Mihanpostاقتصادیبانک ها

جزئیات جلسه دولت و مجلس برای کاهش سود بانکی ؟

به گزارش میهن پست – مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی هم دو هفته قبل برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند و توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یکساله را به ۲۰ درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت ۲ تا ۳ درصد کاهش دهند.روز سرنوشت ساز بانکی‌ها فرا رسید و شورای پول و اعتبار بعدازظهر امروز سه شنبه گزارش نرخ سود بانکی را مورد بررسی و تصویب قرار خواهد داد.محمدرضا پور ابراهیمی عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در گفتگو با مهر از برگزاری جلسه امروز سه شنبه شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود بانکی خبرداد و گفت: جلسه امروز بعدازظهر با حضور اعضا در محل بانک مرکزی تشکیل خواهد شد.

این در حالی است که کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری به یکی از معضلات نظام بانکی کشور تبدیل شده است و مجلسیان برای عدم تعیین تکلیف نرخ سود بانکی وزیر اقتصاد را به مجلس فراخواندند.

مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی هم دو هفته قبل برای کاهش سود بانکی به تفاهم رسیدند و توافق کردند در اولین مرحله سود علی‌الحساب سپرده‌های یکساله را به ۲۰ درصد کاهش داده و سود تسهیلات مشارکتی رایج بانک‌ها را بسته به نوع فعالیت ۲ تا ۳ درصد کاهش دهند.

البته در این جلسه مقرر شد در صورت تأیید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این پیشنهاد از ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری عملیاتی شود.

وزیر اقتصاد هم از بررسی بسته کاهش نرخ سود بانکی در جلسه امروز شورای پول و اعتبار برای ساماندهی نرخ سود خبر داده است.

اما بانک مرکزی به صورت جداگانه موضوع کاهش نرخ سود بانکی را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به امروز برای تصویب به شورای پول و اعتبار می برد، اما این احتمال وجود دارد که نظارت و توافقات نرخ سود بانکی بانکداران هم مورد توجه قرار گیرد.

در این رابطه اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزي از نرخ‌هاي سود بانکي و تحولات بازار پول غافل نبوده و از ماه‌هاي پاياني سال گذشته موضوع اصلاح نرخ‌هاي سود بانکي را در دستور بررسي‌هاي خود قرار داده و نتيجه اين مطالعات بزودي در دستور کار شوراي پول و اعتبار قرار خواهد گرفت.

پیش از این هم قرار بود که وزیر اقتصاد نشستی با اعضای کمیسیون اقتصادی  مجلس عصر امروز داشته باشد که به دلیل با ارسال نامه ای به این کمیسیون ضمن عذرخواهی اعلام کرده است که به دلیل شرکت در نشست ویژه تعیین نرخ سود نمی تواند امروز در جلسه مجلس حضور یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا