گوناگون

هر نوع سرماخوردگی، کرونا نیست/کاهش سهمیه زائران راه‌ ساده برای پیشگیری از کرونا

سلامت نیوز: مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه هر نوع سرماخوردگی دلیل بر ابتلا به کروناویروس نیست، گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مراقب بیشتری داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کرونا مِرس مخفف بیماری تنفسی خاورمیانه‌ای است که به دلیل اینکه اکثر مبتلایان به این ویروس مسافران کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی هستند به این عنوان نامگذاری شده است.

از دهه 1960 میلادی برای نخستین بار گروهی از ویروس‌های خانواده کرونا شناخته شد که به طور ویژه ایجاد سرماخوردگی می‌کنند و از سال 2012 موارد شدیدتری از این بیماری دیده شد که با سرماخوردگی آغاز و بعد بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی را ایجاد می‌کند.

نخستین موارد ابتلا به بیماری کرونا ویروس یا مِرس از سال 2012 میلادی در کشور عربستان دیده شده و با توجه به اینکه جزو بیماری‌های ویروسی است، درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان از احتمال بروز آن پیشگیری کرد.

با شیوع بیماری کرونا در 18 کشور دنیا، هفته گذشته ابتلای دو مورد به این بیماری توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی در استان کرمان گزارش شد.

تایید این خبر از سوی وزارت بهداشت موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورد و دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مصاحبه‌ها و اطلاع‌رسانی‌های متعدد عنوان کرد که هیچ نگرانی برای اپیدمی این بیماری وجود ندارد و بیماری تحت کنترل است.

کرونا درمان قطعی ندارد، اما قابل پیشگیری است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو تفصیلی با خبرنگار فارس اظهار داشت: کرونا به دلیل اینکه از جمله بیماری‌های ویروسی است، درمان قطعی برای آن وجود ندارد، اما با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از احتمال ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

مهدی شفیعی افزود: عمده درمان‌هایی که برای این بیماری به کار برده می‌شود، مراقبتی و حمایتی است که براساس وضعیت بیمار متفاوت است.

شفیعی با اشاره به راه‌های انتقال ویروس کرونا عنوان کرد: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری از طریق ذرات تنفسی است که به دنبال عطسه و سرفه فرد آلوده در محیط باز پخش می‌شود.

وی تصریح کرد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که گونه‌ای از این ویروس در جمعیت شتر منطقه سودان و عربستان وجود دارد، اما علائم چندانی در آنها مشاهده نمی‌شود.

هیچ موردی از بیماری کرونا در جمعیت شتر کرمان تایید نشده است

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: افرادی که در ارتباط نزدیک با شترها هستند و یا از فرآورده‌های خام این حیوان استفاده می‌کنند، می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند.

شفیعی بیان داشت: فرآورده‌های خام دامی شتر مانند گوشت و شیر قبل از استفاده باید کاملا پخته و جوشانده شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هنوز هیچ موردی از بروز این بیماری در جمعیت شتر استان کرمان گزارش نشده، اما ترجیحا استفاده از هر نوع فرآورده خام دامی به دلیل اشتراک بیماری مِرس میان انسان و دام به صورت خام نباشد.

از تماس دست‌های آلوده به مخاط چشم و بینی خودداری شود

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ویروس کرونا می‌تواند مدتی را در محیط باز باقی بماند، از تماس دست‌ها به مخاط چشم و بینی خودداری شود.

شفیعی بیان داشت: نخستین مورد ابتلا به این بیماری در عربستان مشاهده شده و بیشترین میزان مبتلایان را نیز این کشور دارد و در 18 کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی بروز این بیماری گزارش شده است.

این مسئول تصریح کرد: سال جاری برای نخستین بار در کرمان از میان افراد مشکوک به ویروس کرونا، دو مورد ابتلا تایید شد که یکی از این بیماران به دلیل داشتن بیماری فشار خون بالا فوت کرد و فرد دیگر نیز از بیمارستان مرخص شده است.

افراد دارای بیماری زمینه‌ای مراقب باشند

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: عمده علائم این بیماری شبیه سرماخوردگی و شامل تب خفیف، سرفه و اسهال خفیف است و در موارد شدید آن فرد دچار عفونت ریه و مشکلات تنفسی، تنگی نفس، تب شدید و دفع خلط می‌شود.

شفیعی گفت: هر بیماری که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، شدت و علائم این بیماری را نیز افزایش می‌دهد، فشار خون، بیماری قلبی و عروقی، سابقه بیماری ریوی، دیابت، بیماری‌های خاص، زنان باردار و کودکان زیر پنج سال گروه در معرض خطر هستند.

وی افزود: مسافران کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس که این بیماری در آن کشور گزارش شده، باید مراقبت‌های لازم را به عمل بیاورند و توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: این افراد ترجیحا از حضور در مکان‌های پرازدحام خودداری کرده و یا حتما از ماسک استفاده کنند.

شست‌وشوی مرتب دست‌ها و غرغره کردن مکرر آب

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: شست‌وشوی مرتب دست‌ها، ممانعت از تماس دست با مخاط چشم و بینی، استفاده از آب و صابون قبل از خوردن و آشامیدن، غرغره کردن مکرر آب طی روز سبب پاک شدن آلودگی‌ها و کاهش میزان ابتلا به بیماری کرونا می‌شود.

شفیعی گفت: از سال گذشته که موارد ابتلا به بیماری کرونا در عربستان سعودی گزارش شد با تعامل وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت، گروه‌های پزشکی اعزامی زائران علاوه بر آموزش‌های پزشکی قبل از سفر به این مسئله توجه جدی دارند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است تا زائران نیز در صورت سرماخوردگی از خوددرمانی خودداری کنند و حتما به پزشک کاروان مراجعه داشته باشند.

خوددرمانی نکنید

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: تعداد کمی از افرادی به حج می‌روند، ممکن است به این ویروس مبتلا شوند، اما به دلیل اینکه دوره کمون این بیماری 14 روزه است، باید مراقبت‌ها به عمل آید.

شفیعی افزود: زائران و مسافرانی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر دارند، بعد از ورود به کشور ترجیحاً از تماس نزدیک با دیگر افراد خودداری کرده و از ماسک استفاده کنند.

از روبوسی کردن و دست دادن خودداری شود‌

وی عنوان کرد: همچنین سعی شود تا از روبوسی و دست دادن نیز خودداری شود، تب خفیف، تک سرفه‌ها و اسهال خفیف را ساده نگیرند و به پزشک مراجعه کنند.

این مسئول گفت: تمام بیماری‌های ویروسی طی سال در ماه‌های خاص اپیدمیک می‌شوند، معمولا بیماری ویروسی در زمستان و بهار شیوع می‌یابند و با حرکت به سمت گرما از فعالیت آنها کاسته می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که از این به بعد روند بیماری در عربستان سیر نزولی داشته باشد، اما اینکه به صورت کامل حذف شود، چنین چیزی وجود ندارد.

وی بیان داشت: ما تنها با تمهیدات بهداشتی می‌توانیم جلوی همه‌گیری و اپیدمی این بیماری را بگیریم، اما به صورت تک فردی در آینده احتمال آن وجود دارد.

کاهش سهمیه زائران راه‌ ساده برای پیشگیری از کرونا

این مسئول خاطرنشان کرد: از راه‌های ساده برای پیشگیری از این بیماری کاهش سهمیه زائران در سال جاری است، سفر افراد بالای 65 سال به بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابتی ممانعت شود، زیرا احتمال بروز آن در این افراد بیشتر است.

وی تصریح کرد: راه تشخیص قطعی بیماری کرونا با انجام آزمایش ویروس‌شناسی است که در آزمایشگاه مرکزی ویروس‌شناسی تهران انجام می‌شود.

هر نوع سرماخوردگی، کرونا نیست

شفیعی خاطرنشان کرد: هر نوع سرماخوردگی نباید نگرانی احتمال ابتلا به کرونا را در افراد منجر شود، فردی مشکوک به بیماری کرونا است که دچار بیماری تب‌دار و مشکلات تنفسی شدید شده و در بیمارستان بستری شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان اذعان داشت: همچنین این فرد باید سابقه سفر به حج یا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و یا تماس نزدیک با فردی با سابقه چنین سفری را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا