Mihanpostپژوهشی

چرا حشرات بعضی ها از افراد را نیش نمی زنند ؟!

چرا حشرات بعضی ها از افراد را نیش نمی زنند؟! این سوال اسنت که با شروع تابستان گرم ، فصل جولانگاه حشرات، می تواند به ذهن هر کسی خطور خواهد کرد؟ چرا که تابستان که از راه می رسد علاوه بر گرما, پشه را هم با خودش می آورد. حشرات و بخصوص پشه ها نیز در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم هستند و شاید برایتان جالب باشد که آنها می توانند تا ۵۰ درجه زیر صفر را تاب بیاورند. با این اوصاف چرا حشرات بعضی ها از افراد را زیاد و بعضی دیگر ذا نیش نمی زنند ؟ با میهن پست همره شوید.

اینکه شما تا چه اندازه از حشرات و پشه ها نیش بخورید بستگی به گروه خونی شما دارد. در واقع پشه ها از یک نوع گروه خونی بیشتر از بقیه خوششان می آید و در نتیجه بیشتر به سمت آن فرد جذب می شوند. تحقیقات نشان می دهد آدم هایی که گروه خونی O دارند ۸۳ درصد بیشتر نسبت به سایرین توسط پشه ها گزیده می شوند. نکته بعدی به زنان حامله برمی گردد.

به عبارتی دیگر پشه ها علاقه شدیدی به خون زنان حامله دارند و دقیقا به همین علت است که ویروس زیکا بین زنان حامله شیوع پیدا کرده است. پشه ها علاقه زیادی به کربن دی اکسیدی که توسط انسان ها آزاد می شود دارند و این CO2 در زنان حامله بسیار بیشتر از یک فرد عادی است و نوشیدنی های حاوی الکل هم در جذب پشه ها تاثیر زیادی دارند زیرا پشه ها بیشتر به سمت بدن های گرمتر کشیده می شوند.

بوی بدن ناشی از تحرک بدنی نیز در جذب حشرات و پشه ها نیز تاثیر زیادی دارد چرا که پشه ها بیشتر جذب افراد می شوند که دارای تحرک بدنی بیشتری هستند تا افراد کم تحرک. چرا که اگر یک فعالیت ورزشی انجام دهید، افزایش بازدم، تحرک، عرق کردن و گرمای بدن باعث جذب بیشتر پشه ها به سوی شما می گردد.

چرا حشرات بعضی ها از افراد را نیش نمی زنند

استفاده از لباس با رنگ تیره نیز در جذب حشرات و برخی از پشه ها تاثیری مستقیم دارد چرا که حشرات به رنگ های تیره از قبیل مشکی، آبی تیره و بنفش پررنگ کشش بیشتری نشان می دهند. پس بهتر است در زمان غروب آفتاب، لباس های رنگ روشن از قبیل: سفید، زرد و یا سبز کم رنگ بپوشید تا از نیش پشه ها در امان مانید.

در این میان در یک پژوهش که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، مشخص شد که سطوح بالای نوعی از باکتری، جاذب پشه‌هاست. جالب است که اگر کسی باکتری زیادی در پوست داشته باشد، اما این باکتری‌ها از انواع مختلف باشند و نوع خاصی از باکتری در پوست، غالب نباشد، پشه‌ها کمتر جذب می‌شوند.

 

منبع  lifebuzz

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا