Mihanpostپیشنهاد سردبیردیدنی هاعلمی و فناوریهوا فضا

هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا دیوار صوتی را بدون صدا شکست + ویدیو

هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا در حالی دیوار صوتی را بدون صدا شکست که بخش نوآوری هوانوردی ناسا پس از سالها هواپیمای با سرنشینی ساخته است که تماما براساس فناوری فراصوت طراحی و ساخته شده است. ماموریت این هواپیمای فراهم آوردن اطلاعات اساسی برای پیش ساخت طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری فراصوت خواهد بود. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

طراحی بدنه هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا سبب می‌شود دو غرش معمول که هنگام شکستن دیوار صوتی از نوک و دم یک هواپیما ساطع می‌شود، همزمان به زمین نرسد، بلکه این صداها به شکل رشته‌ای خفیف از ضربه‌های پی‌درپی درمی‌آیند که به زحمت شنیده می‌شود.

هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane

جیوون شین،‌ مسئول بخش هوانوردی ناسا درباره هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا می گوید :

بازگشت ما به طراحی و ساخت ایکس‌پلین‌ها در این سطح، بسیار هیجان‌انگیز است. راه‌حل‌یابی برای مشکلات فنی پروازهای فراصوت در ناسا سابقه‌ای طولانی دارد و حالا این سنت برای سود رساندن به همگان به کارش ادامه می‌دهد.

ناسا برای ساخت هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا قراردادی به مبلغ 247/5 میلیون دلار با شرکت هوانوردی لاکهید مارتین بسته است و این شرکت بناست تا پایان سال 2021 هواپیمای ساخته شده را به «مرکز پژوهش هوایی آرمسترانگ» در کالیفرنیا تحویل دهد.

این هواپیما تا سال 2025 بناست بر فراز چندین شهر آمریکا پرواز کند تا پژوهشگران ببینند آیا صدای پرواز آن چه تأثیری بر شهروندان خواهد گذاشت. «بنیاد هوایی فدرال» و «سازمان بین‌المللی پروازهای غیرنظامی» براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در این مأموریت، درباره ساخت هواپیماهای مسافربری فراصوت تصمیم خواهند گرفت.

هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane

جیمز لی خلبانان ناسا که قرار است  یکی از نخستین پروازها را با هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا انجام دهد ، می‌گوید:

شانسی است که یکبار در زندگی نصیب من می‌شود. بسیار نادر است که خلبان از ابتدای طراحی یک هواپیما تا مرحله پرواز در چنین پروژه‌ای حضور داشته باشد. همه ما بسیار هیجان‌زده هستیم.

هدف کلیدی پروژه ساخت هواپیمای ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا این است که نشان دهد پرواز فراصوت ر ا،‌ که با غرش شکستن دیوار صوتی همراه است،‌ می‌توان به شکلی بسیار بی‌صداتر انجام داد،‌ چنانکه حتی افراد حاضر روی زمین به زحمت متوجه صدای آن شوند.

طول هواپیمای فراصوت ایکس‌‌ پلین X-plane ناسا بیش از 28 متر و درازای بالهای آن حدود 9 متر خواهد بود و سرعت نهایی آن بیش از 442/5 متر بر ثانیه برآورد می‌شود. در طراحی این هواپیما از آزمایشهای پیشرفته تونل باد، شبیه‌سازی رایانه‌ای، و حتی یک تکنیک عکاسی با قدمت 150 سال به کار رفته است.

 

منبع   euronews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا