گوناگون

چین بدنبال استعمار آفریقا نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، لی کچیانگ” نخست وزیر چین از امروز یکشنبه چهارم می، سفر خود به قاره آفریقا را آغاز می کند. هدف اصلی وی در این سفر ارتقای سطح مبادلات تجاری پکن با قاره سیاه و پیش انداختن اژدهای زرد در رقابت با آمریکاست.

حجم مبادلات چین با کشورهای آفریقایی در سال گذشته میلادی به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید اما پکن به این رقم قانع نیست و قصد افزایش آن را دارد. در همین رابطه خست وزیر چین از امروز یکشنبه با سفر به قاره سیاه سعی در ارتقای سطح مبادلات کشورش با این منطقه خواهد کرد.

لی قبل از ترک پکن اعلام کرد : شرکت های چینی برای سرمایه گذاری و ادامه کار در آفریقا باید از قوانین محلی و رسوم موجود در کشورهای مبدا پیروی کرده و از منافع این کشورها نیز حمایت کنند.

نخست وزیر چین در ادامه گفت : پکن قصد دارد تا با برگزاری نشست هایی با کشورهای آفریقایی، برای حل تنش هایی که اخیرا به وجود آمده تلاش کند. روابط ما با آفریقا باید بر اساس برابری و منافع مشترک باشد. می خواهم به دوستان آفریقایی خود اطمینان بدهم که چین هرگز به دنبال استعمار کشوری نبوده و از این موضوع که رویه ای قدیمی در روابط کشورها بوده اجتناب می کند.

بر اساس گزارش های موجود، در سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از دو هزار و ۵۰۰ شرکت چینی در آفریقا فعالیت می کردند که در سال های اخیر این تعداد به طور چشمگیری افزایش یافته است. در سال گذشته میلادی سطح مبادلات پکن با کشورهای آفریقایی به بیش از ۲۰۰ میلیادر دلار رسید که این موضوع موجب شد چین تبدیل به اولین شریک تجاری قاره آفریقا شده و از آمریکا پیشی بگیرد. 

بر اساس این گزارش، نخست وزیر چین قرار است پس از اقامتی کوتاه در اتیوپی که روز یکشنبه صورت می‌گیرد روز سه شنبه به نیجریه، روز پنج شنبه به آنگولا و روز جمعه به کنیا برود.

وزارت امور خارجه اتیوپی نیز در بیانیه ای اعلام کرد: سرمایه گذاری چین در این کشور نشان دهنده ارتقای سطح کیفی و کمی روابط بلند مدت بین دو کشور است و هم اکنون این سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار است.

نخست وزیر چین همچنین قرار است سه روز در نیجریه بماند و با گودلاک جاناتان، رئیس جمهوری این کشور ملاقات کرده و در نشست اقتصاد جهانی درباره آفریقا که در ابوجا پایتخت نیجریه روز چهارشنبه برگزار می‌شود شرکت کند.

گفته می شود در مدت اقامت لی در نیجریه دست کم شش قرارداد همکاری میان دو کشور به امضا خواهد رسید.


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا