پیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی در حال خراب شدن است؟

چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی در حال خراب شدن است؟ این خبری که در صورت درست بودن آن هم هزینه سنگینی را روی دست ناسا خواهد گذاشت و هم جایگاه این سازمان را در ساخت کاشگرهای مقاوم زیر سوال می برد؟ این در حالی است که مریخ‌نورد کنجکاوی یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین کاوشگرهای ساخته شده توسط سازمان هوا و فضای آمریکا و بخصوص تاریخ بشر است که از سال ۲۰۱۱ زمین را به مقصد مریخ ترک کرده  این کاوشگر از روی زمین و توسط مهندسان ناسا کنترل می شود.در ادامه با میهن پست همراه شوید .

چرخ‌های مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا و خراب شدن آن اگر چه گویا به دلیل انجام ماموریت های خود چندان هم برای دانشمندان جای نگرانی نمی گذارد اما با توجه به این که کاوشگر کنجکاوی ناسا در سال ۲۰۱۲ پس از گذشت حدود هشت ماه از پرتاب آن از زمین به سیاره سرخ – مریخ – رسید و ماموریت خود را آغاز کرده تا با امروز با کنترل از راه دور کاوش های خود را در سطح مریخ  با موفقیت انجام داده است.

این در حالی است که کاوشگر کنجکاوی می تواند با استفاده از مته های قدرتمندی که دارد سنگ ها را سوراخ کرده و از آنها نمونه برداری کند و جالب این که میتواند حتی روی نمونه کاوشی خود آزمایشاتی را نیز انجام دهد و ان را به همراه تصاویری با کیفیت به زمین ارساال کند.

کنجکاوی به دو دوربین فوق العاده مدرن که یکی از آنها برای کنترل این کاوشگر و دیگری دوربین برای عکس برداری حرفه ای از سطح مریخ کاربرد دارد برخوردار است و با توجه به تصاویر ارسالی کنجکاوی در روی سطوح صاف مریخ توانسته است کهبا سرعت بالایی به تصویر برداری مشغول شود، اما روی سطوح ناهموار دارای سرعت ۴ سانتی متر در هر ثانیه است .که برای یک ربات ۹۰۰ کیلوگرمی با شش چرخ  مسئله خیلی عجیبی نیست.

حالا چهار سال است که  از فعالیت کاوشگر کنجکاوی می گذرد و طبق تصاویری که از دوربین سلفی کنجکاوی به زمین رسیده به نظر می رسد چرخ های آن در وضعیت خوبی قرار ندارند.

حرکت روی سطوح ناهموار مریخ باعث شده تا چرخ های کاوشگر کنجکاوی دچار فرسودگی شوند. هر یک از چرخ های کنجکاوی دارای ۵۰ سانتی متر قطر و ۲۰ سانتی متر عرض دارد. این چرخ ها به شکل آج دار  طراحی شده ، آج ها بسیار ساختار محکمی داشته و هر کدام از این آج ها حدود ۰٫۳ میلی متر طول دارند .

طبق گفته سازمان ناسا کاوشگر کنجکاوری در حال حاضر  هیچ مشکلی برای ادامه کار ندارد و همچنان می تواند روی سطح مریخ به آزمایش و عکس برداری ادامه دهد  بنابراین مهندسین ناسا قصد دارند  با تغییر الگوریتم شیوه حرکت کاوشگر از فرسایش بیش از حد چرخ هایش جلوگیری کنند.

حالا با هم در میهن پست تعدادی از عکس های این کاوشگر و تعدادی عکس جدید از مریخ  را تماشا خواهیم کرد.

منبع : .space

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا