گوناگون

وجود 2000 مسکن مهر مشکل‌دار ساخت تعاونیها در خراسان

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، نبود کار جمعی و نبود آگاهی هیات مدیره تعاونی‌ها از قوانین را یکی از ضعف‌های بزرگ بخش تعاون دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، رجایی صبح امروز، 10 شهریور در نشست خبری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه جامعه هدف تعاون استان اطلاعی از فعالیت‌های این بخش نداشته و بخش تعاون با وجود ظرفیت بالقوه زیادی که دارد در حال حاضر به حالت بالفعل نرسیده و برای رفع این مشکلات و ترویج فرهنگ کار جمعی نیاز به حمایت بیشتری داریم.

وی اظهار کرد: تاکنون 40 هزار واحد مسکن مهر توسط تعاونی‌های استان ساخته شده که حدود دو تا سه هزار واحد از این تعداد دارای مشکل هستند اما همین تعداد تمامی فعالیت‌های بخش تعاون را زیر سوال برده است.

رجایی ادامه داد: در دو سال اخیر با تورم کمرشکنی مواجه شدیم که همین امر موجب بروز مشکلات در ساخت بخشی از واحدهای مسکن مهر شد. هم‌اکنون وضعیت مسکن مهر در شهرستان‌های استان مطلوب است و تنها تعدادی از تعاونی‌های گلبهار دچار تخلف شدند که در حال پیگیری تخلفات آنها هستیم. در مجموع 12 تعاونی مسکن مهر با مشکل در پیشرفت پروژه مواجه بوده و تعداد متخلفان به کمتر از 10 تعاونی می‌رسد.

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون خراسان رضوی، تعداد تعاونی‌های مسکن مهر استان را 530 تعاونی، اعلام و اظهار کرد: از این تعداد 310 تعاونی در مشهد وجود دارد. تعاونی‌های مسکن مهر شهرستان‌ها کمترین مشکلات را دارند.

وی با اشاره به فعالیت بخش تعاون استان در صادرات و واردات تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی مرزنشین برای اعضایی که در فاصله 30 کیلومتری از مرز قرار دارند تشکیل شده و انجام صادرات تعاونی‌ها را به‌عهده دارند. در سال جاری میزان صادرات این تعاونی‌ها با رشد چند برابری همراه بوده است.

رجایی با اشاره به ارزش 31 میلیون و 176 هزار دلاری صادرات تعاونی‌های استان در 5 ماهه امسال و ارزش 11 میلیون دلاری صادرات در مدت مشابه سال گذشته،‌ گفت: در این زمینه شاهد رشد 300 درصدی در سال‌جاری هستیم که نشان‌دهنده شاخصی مطلوب برای بخش صادرات است.

وی با بیان اینکه تعداد تعاونی‌های فعال خراسان رضوی از میانگین کشوری بیشتر است، اظهار کرد: در حال حاضر 7.8 درصد تعاونی‌های فعال کشور در استان قرار دارند. بیشترین تعاونی‌های غیر فعال خراسان رضوی مربوط به بخش مسکن است.

مدیر امور تعاون اداره کل تعاون استان با اشاره به ایجاد کمیته‌ای مربوط به تعاونی‌های غیر فعال در استان، تصریح کرد: این کمیته برای احصاء و شناسایی تعاونی‌های غیر فعال راه‌اندازی شده که در بررسی‌های اولیه آن، تعدادی از تعاونی‌های غیرفعال به عنوان تعاونی فعال شناسایی شده‌اند.

وی از تفاهم با دانشگاه آزاد اسلامی برای سوق دادن فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در جهت تاسیس تعاونی خبر داد و گفت: این تفاهم با هدف تشکیل تعاونی‌های دانشگاهیان و تبدیل ایده به صنعت ایجاد شده است. در این زمینه به دنبال توافق با دانشگاه فردوسی مشهد هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا