سلامت نیوز: در حالی که برخی محافل سعی دارند تا بنزین پتروشیمی را ارزانتر از بنزین وارداتی و مطابق با استانداردهای محیط زیست معرفی کنند مسئولان وزارت نفت و شخص رئیس جمهوری به صورت علنی با تولید بنزین پتروشیمی و توزیع آن مخالفت کردند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراوردههای نفتی ایران طی گفت و گویی اعلام کرده است کاهش آلودگی هوا در چند ماه اخیر برای همه مردم قابل درک است و این موضوع تأییدکننده آلاینده بودن بنزین پتروشیمی است. وی از سیاسی کاری برخی درخصوص موضوع بنزین و استفاده ابزاری از رسانه ها برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود ابراز تاسف کرده است.
در پی تصویب طرح ضربتی افزایش تولید بنزین در دولت احمدینژاد مقرر شد تا در ۶ مجتمع پتروشیمی شازند اراک، جم، برزویه (نوری)، امیرکبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا روزانه ۱۵ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین تولید شود. البته در آن زمان کارشناسانی به مخالفت با اجرای این طرح پرداختند اما تحریمها و نیاز روزافزون به این فراورده نفتی اجرای این طرح در آن زمان را توجیهپذیر کرد.
کارشناسان مخالف اجرای طرح ضربتی افزایش تولید بنزین معتقد بودند با خروج برخی از مجتمعهای پتروشیمی از جمله بندر امام، نوری و بوعلی از زنجیره تکمیل ارزش افزوده محصولات پتروشیمی فاز تولیدی این واحدها تغییر خواهد کرد و بدین سبب واحدهای فوق مجبور خواهند بود با نیمی از ظرفیت خود کار کنند.
غیراقتصادی بودن تولید بنزین پتروشیمیها به سبب نیمهکاره ماندن زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی در کنار گران بودن این بنزین برای دولت تنها دلیل مخالفت کارشناسان با تولید این محصول نبود، بلکه کیفیت این محصول با کیفیت سوخت بنزین استاندارد فاصله زیادی دارد که هم درصد بالایی بنزن و هم حجم زیادی آروماتیک به همراه دارد که هر دو سلامت افراد جامعه را به خطر میاندازد.
آنچه مسلم است در سالهای اخیر بهدلیل محدودیتهای اعمال شده از سوی غرب ملزم شدیم تا با استفاده از این محصول هزینه سنگینی برای خودکفایی کشور بپردازیم اما اکنون با کمرنگ شدن تحریمها طی توافق 1+5 به نظر میرسد نیاز است تا دولت از اقتصادیترین روش استفاده کند تا سلامت مردم نیز تأمین شود.
اگرچه هنوز برخی از رسانهها سعی دارند تا بنزین پتروشیمی را ارزانتر از بنزین وارداتی و مطابق با استانداردهای محیط زیست معرفی کنند اما نه تنها مسئولان وزارت نفت بلکه شخص رئیس جمهوری نیز به صورت علنی با تولید بنزین پتروشیمی و توزیع آن
مخالفت کرد.
در این خصوص عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اخبار ضد و نقیض رسانهها را غوغاسازی ژورنالیستی میداند و میگوید: «متأسفانه بسیاری در خصوص موضوع بنزین سیاسی کاری و از رسانهها به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود استفاده میکنند اما هر عددی در مهندسی ظرف خود را دارد و هیچ کدام از این آمارها غیر از غوغاسازی ژورنالیستی چیز دیگری نیست.»
وی به تشریح کیفیت سه نوع بنزین پتروشیمی، پالایشگاهی و وارداتی پرداخت و علت آنکه به جنجالهای اخیر رسانهای در خصوص بنزین پتروشیمی غوغاسازی ژورنالیستی میگوید را شرح داد.
کاهش آلودگی هوا تأییدکننده آلایندگی بنزین پتروشیمی
در چند ماه اخیر در سه کلان شهر تهران، کرج و اراک بنزین یورو 4 توزیع شد و بنزین پتروشیمی نیز از سبد سوخت کشور حذف شد. همین موضوع سبب بهبود وضعیت هوا و کاهش آلودگی آن شد. عباس کاظمی با اشاره به این موضوع گفت: «کاهش آلودگی هوا در چند ماه اخیر برای همه مردم قابل درک است و این موضوع تأییدکننده آلاینده بودن بنزین پتروشیمی و پاک بودن بنزین یورو 4 است.»
بنزن پتروشیمیها بیش از استاندارد
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه برخی از رسانهها اسنادی را در توجیه پایین بودن بنزن بنزین پتروشیمیها ارائه کردهاند اما این اسناد ناقص است، گفت: «برخی از رسانهها اسنادی را منتشر کردهاند که طی آنالیز صورت گرفته روی محمولههای بنزین پتروشیمی تحویل شده در مارس 2014 از پتروشیمی نوری زیر 2 درصد است اما در کنار این اسناد، سند میزان بنزن بنزین تولیدی را در واحدهای دیگر پتروشیمی نظیر بندرامام و بوعلی که حدود 8 درصد است، ذکر نمیکنند.» کاظمی اظهار کرد: «میزان بنزن موجود در بنزین تولیدی از پتروشیمی نوری (برزویه) نیز فقط 5 ماه است که به زیر 2 درصد رسیده و پیش از این بالاتر از 3 درصد بوده است.»
وی تأکید کرد: «رسانهها نباید برای مقاصد شخصی عدهای تلاش کنند و باید منافع ملی در کنار حفظ محیط زیست را ملاک عمل خود قرار دهند.»
بنزن بنزین وارداتی زیر یک درصد است
به گفته عباس کاظمی بنزین وارداتی به کشور تنها از نوع بنزین یورو 4 است و بنزین یورو 4 نیز بنزنی کمتر از یک درصد دارد. وی با اشاره به این موضوع گفت: «بنزین یورو 4 یک بنزین استاندارد است. مطابق استاندارد بنزن آن زیر یک درصد، آروماتیک آن حدود 32 درصد و حجم گوگرد آن نزدیک
به ppm 50 است.»
کاظمی ادامه داد: «حداقل اکتان موجود در این بنزین نیز بالغ بر 93 است.» وی با اشاره به اینکه امور بینالملل شرکت ملی نفت و وزارت نفت بر مطابقت بنزین وارداتی با استانداردها نظارت دارند، گفت: «بدون شک این بنزین جایگزین بهتری برای بنزین پتروشیمیها است و سلامت مردم را نیز به خطر نمیاندازد.»
رسانهها به آروماتیک بنزین پتروشیمی توجه کنند
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه چرا رسانهها در گزارشهای خود به آروماتیک موجود در بنزین پتروشیمیها توجه نمیکنند، اظهار کرد: «وقتی از زیر دو درصد بودن بنزن بنزین پتروشیمی نوری سخن میگوییم باید حجم آروماتیک آن را نیز در نظر بگیریم. بنزین این واحد پتروشیمی بالغ بر 80 درصد آروماتیک دارد که مطابق استاندارد نباید حجم این آلاینده بالاتر از 40 درصد باشد.»
وی گفت: «آروماتیک بنزین وارداتی به کشور حدود 32 درصد است که از این نظر نیز بنزین وارداتی ارجحیت دارد.» کاظمی تصریح کرد: «در رابطه با اهمیت هر یک از ترکیبات در بحث آلایندگی باید در نظر گرفت که به ترتیب بنزن، آروماتیک، اکتان و گوگرد حائز اهمیت هستند و بااهمیتترین بنزن و کماهمیتترین گوگرد است.»
وی اذعان کرد: گوگرد بنزین پتروشیمی حدود صفر است.
عباس کاظمی تصریح کرد: «آروماتیک بنزین پالایشگاهها زیر 40 درصد و بنزن آنها حدود 9/1 درصد است.» وی میزان گوگرد این نوع بنزین را 500 الی 600 ppm اعلام کرد و گفت: «اغلب بنزین تولیدی در پالایشگاههای کشور یورو 2 است و این بنزین قدیمی از استاندارد جهانی تبعیت نمیکند اما این اعداد در وضعیت فعلی برای ما نگرانکننده نیستند.»
مصرف بنزین پتروشیمیها 5/6 میلیون لیتر در روز بود
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه مصرف بنزین پتروشیمیها 5/6 میلیون لیتر در روز بود، گفت: «اکنون دیگر این بنزین تولید و توزیع نمیشود و به جای آن بنزین وارد میکنیم.»
عباس کاظمی با بیان اینکه حجم واردات بنزین کشور به 10 میلیون لیتر رسیده است، تصریح کرد: «این بنزین مطابق استانداردهای یورو 4 است.»
منبع:روزنامه ایران