گوناگون

آمادگی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی برای پذیرش سرمایه‌گذاران آفریقای‌جنوبی

مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: آماده پذیرش سرمایه‌گذاران آفریقای‌جنوبی در بخش صنعت، معدن و توریست هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، مهدی منوچهری امروز سه‌شنبه ششم آبان ماه در جلسه ملاقات سفیر کشور آفریقای‌جنوبی و هیات همراه که در محل اتاق بازرگانی استان تشکیل شد، با اشاره به روابط سیاسی ایران و آفریقای جنوبی و تمایل مسئولان برای ایجاد رابطه اقتصادی بین دو کشور، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور ایران و به خصوص خراسان رضوی صدور خدمات فنی و مهندسی می‌تواند یکی از زمینه‌های روابط بین دو کشور باشد.

وی با اشاره به وجود معادن متعدد و متنوع در خراسان‌رضوی و آفریقای‌جنوبی، اظهار کرد: وجود این معادن زمینه سرمایه‌گذاری را در دو کشور به وجود آورده است.

منوچهری همچنین به وجود زمین‌های با قابلیت کشاورزی بالا در آفریقای‌جنوبی اشاره و اظهار کرد: با توجه به تصویب قانون کشت فراسرزمینی در ایران می‌توانیم در این زمینه نیز با آفریقای‌جنوبی همکاری کنیم.

مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: با توجه به امکان استفاده از سرمایه بخش خصوصی در بخش کشاورزی در آفریقای جنوبی به منظور رفع نیازمندی‌ها می‌توانیم نسبت به صادرات این محصولات اقدام کنیم.

وی افزود: ایران دارای توانمندی و تجربه در حوزه صادرات به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس است و همچنین آفریقای جنوبی نیز تجربه خوب و موفقی در حوزه صادرات به قاره آفریقا دارد که با توجه به این امر آماده‌ایم تولیدات آفریقای جنوبی را در کشورهای اعلام شده توزیع کنیم و بالعکس امیدواریم آفریقای جنوبی نیز محصولات ما را در کشورهای قاره آفریقا توزیع کند.

منوچهری اظهار کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی می‌تواند اطلاعات اقتصادی آفریقای‌جنوبی را از سفارت این کشور در استان دریافت کنند و در اختیار فعالان اقتصادی ایران قرار دهند.

مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین آماده پذیرش هیات‌های تجاری و بازاریاب‌های اعزامی بین دو کشور با هماهنگی سفارات هستیم.

وی عنوان کرد: همچنین آماده‌ایم تا در نمایشگاه‌هایی که در سطح استان برگزار می‌شود به طور رایگان به فعالان اقتصادی آفریقای‌جنوبی غرفه واگذار کنیم و انتظار داریم در نمایشگاه‌های این کشور نیز این امکان برای فعالان اقتصادی ما به وجود بیاید.

حقیقی نیز که به نمایندگی از استانداری خراسان رضوی و دستگاه‌های اجرایی استان در این جلسه حضور یافته بود، سهم خراسان رضوی از صادرات کل ایران به آفریقای جنوبی را ناچیز خواند و گفت: در شش ماهه اول سال جاری صادرات ایران به آفریقای جنوبی 10 میلیون دلار بوده که سهم خراسان رضوی از این مقدار فقط 5000 دلار بود.

وی بر لزوم افزایش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور تاکید و اظهار کرد: وظیفه ما برای گسترش روابط محدود حال حاضر از طریق واگذاری فعالیت‌ها به بخش غیر دولتی است.

حقیقی همچنین به ظرفیت گردشگری موجود در استان اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی سالانه پذیرای بیش از 25 میلیون زائر داخلی و خارجی است و آمادگی پذیرش گردشگران خارجی را دارد.

خراسان رضوی از تجربیات معدنی آفریقای جنوبی استفاده می‌کند

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان از مشکلات بانکی و حمل‌و نقل به عنوان موانع اصلی ارتباط متقابل دو کشور ایران و آفریقای جنوبی نام برد.

محمدمهدی سیادت نیز در این جلسه با اشاره به نگرش مثبت موجود در ایران نسبت به آفریقا، اظهار امیدواری کرد با رفع این مشکلات موجود بین دو کشور، روابط اقتصادی و تجاری توسعه یابد.

وی به توانمندی خراسان رضوی در بخش معدن اشاره و اظهار کرد: خراسان‌رضوی و به طور کل کشور ایران آمادگی استفاده از تجربیات آفریقا در زمینه معدن را دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ایران و منطقه خراسان به جهت همجواری با بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه و رابطه با کشورهای منطقه و همچنین آفریقای جنوبی با توجه به حوزه نفوذ در آفریقا، اظهار کرد: این دو کشور می‌توانند دو پایگاه اقتصادی مهم برای یکدیگر باشند.

سیادت با اشاره به تلاش توسط مسئولین کشور و همچنین استاندار خراسان رضوی در جهت توسعه همکاری با کشورهایی از قبیل آفریقای جنوبی، اظهار کرد: مسئولان ایران تاکنون در حد توان خود در جهت برقراری و گسترش روابط بین دو کشور تلاش کردند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر روابط اقتصادی ایران با آفریقای جنوبی زیاد نیست، تصریح کرد: رابطه این دو کشور از رژیم‌های گذشته فعال بوده اما این روابط در گذشته فقط به نفت مطلوب بود.

وی ادامه داد: امیدواریم حجم روابط و تنوع کالاهای رد و بدل شده بین دو کشور افزایش پیدا کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: آفریقای جنوبی یک دروازه مناسب در قاره آفریقا است و ما به امید این چشم‌انداز، نسبت به توسعه روابط با این کشور اقدام خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: همچنین دانش فنی میان دو کشور مورد نیاز متقابل است و ایران می‌تواند با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در زمینه خدمات فنی و مهندسی دارد این خدمات را به کشور افریقای جنوبی ارائه دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا