Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریعمومیهوا فضا

انبساط هستی به چه معناست و به چه چیزی منبسط خواهد شد ؟

تئوری بیگ بنگ در یکی از بخش های خود به موضوع انبساط هستی اشاره می کند ، اما در این میان سوال اصلی اینجاست که جهان به چه چیزی منبسط خواهد شد ؟ در ادامه ابن مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انبساط هستی در حقیقت یکی از نتایج بزرگ تئوری بیگ بنگ است که حالا  خود برای بسیاری از محققان به معمای بزرگی تبدیل شده ریچارد مولر، استاد فیزیک دانشگاه برکلی و نویسنده‌ کتاب فیزیک برای رؤسای جمهور آینده با تحقیقاتی که در این زمینه داشته است آمده تا با مثال هایی ساده به این سوال پاسخ دهد .

فرض کنید خطی داریم به طول بی نهایت که تا ابد ادامه دارد و به فاصله هر یک سانتی متر روی این خطی علامتی وجود دارد . به این معنا که در نهایت خطی داریم که بی شمار فاصله یک سانتی متری روی آن قرار دارد . اکنون علامت‌ ها را به‌گونه‌ ای حرکت دهید که در هر دو سانتی‌ متر یک علامت وجود داشته باشد، در این حالت، الگوی کلی منبسط شده است.در حقیقت خط همچنان تا بی‌ نهایت ادامه دارد، اما علامت‌ ها از هم دورتر شده‌اند. یعنی الگو منبسط شده است؛ اما طول آن همچنان بی‌ نهایت است.

در مثال دوم نیز آمده است که فرض کنید یک تکه لاستیک بلند داریم به طول بی نهایت که تا ابد ادامه دارد. این لاستیک نقش جهان هستی را ایفا می‌ کند. روی هر یک سانتی‌ متر از این تکه لاستیک، علامت‌ هایی گذاشته شده است. حال لاستیک را می‌ کشیم؛ بطوری‌ که فاصله‌ علامت‌ ها از یکدیگر دو سانتی‌ متر شود. طول این لاستیک همچنان بی‌نهایت است؛ اما در واقع منبسط شده است.

انبساط هستی

فیزیکدانان برای بررسی فضا آن را همانند یک تکه لاستیک در نظر می گیرند اما نام این تکه لاستیک در نظر آنها همان خلا است . حال این خلا نیز همانند تکه لاستیک به طول بی نهایت می تواند منبسط شود.

اما مسئله پیچیده تر این است که کهکشان‌ ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند و دور شدن آنها از یکدیگر معنای دقیق انبساط هستی است. در توصیف ارائه‌ شده توسط تئوری نسبیت عام ، هیچ‌ یک از کهکشان‌ ها واقعا حرکت نمی‌ کنند. تمام آنچه رخ می‌ دهد این است که میزان فضای بین کهکشان‌ ها افزایش می یابد.

مسئله گفته شده نشان می دهد که مختصات همه‌ کهکشان‌ ها ثابت است و آنها هیچ گونه حرکتی ندارند و چیزهایی که ما از حرکت کهکشان ها تماشا می کنیم همان انبساط هستی است و این انبساط با تانسورهای متریک توصیف می شود . اما کشف جدید نشان می دهد نرخ این انبساط حالا در حال افزایش است .

نخستین بار آلبرت اینشتین بود که ایده انبساط هستی و منعطف بودن آن را بازگو کرد اما این مسئله همچنان برای بسیاری از دانشمندان مورد سوال است و معمایی حل نشده در خود دارد.

حتما شما نیز از مطالعه این خبر در مورد انبساط هستی کمی گیج شده اید … اما این مسئله کاملا طبیعی بوده اگر به این موضوع برای شما جذابیت دارد بهتر است کمی بیشتر به آن فکر کنید .

منبع  quora

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا