گوناگون

پارسال صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی 23 درصد رشد ارزش ارزی داشت

81146129 5664053

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا ، ˈ امین افقی ˈ در نشست رسانه ای اعلام کرد : سال گذشته ارزش صادرات کالا از این منطقه به بیش از 174 میلیون دلار رسید در حالی که مدت مشابه سال 91 ارزش صادرات 142 میلیون دلار بود .

وی افزود : در طول این مدت میزان صادرات از این منطقه به حدود 525 هزار تن بالغ شده ، در حالیکه در مدت مشابه سال 91، حدود 258 هزار تن کالا از طریق منطقه آزاد انزلی صادر شد .

به گفته وی عمده کالاهای صادراتی از طریق این منطقه شامل محصولات کشاورزی ، معدنی و مصنوعات آن ، محصولات صنایع شیمیایی ، پلاستیکی ، محصولات صنایع غذایی و نساجی است .

وی در ادامه خاطرنشان کرد : سال 92 بیش از 8700 تن کالا به ارزش افزون بر 11 میلون دلار از طریق منطقه آزاد انزلی ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل 24 درصد رشد داشت .

افقی یادآور شد : سال گذشته یک میلیارد و 177 میلیون دلار کالا از طریق این منطقه وارد کشور شد .

وی افزود : در سال 91 ازرش واردات کالا از این منطقه به دو میلیارد و 251 میلیون دلار رسیده بود که نشان از کاهش حدود 48 درصدی واردات از طریق این منطقه دارد .

وی با بیان اینکه بیش از90 درصد واردات از این منطقه مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات کشور است تصریح کرد : فرآوری مواد اولیه وارد شده از مناطق آزاد بخصوص منطقه آزاد انزلی توسط وارد کنندگان جهت مصرف در کارخانجات داخلی موجب ایجاد ارزش افزوده در کالاهای تولیدی شده و کاهش قمیت تمام شده محصول نهایی خواهد شد .

مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد : این مساله توان رقابتی کالاهای تولیدی ملی را در بازارهای بین المللی بالا برده و در نتیجه میزان صادرات کشور را افزایش خواهد داد .

* رشد 328 درصدی پلاک گذاری خودرو

وی در ادامه با اشاره به پلاک گذاری یکهزار و 499 دستگاه خودرو در این منطقه در سال گذشته ، از رشد 328 درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خبر داد .

کشورهای حاشیه دریای خزر ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی است .

منطقه آزاد انزلی از مناطق آزاد هفت گانه ایران و تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر است .

این منطقه در استان گیلان و با مساحت 3200 کیلومتر مربع و در سه محدوده بندری ، تجاری و گردشگری و حوزه صنعتی قراردارد . ک/2

620/604

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا