گوناگون

گلایه‌ی گروه‌های پزشکی از کتاب تعرفه‌گذاری سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تدوین کتاب تعرفه‌گذاری سلامت، اقدامی جامع،‌ معقول و منطقی است، گفت: اما هنوز این کتاب مورد گلایه‌ی برخی گروه‌های پزشکی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی خراسان، دکتر «محمدهادی سعید مدقق»، امروز(سه‌شنبه ششم آبان‌ماه) در نشست خبری در خصوص کتاب تعرفه‌گذاری سلامت در سازمان نظام پزشکی مشهد اظهار کرد: باید مطمئن باشیم هیچ کاری مطلق نیست و باید نظارت بهینه انجام شود تا انحراف از کتاب انجام نشود.

وی افزود: خوشبختانه در مشهد نکات مثبتی وجود دارد که پیوند بسیار خوبی میان بدنه‌ی سازمان پزشکی و نهادهای دیگر استان برقرار کرده است و این امر از میزان تخلفات می‌کاهد.

مدقق با اشاره به اینکه جامعه پزشکی حرف‌شنوی خوبی از رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارند، ادامه داد: اختلاف و اشتباه در هرگروه و جامعه‌ای اتفاق می‌افتد و در صورتی که چشم‌هایمان تیز باشد و به‌دنبال ضعفی و کاستی بگردیم مطمئناً آن را می‌یابیم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم رفتارهای فردی را تضمین کنیم، گفت: مشکل اصلی در حوزه‌ی پزشکی این است که کار ما حساس بوده و تمرکز دولت و رسانه‌ها به این حوزه به‌جاست چون در صورت وجود مشکل در کار پزشکان گاهی آسیب‌ها قابل کنترل نیست.

مدقق با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت طرح خوبی بوده به دلیل اینکه به نفع مملکت است، تصریح کرد: با اجرای کتاب تعرفه‌گذاری سلامت از 15 آبان‌ماه نیز قطعاً مواردی از تخلف پیش می‌آید، اجرای یک بسته زمان‌بر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اما باید این مطالب به نوعی انعکاس داده شود که برنامه را زیر سئوال نبرد و رسانه‌ها باید فرصتی حدود دو ماه را برای جا افتادن سیستم تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در نظر بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جامعه خبرنگاری چشم و گوش ملت است باید رسانه‌ها به ما فرصت دهند چون ایجاد یک هیجان یا ذهنیت در جامعه شاید بعدها قابل کنترل نباشد.

مدقق اظهار کرد: توافقی میان وزارتخانه و بیمه‌ها برای تدوین کتاب تعرفه‌گذاری انجام شده است که بار مالی اجرای تعرفه‌گذاری آن بیشتر از 20 درصد افزایش نیابد.

برخی اعمال جراحی در سال‌های گذشته قیمتی نداشت

دکتر«سیدسعید سعیدی»، مسئول دبیرخانه‌ی برنامه‌ی تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: 17 نوع از اعمال جراحی در کتاب‌های تعرفه‌گذاری گذشته تعریف نشده بود و قیمتی نداشت و این امر نشان‌دهنده این بود که جای توافق بر سر قیمت‌ها وجود دارد اما هم‌اکنون کتاب تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی جدید فعلاً جایی برای توافق ندارد اما ممکن است در سال‌های بعد با ورود خدمات نوین پزشکی بازهم قیمت برخی خدمات مشخص نباشد.

سعیدی یادآور شد: پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت پزشکان در مناطق محروم مشکلاتی داشتند هم‌چنین کم‌ترین درآمد را نیز دریافت می‌کرده‌اند که با وجود اجرای این طرح مشکلات آنان برطرف شد.

افزایش 36 درصدی حقوق پزشکان مطلوب نیست

«حمیدرضا بهرامی»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست افزود: حقوق پزشکان 36 درصد افزایش یافته است که هنوز مطلوب نیست و امید می‌رود تا پیش از پایان سال این افزایش به 100 درصد برسد.

وی با اشاره به اجرای شش برنامه تحول نظام سلامت در بخش بهداشت گفت: سه طرح سخت‌افزاری و سه طرح نرم‌افزاری در این بخش انجام می‌شود که افزایش سرانه پزشک خانواده روستایی مرتبط با حوزه‌ی سخت‌افزاری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مرکز بهداشت باید در بخش نرم‌افزاری منابع را مدیریت علمی کند هم‌چنین باید سطح علمی مدیران در همه‌ی سطوح مراکز آموزشی ارتقا یابد.

بهرامی با اشاره به اینکه تاکنون 138 پانسیون را برای ارتقاء بحث ‌انگیزشی تجهیز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: حدود چهار سال اخیر مکمل‌های غذایی مانند ویتامین دی، قطره آهن و … که تأثیر بسزایی در سلامت افراد داشت ارائه‌ی آن در مراکز بهداشت حذف شد اما مجدداً مقرر شد که این مکمل‌های غذایی در اختیار مراکز بهداشت قرار گیرد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالاترین جمعیت حاشیه شهر را تحت پوشش دارد و امید می‌رود بتوانیم جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفری حاشیه شهر را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در دو مرکز به صورت آزمایشی و بدون دریافت مجوز از وزارت بهداشت به ارائه خدمات بهداشتی به 3000 نفر جمعیت می‌پردازیم و در صورتی که نتیجه مطلوبی داشته باشد از طریق وزارتخانه نیز مجوز دریافت می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا