گوناگون

کرونا؛ از واقعیت تا شایعه/چکاپ کامل زائران حج عمره امکان‌پذیر نیست

سلامت نیوز:انتقال بیماری‌های واگیردار از کشورهای همسایه به ایران همزمان با شروع فصل تابستان امری است که هرساله جان عده‌ای از مردم کشور را به‌ویژه در مناطق مرزی تهدید می‌کند. انتقال وبا از طریق مهاجران غیرقانونی افغانستان و پاکستان در کنار ورود ویروس کرونا از عربستان به ایران امسال نیز خبرساز شده است.

با وجود آنکه بنا به گفته مسئولان، تا به حال دو نفر در کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند که یک نفر آنها فوت کرده است، در روزهای اخیر هم شایعاتی مبنی بر ابتلای برخی زائران به این ویروس شنیده شده است، مسئولان وزارت بهداشت و حج و زیارت، وجود هرگونه گزارش مبنی بر ابتلای زائران به این بیماری را رد کرده‌اند.

انتقال بیماری از طریق اتباع بیگانه

معاون اول رئیس‌جمهور از امکان ورود برخی بیماری‌ها به داخل کشور از طریق مهاجران و اتباع بیگانه خبر داده و گفته است: متأسفانه گاه ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به داخل کشور با انتقال برخی بیماری‌های واگیر دار همراه است که باید استانداری‌ها و دستگاه‌های مسئول با تشدید و تقویت نظارت‌ها از بروز این حوادث جلوگیری کنند.اسحاق جهانگیری در جلسه کنترل و پیشگیری بیماری وبا با تاکید بر اینکه پیشگیری همواره مقدم بر درمان است، افزوده است: پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر و به‌ویژه وبا نیازمند همکاری همه آحاد مردم، وزارت بهداشت و سایر بخش‌های مربوطه است. سیدحسن‌ هاشمی، وزیر بهداشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه «در سال گذشته تنها هفت نفر از اتباع کشور افغانستان در ایران به‌دلیل بیماری وبا جان باخته‌اند»، عنوان کرده است: با وجود نظام هشداردهنده و هوشیار این وزارتخانه و نمونه‌‌گیری‌های مستمر در استان‌های سراسر کشور، تلفات ناشی از بیماری‌های واگیردار در کشور بسیار کاهش یافته که البته لازم است با اقدامات پیشگیرانه از بروز همین میزان اندک نیز جلوگیری شود.

ویروس کرونا

ابتلا به ویروس کرونا چند سالی است که در موسم حج، جان بسیاری از حجاج را تهدید می‌کند. این ویروس که شبیه سارس است از سال 2003 تا به حال جان 800 نفر را در دنیا گرفته است. درحال حاضر، عربستان با 139 مورد مرگ بر اثر بیماری کرونا در جهان رتبه اول را دارد. در ایران نیز طبق گفته مقامات وزارت بهداشت تا به حال دو خواهر در استان کرمان به این بیماری مبتلا شده‌اند که یک نفر از آنها جان باخت. در تازه‌ترین اخبار نیز یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در شهر بجنورد شناسایی شده و برای درمان در بیمارستان امام علی(ع) این شهر بستری شد. سیداحمد ‌هاشمی، رئیس بیمارستان امام علی(ع) بجنورد اظهار کرد: آزمایش‌های مربوط به این ویروس از این بیمار که به‌تازگی از عربستان برگشته، انجام شده است. او اضافه کرد: هم‌اکنون این بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام علی(ع) بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی بستری است و تحت مراقبت ویژه قرار دارد. وجود اخبار گوناگون ضدونقیض درمورد ابتلای تعدادی از حجاج ایرانی به ویروس کرونا موجب شد تا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از مردم بخواهد تا تنها به اطلاعاتی که وزارت بهداشت به‌طور رسمی اعلام می‌کند، اعتماد کنند. وبدا نوشت؛ محمدمهدی گویا خاطرنشان کرد: اخبار مبتنی‌بر موارد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا را تا زمان قطعی شدن نباید اعلام کرد و تنها مرجع دقیق اطلاع‌رسانی در این مورد، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت است.

چکاپ کامل زائران حج عمره امکان‌پذیر نیست

معاون حج عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه تا كنون وزارت بهداشت ممنوعیتی را برای اعزام زائر به عربستان اعلام نكرده و حتی ابراز نگرانی نیز نداشته است، گفت: تا به‌حال، گزارشی از ابتلای زائری به این ویروس به ما گزارش نشده است. ایلنا نوشت؛ ناصر خدرنژاد ضمن تکذیب ادعای وزارت بهداشت مبنی بر ملاقات دو خواهری که در کرمان به ویروس کرونا مبتلا شدند با یکی از زائران در رفسنجان، عنوان کرد:‌ این زائر چكاپ كامل شده است و ابتلای وی به ویروس كرونا كاملا منتفی است. او در ادامه درباره چكاپ كامل زائران حج عمره نیز اعلام كرد:‌ این امكان وجود ندارد زیرا ما روزانه 5 هزار زائر ورودی به ایران داریم از سویی ویروس در امارات و قطر نیز مشاهده شده است.

حمل‌ونقل شتر تا اطلاع ثانوی ممنوع

انتقال ویروس کرونا از طریق شتر از عمده‌ترین راه‌های انتقال این بیماری در کشور عربستان است. بر همین اساس، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از ممنوعیت نقل‌وانتقال شتر خبر داد. حسین رشیدی در رابطه با علت تلف شدن 50 شتر در جنوب استان اظهار کرد: به علت تغییرات آب و هوایی و روئیدن علوفه تازه و در نتیجه تغییر خوراک دام‌ها، این شترها تلف شده‌اند.او تصریح کرد: درحال حاضر با توجه به اینکه در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس بیماری تنفسی کرونا شایع شده است، فعلاً بنابر احتیاط نقل‌وانتقال شتر در کشور ممنوع است چراکه شترها از لحاظ اپیدمیولوژی ممکن است در انتقال این بیماری نقش داشته باشند. مدیرکل دامپزشکی استان کرمان همچنین گفت: هرچند بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده تاکنون در کشور موردی مبنی بر آلوده‌بودن شتری به ویروس مِرس گزارش نشده اما دستور اکیدی در رابطه با کنترل خاص بیماری‌های شتر داده شده است.

آموزش سازمان حج و زیارت به زائران

با وجود آنکه طبق آمار رسمی هنوز میزان ابتلا به ویروس کرونا در ایران زیاد نیست، در نظر گرفتن راه‌های پیشگیری از بیماری در ماه‌های شعبان و رمضان که تعداد زیادی از ایرانیان برای انجام فرایض حج عمره به کشور عربستان می‌روند، ضروری است. معاون حج عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با آرمان، به اقدامات این سازمان در زمینه آموزش مدیران کاروان‌ها و زائران اشاره می‌کند و می‌گوید: برای جلوگیری از انتقال بیماری، سازمان حج و زیارت بحث آموزش مدیران کاروان‌ها و آموزش زائران را به‌تازگی در پیش گرفت. ما برگه‌های اطلاع‌رسانی درمورد این بیماری برای تمامی زائران را در هواپیما‌ها قرار دادیم تا زائران از راه‌های محافظت از خود در مقابل این ویروس آگاه شوند. ناصر خدرنژاد با تاکید بر اینکه تا به‌حال هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای زائران به این ویروس دریافت نکرده است، اظهار می‌کند: ما تمام اقدامات لازم را انجام دادیم و کارهایی چون کنترل زائران هنگام ورود به کشور و چکاپ آنان وظیفه ما نیست. در این مورد وزارت بهداشت مسئول است.رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز در پاسخ به سوال آرمان مبنی بر چگونگی انتقال این ویروس به داخل کشور به‌رغم ادعای مسئولان بر سلامت زائران عنوان می‌کند: درست است که منبع این بیماری در عربستان است اما کشورهای اطراف عربستان نیز آلوده به این ویروس شده‌اند. در نتیجه این بیماری می‌تواند از سوی مسافران سایر کشورهای عربی به ایران انتقال یافته باشد. ایرج خسرونیا در ادامه می‌گوید: تشخیص این بیماری در روزهای ابتدایی برای پزشکان هم بسیار سخت است. علائم این بیماری شبیه سرماخوردگی است. به‌نظر من، درحال حاضر بهتر است مسئولان با وجود تعداد بالای افراد مبتلا به این بیماری در کشورهای عربی، محدودیت‌هایی را برای افراد مسن و بیمار وضع کنند.

منبع:روزنامه آرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا