتر توجه نشان دهند.

در همین حال یک روز پیش از معرفی نام برنده منتقدان پنجاه درصد شانس را به رمان «سهره» داده بودند. «سهره» که سومین رمان دونا تارت است، دومین کتاب این نویسنده بود که نامزدی این جایزه را برای او به ارمغان آورد. تارت آمریکایی یک بار هم در سال 2003 برای کتاب «دوست کوچک» نامزد دریافت این جایزه شده بود.

چیماماندا نگوزی آدیچی نویسنده نیجریایی که قبلا یک بار برنده این جایزه شده از دیگر فینالیست های امسال بود. او نیز با رمان سومش که سال پیش با عنوان «آمریکانا» منتشر شد در این فهرست جای داشت. آدیچی در سال 2007 جایزه اورنج را برای دومین رمانش با عنوان «نیمی از خورشید زرد» دریافت کرده بود و در سال 2004 نیز برای اولین رمانش یعنی «بامیه بنفش» نامزد دریافت این جایزه شده بود.

هانا کنت نویسنده استرالیایی برای اولین رمانش «آیین خاکسپاری» دیگر نامزد دریافت این جایزه بود.

جومپا لاهیری نویسنده بریتانیایی/ آمریکایی نیز برای «سرزمین پست» و آدری مگی نویسنده ایرلندی برای اولین رمانش «متعهد شدن» هم در فهرست نهایی این رقابت جای داشتند.

این جایزه که از سال 1996 راه اندازی شده تا از ادبیات داستانی خلق شده توسط زنان حمایت کند، تا دو سال پیش با عنوان جایزه اورنج شناخته می‌شد و اکنون با تغییر اسپانسر آن با عنوان جایزه زنان بیلی شناخته می‌شود. این جایزه می تواند به هر رمانی که توسط یک نویسنده زن و به زبان انگلیسی نوشته شده باشد، فارغ از محل انتشار و زادگاه نویسنده، تعلق بگیرد.

این جایزه امسال نوزدهمین سال خود را پشت سر گذاشت و با اهدای یک چک 30 هزار پوندی از برنده‌اش تجلیل کرد. تندیسی با عنوان «بسی» اثر هنرمند گریزل نیون نیز دیگر جایزه این رقابت است.

سال پیش جایزه ادبی زنان به ای.ام.هومز نویسنده آمریکایی برای رمان «ممکن است بخشوده شویم» تعلق گرفته بود.

جایزه اورنج از سال 1996 تا 2012 اهدا شد و سال 2013 بدون داشتن اسپانسر مالی کار خود را دنبال کرد. این جایزه از سال 2014 با عنوان جایزه زنان با حمایت بنیاد بیلی اهدا می‌شود.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا