گوناگون

نگاهی به عملیات پیروزمندانه بازی دراز

81134125 5643851

به گزارش ایرنا، ارتفاعات سخت گذر بازی دراز با قله های بلند و شیب های تند و بریدگی های ممتد از اهمیت ویژه ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است.

نیروهای عراقی پس از تلاش زیاد برای تصرف کامل منطقه دشت ذهاب و تنگه پاطاق با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه و با توجه به عدم موفقیت در تصرف این تنگه، تلفات سنگینی در منطقه دشت ذهاب متحمل شدند.

بر همین اساس برای کنترل این منطقه و جلوگیری از تلفات پی در پی بر یگان های خود در ارتفاعات بازی دراز مستقر شدند.

ارتفاعات صعب العبور بازی دراز با قله های بلند و شیب تند و بریدگی های ممتد یک مانع طبیعی برای هرگونه عملیات نظامی است و محور سرپل ذهاب به قصرشیرین را از محور گیلانغرب به قصرشیرین جدا می کند و این ارتفاعات عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب است که بر منطقه تسلط کامل دارد.

دشمن با استقرار عناصر دیده بانی و فعالیت های مهندسی نسبت به جاده سازی روی آن اقدام و یگان هایی از ارتش عراق به استعداد یک تیپ و یک گروهان تانک روی آن مستقر شده و دیدگاه واقع بر روی بلندترین قله را که تسهیلات ارتباطی قابل توجهی داشت، به نام دیدگاه صدام نامگذاری کرده بودند.

دشمن از طریق تحرکات رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب به وسیله اجرای آتش توپخانه و تیر مستقیم تانک با مشکل مواجه شده بود.

با توجه به اهمیت ویژه این ارتفاعات، به منظور عقب راندن ارتش متجاوز عراق و مسلط شدن رزمندگان اسلام بر ارتفاعات بازی دراز طی عملیاتی با عنوان عملیات مرحله اول بازی دراز ، بخش عمده ای از این ارتفاعات آزاد شد.

برای انجام این عملیات ، طرح عملیاتی ˈمحسنˈ در فروردین ماه 1360 توسط سپاه و ارتش تهیه شد و نیروهای عمل کننده با هدایت قرارگاه مشترک ارتش و سپاه در ساعات پایانی روز یکم اردیبهشت ماه با استفاده از تاریکی شب حرکت خود را شروع و در بامداد روز دوم اردیبهشت ماه حمله خود را علیه دشمن آغاز کردند.

رزمندگان اسلام در چهار محور به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت و تک خود را آغاز و نسبت به تصرف اهداف مورد نظر اقدام کردند.

دشمن در مدت هفت روز عملیات، چندین بار اجرای پاتک کرد که با مقاومت رزمندگان اسلام مواجه شد.

در این عملیات خلبان دلاور هوانیروز ˈعلی اکبر شیرودیˈ و فرمانده یگان تکاور حسین ادبیان به شهادت رسید و سرداران شهید غلامعلی پیچک ، محسن وزوایی و حاجی بابا در هدایت این عملیات نقش موثر و بسزایی داشتند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه در خصوص نتایج این عملیات گفت: آزادسازی قسمت اعظم ارتفاعات بازی دراز، انهدام تیپ 3 پیاده کوهستانی و وارد کردن تلفات و ضایعات به تیپ 22 کوهستانی و کشته و زخمی کردن بیش از یک هزار و 500 نفر و گرفتن 458 نفر اسیر از دشمن از جمله دستاوردهای این عملیات بود.

سرهنگ ˈعلی مراد محمدیˈ تجهیزات منهدم شده دشمن در این عملیات را شامل دو فروند هواپیمای جنگی، دو فروند بالگرد، تعدادی تانک و نفربر و خودرو و ادوات جنگی و غنایم به دست آمده در این عملیات را هم تعدادی ادوات و تجهیزات جنگی عنوان کرد.

وی گفت: به مناسبت گرامیداشت این عملیات در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه سال جاری، آیین های مختلفی از جمله برگزاری یادواره شهید شیرودی در ساعت 16در محل یادمان این شهید و در همین روز ساعت 21، یادوراه شهدای عملیات بازی دراز با حضور مردم شهرستان سرپل ذهاب و کاروان های راهیان نور در حرم احمد بن اسحاق برگزار می شود.

محمدی افزود: در ساعت هفت صبح جمعه نیز مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز با حضور خانواده های شهدا، ایثارگران ، پیشکسوتان دفاع مقدس ، نیروهای بسیجی و عموم مردم به همراه کاروان هایی که از دیگر استان های کشور در منطقه عملیاتی حضور یافته اند، آغاز می شود.

700/567

انتهای پیام /*

Contact the editor:
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا