گوناگون

جای مردان در کنفرانس های مربوط به حقوق زنان خالیست

81134141 5643874

«نجیبه وظیفه دوست» که اکنون حدود 30 سال سن دارد، در زمان حکومت طالبان در افغانستان به همراه خانواده به استرالیا مهاجرت کرد و در آنجا به تحصیل در زمینه پزشکی پرداخت، اما پس از کسب فوق لیسانس در این رشته شد، متوجه شد، می تواند با یادگیری رشته ای مانند روابط بین الملل، کمک بیشتری به زنان و کودکانی مهاجر کند.

وی اکنون دارای فوق لیسانس روابط بین الملل و رییس انجمن زنان هزاره در استرالیا است.

این موسسه غیردولتی استرالیایی به زنان و کودکان مهاجر کمک می کند.

وظیفه دوست سال گذشته توانست به خاطر فعالیت خود در این زمینه، از یک موسسه غیر دولتی جایزه حقوق بشر دریافت کند.

وی همچنین موفق به کسب جایزه زن موفق از میان 200 زن در استرالیا شده است.

وظیفه دوست در حاشیه همایش بین المللی تقویت و حمایت از پناهندگان که به همت انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده(حامی) از سی ویکم فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه در هتل هما تهران برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با شور و حرارتی خاص، از برنامه ها و اهدافی که در موسسه غیر دولتی خود پیگیری می کند، گفت.

وظیفه دوست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به تعصبات و سخت گیری ها که خانواده ها افغان دارند، چگونه توانسته درس بخواند و فعال حقوق زنان و کودکان شود، گفت: برای هر چه کسب کرده ام تلاش و زحمت کشیدم، حتی خانواده من نیز پس از مهاجرت در استرالیا، در ابتدا مخالفت هایی می کردند، اما وقتی اشتیاقم را دیدند من را در این راه کمک کردند.

وی با اشاره به وجود تعصبات قومی و مذهبی در افغانستان، گفت: بواسطه تعصبات مذهبی و نگاه مردسالاری در افغانستان، زنان آسیب پذیر شده اند.

وظیفه دوست، بی سوادی زنان را یکی از دلایل بروز این مشکلات دانست و افزود: نظام مرد سالار از زنان می خواهند تنها به امور خانه داری و بزرگ کردن فرزندانشان بپردازند و اجازه حضور آنان را در جامعه نمی دهند.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت فرزندان، ادامه داد: نمی توان از مادری که تحصیلات ندارد، انتظار داشت فرزندان خود را به نحو مطلوب تربیت کند.

این فعال حقوق زنان با بیان اینکه حضور نداشتن قوه قضاییه در تمام روستاهای افغانستان سبب شده برخی آخوندها اختیارات قضایی روستا را برعهده بگیرند، گفت: تعصبات مذهبی این افراد، حقوق ابتدایی زنان را از بین برده است.

وظیفه دوست با بیان اینکه حضور سازمان های بین المللی تا حدودی می تواند نبود عدالت میان زنان و مردان را در افغانستان کاهش دهد، گفت: البته موضوع دیگر درباره مشکلات زنان افغان این است که بسیاری از کنفرانس ها بین المللی که با موضوع حقوق زنان برگزار می شود، از حضور مردان خبری نیست.

وی ادامه داد: زنانی که در این کنفرانس ها و همایش ها حضور دارند، از یک طرف از حقوق خود آگاه هستند و از طرف دیگر مشکلات خود را می شناسند.

این فعال حقوق زنان افزود: ماه پیش در کنفرانسی که در تایلند با موضوع حقوق زنان شرکت کردم، یکصد زن از چندین کشور جهان حضور داشتند و از حقوق و مشکلات خود صحبت کردیم.

وی ادامه داد: اما مردان که باید این سخنان را بشنود، در این کنفرانس غایب بودند.

این فعال حقوق زنان همچنین باز بودن فضای رسانه ای برای شنیدن صدای زنان را یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکلات زنان دانست.

اجتمام ** 3377 ** 1071

انتهای پیام /*

Contact the editor:
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا