گوناگون

کرمان، ویترینی از تنوع زیستی کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان پیشنهاد کرد: اولویت‌های زیست محیطی با تکیه بر برطرف کردن چالش‌های فعلی و مهار آلاینده‌ها توسط دانشگاه‌ها تعیین شود، چون مردم به مراکز علمی اعتماد دارند و دانشگاه باید به این اعتماد پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «محمود صفرزاده» صبح امروز(چهارشنبه 19 شهریورماه) در نخستین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: کرمان قاره‌ای کوچک و سرزمینی به وسعت یک قاره با مساحت 18 میلیون و 300 هزار هکتار است.

وی افزود: استان کرمان ویترینی از تنوع زیستی کشور است و تنوع اقلیمی سبب شده به طور نسبی رویشگاه بیش از 1350 گونه گیاهی و زیستگاه بالغ بر 334 گونه حیات وحش باشد که حدود 24 درصد گونه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: 70 گونه حیات وحش استان تحت حفاظت است و 22 منطقه تحت مدیریت در استان تعریف شده که 15 درصد عرصه‌های استان را پوشش می‌دهد.

صفرزاده خاطرنشان کرد: کرمان سرزمین ثروت‌های خدادادی و ذخایر زیرزمینی و غنای زیستی است که با توجه به تنوع مواد معدنی، 2500 مجوز احداث در حوزه صنعت و معدن ارائه شده که 1600 واحد از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به چالش‌های زیست محیطی استان گفت: سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در دست مردم موجب تخریب محیط زیست و طبیعت می‌شود و مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی بدون پشتوانه کارشناسی تمام خاک و آب‌های ما را آلوده کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه اقتصاد سبز به معنی تولید و اشتغال پایدار بدون تخریب زیست محیطی است، تصریح کرد: از همه درخواست می‌کنیم بحث قانونگذاری و اخلاق‌مداری در رأس کار باشد. هم‌اکنون در سوخت و انرژی وضعیت خوبی نداریم و خودروسازی باید خود را به استاندارد برساند.

صفرزاده یادآور شد: امروز توسعه پایدار همراه با بهره‌برداری عقلایی و حفاظت خردمندانه از منابع پایه حیات محقق می‌شود اما خاک و زمین ما امروز وضعیت خوبی ندارد و خط قرمزهای ما در محیط زیست تخریب و آلودگی است.

وی افزود: اعتقاد داریم خاک بعنوان بستر حیات است و می‌گوئیم خاک زیستگاه و پایگاه جوامع انسانی و موجودات خشک‌زی و منبع تغذیه است و آلودگی خاک به مفهوم وجود ماده شیمیایی خارج از محیطی که باید باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خاطرنشان کرد: ما مخالف توسعه نیستیم اما مروج توسعه پایدار و اشتغال مولد و پایدار هستیم. هم‌اکنون سالانه براثر فعالیت‌های صنعتی ده‌ها هزار تن فلزات سنگین به خاک و منابع آبی ریخته می‌شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: اولویت‌های زیست محیطی با تکیه بر برطرف کردن چالش‌های فعلی و مهار آلاینده‌ها توسط دانشگاه‌ها تعیین شود چون مردم به مراکز علمی دارند و دانشگاه باید به این اعتماد پاسخ دهد.

صفرزاده خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید با برطرف کردن چالش‌های صنعتی، معدنی و محیط زیستی استان پاسخگوی نیازهای اقتصادی و اجتماعی بوده و در تعیین اولویت کاربردی زمین در قالب طرح آمایش سرزمین پیشگام باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا