آثار تاریخی

کشورهای حامی تروریست های چچن درسوریه

سرویس های اطلاعاتی قطر، عربستان و ترکیه برای اعزام افراد مسلح از چچن به سوریه برنامه ریزی و با یکدیگر همکاری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم تحلیل‌گران مسائل سیاسی عقیده دارند که کشورهای دشمن ملت سوریه با برنامه ریزی اعزام تروریست های چچنی به کشورسوریه نقش مهمی در دامن زدن به کشتار مردم بیدفاع و گسترش دامنه خونریزی های سوریه برعهده دارند.

این موضوع به خصوص به دلیل عدم‌همراهی ملت سوریه با گروه‌های مسلح برای براندازی نظام بشار اسد اهمیت بیشتری یافته و آمریکا و همپیمانان آن را برای گسیل کردن چچنی به سوریه مصمم تر کرده است.

اکنون ملت سوریه می گویند که از حضور جنگجویانی که غیر از زبان عربی تکلم می‌کنند و به سر بریدن رهبران دینی و مردم عادی کوچه و بازار مشغولند به‌تنگ آمده با مخالفان سوری وابسته به گروه‌های تکفیری و اخوان المسلمین نیز هیچ انس و الفتی ندارد.

گزارش های متعددی از جنایت های تروریست های چچنی در سوریه منتشر شده و از جمله تروریستی به نام مسلم چچنی همواره با افتخار از دراختیار داشتن رکورد سربریدن افراد وفادار به نظام سوریه سخن می گوید.

 

مسلم چچنی” مشهور به “ابو ولید” که از اعضای گروهک “جبهه النصره” بود؛ وی در ماه می 2012 از مرزهای ترکیه وارد سوریه شد و خیلی زود به عنوان خشن ترین جنگجو در میان گروههای شبه نظامی مخالف سوریه، شهرت یافت.

پایگاههای وابسته به تروریست ها اعلام کرده اند که عملیات سربریدن طرفداران نظام سوریه در سراسر مناطق تحت کنترل شورشیان به مسلم واگذار می شد، و گاهی این تروریست چچنی دهها کیلومتر سفر می کرد تا سر یک شهروند نگون بخت سوری را که به دست شورشیان و تروریست ها افتاده است از تن جدا کند که تعداد کشتارهای وی به مرز 400 نفر رسید.

اواخر سال گذشته ، چندین پایگاه اینترنتی خبر هلاکت ابوولید، مسلم چچنی در ریف لاذقیه را منتشر کردند.

شبکه المنار هم روز پنجشنبه در گزارشی به نحوه اعزام تروریست های چچنی به سوریه و شرح حال زندگی برخی از سران آنان پرداخت و اعلام کرد : چچنی های مسلح نقش مهمی در جنگ سوریه ایفاء می کنند و هر چند که از سال 2012 به صورت انفرادی به سوریه می رفتند ولی رفتن آنها برنامه ریزی شده بود و با حمایت غیرمستقیم سرویس های اطلاعاتی و حمایت مستقیم مبلّغان عازم  سوریه می شدند. می توان گفت که سرویس های اطلاعاتی بسیاری از کشورها خصوصاً  قطر ، عربستان و ترکیه در فرستادن چچنی ها به سوریه با یکدیگر همدست هستند.

عمر چچنی :

نیروهای امنیتی گرجستان سپتامبر 2010 تارخان باتیراشویلی را به اتهام خرید و انبار کردن اسلحه بازداشت کردند . این مرد نمی دانست که هدف اصلی از بازداشت وی تبدیل کردن وی به یک چچنی جنگجو است و سرانجام نیز به یکی از معروفترین سرکردگان گروه های مسلح تبدیل شد و عمر چچنی نامیده شد . عمر سال 1986 در منطقه پانکیسی در شمال شرق گرجستان که اکثر ساکنین آن چچنی تبار هستند ، متولد شد و زندگی وی به صورت عادی و فقیرانه ادامه داشت تا اینکه سال 2006 به عنوان سرباز به خدمت نظام وظیفه رفت و در دوران جوانی به گوشه گیری و علاقه به یادگرفتن علوم جنگی شناخته می شد و همین علاقه باعث شد که سال 2008 پس از پایان یافتن دوره خدمت نظام وظیفه اش به ارتش گرجستان بپیوندد . کمتر از یک سال بعد به علت ابتلا به بیماری سل از ارتش اخراج شد و سپتامبر 2010 بازداشت شد .

یک منبع بسیار نزدیک به عمر چچنی اعلام می کند : فاصله دو ساله بین اخراج عمر چچنی از ارتش و زندانی شدنش نقش مهمی در تشکیل عقاید جنگجویی وی داشت . عمر چچنی در آن مدت دو سال با چند فرد متمایل به عضویت در گروه های مسلح آشنا شد ولی دوران کوتاه حبس مهمترین نقش را در تغییر زندگی عمر ایفاء کرد و با تبعه ای عربستانی به نام محمد آشنا شد که این عربستانی برای عمر چچنی مطالبی درباره فعالیت های مسلحانه عربستانی ها خصوصاً ” خطاب ” (ثامر بن صالح السویلم ، تبعه عربستانی و یکی از معروفترین سرکردگان افراد مسلح فعال در چچن) بیان می کرد و وی را به عضویت در گروه های مسلح تحریک می کرد. عمر چچنی اندکی بعد به علت ابتلا به بیماری سل از زندان آزاد شد و با اطلاعاتی که از محمد دریافت کرده بود ، می خواست خود را به سرکردگان محمد برساند .

چچنی ها در مصر:

عمر چچنی با 2 نفر از سرکردگان محمد از طریق اینترنت آشنا شد و قرار شد که با یکی از این دو نفر در مصر دیدار کند . عمر به مصر سفر کرد و احتمالاً تاریخ سفر وی فوریه 2011 بود و در این کشور با چند نفر از جمله یک شیخ عربستانی و یک تاجر قطری و یک عضو برجسته اخوان المسلمین و یک تبعه ترکیه به نام منصور الترکی آشنا شد. عمر تصور می کرد که از مصر راهی قفقاز خواهد شد و در آنجا با روس ها خواهد جنگید. عمر در مصر تحت تأثیر عقاید جنگ طلبانه قرار گرفت و به عنوان سرکرده چچنی های فعال در سوریه انتخاب شد.

سفر به سوریه :

عمر اواخر سال 2011 به ترکیه سفر کرد تا از آنجا به سوریه برود تا به عقیده خود با نظام کافر این کشور بجنگد . مارس 2013 گروهی مسلح موسوم به ” جیش مهاجرین و انصار ” به سرکردگی عمر چچنی تشکیل شد .

پیوستن به داعش:

عمر در حومه حلب با ابوالاثیر العبسی آشنا شد که همین العبسی ، عمر را با ابوبکر البغدادی سرکرده داعش آشنا کرد . عمر درباره البغدادی می گوید ” البغدادی به ما وعده حمایت از مبارزان فعال در قفقاز را داد ” . عمر و البغدادی سرانجام درباره جنگیدن با نظام سوریه توافق کردند .

نقش ترکیه:

ترکیه در بحران سوریه نقش مهمی ایفاء می کند . همکاری ترکیه با گروه های مسلح چچنی به دوران عثمانی خصوصاً دوره سلطان عبدالحمید اول بازمی گردد. سلطان عبدالحمید اول در جنگ خود با ” کاترین ” امپراتور روسیه در سال 1787 از شیخ منصور چچنی کمک گرفته بود. سرویس های اطلاعاتی ترکیه با چند سرکرده گروه های مسلح چچنی در ارتباط بودند که این افراد سرانجام با هماهنگی های لازم به سوریه منتقل شدند. ترکیه گذرگاه اصلی چچنی های مسلح به سوی سوریه محسوب می شود که تعداد زیادی از چچنی ها در درگیری های اخیر مناطق حلب و کَسَب از ترکیه وارد سوریه شدند .

مهمترین سرکردگان چچنی فعال در سوریه بجز عمر چچنی و صلاح الدین چچنی سرکرده جیش المهاجرین و الانصار:

– سیف الله چچنی : اهل منطقه پانکیسی گرجستان بود و به علت اختلافات خانوادگی این منطقه را ترک کرد و به ترکیه رفت . ابتدا به گروه عمر چچنی پیوست ولی مدتی بعد عمر چچنی را به سرقت اموال ارسالی متهم کرد و سپتامبر 2013 از گروهش جدا شد و گروهی را به نام ” جند الخلافه ” تشکیل داد و همراه گروهش به جبهه النصره پیوست و سرانجام فوریه 2014 هنگام حمله به زندان مرکزی حلب کشته شد .
– امیر مسلم چچنی : اهل پانکیسی است . در ارتش اتحاد جماهیر شوروی در مغولستان خدمت کرد و پس از فروپاشی شوروی ، در 2 جنگ چچنی ها ضد روس ها مشارکت کرد . نیروهای روس سال 2008 وی را بازداشت کردند و سال 2009 آزاد شد و سال 2012 به سوریه رفت و سرکردگی گروه ” گردان های جند الشام ” را که شامل اتباع لیبیایی ، تونسی ، چچنی و سوری می شود ، به عهده گرفت و اوایل سال 2014 به حلب منتقل شد .

– ابوموسی چچنی :  فرمانده حمله به منطقه کسب سوریه بود و هم اکنون فرمانده نظامی ” انصار الشام” وابسته به جبهه اسلامی است.

– عبدالکریم کریمه ای (اوکراینی) : معاون صلاح الدین چچنی بود و اخیراً گروهی را به نام ” کریمه ” تشکیل داده است و به همراه گروه ” جیش المهاجرین و الانصار ” به سرکردگی صلاح الدین چچنی ، در حلب می جنگد.

اعزام دانشجویان چچنی مقیم کشورهای عربی به سوریه:

جوانان چچنی مقیم برخی کشورهای عربی که زبان عربی و علوم اسلامی را فرامی گرفتند ، نیز به چچنی های مسلح فعال در سوریه می پیوندند . چچنی های پناهندبه کشورهای اروپایی نیز از این قافله عقب نمانده اند.همه این جوانان چچنی پیش از رفتن به سوریه شستشوی مغزی می شوند و به مدت 45 روز دوره های آموزش نظامی را می گذرانند.  یکی از مطالبی که به این جوانان القاء می کنند اینست که ” جهاد در سوریه تا روز قیامت ادامه خواهد داشت و دجال در این کشور ظهور خواهد کرد .”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا