Mihanpostفرهنگیموسیقی

گلریز:در دانشگاه های آمریکا روی سرودهای انقلابی بحث و گفت وگو می شود

به گزارش میهن پست -خواننده موسیقی انقلاب به مناسبت فرا رسیدن سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر به بیان دو خاطره از روزگار انقلاب و دفاع مقدس پرداخت.
محمد گلریز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه حماسه سوم خرداد یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخی مرتبط با ۸ سال دفاع مقدس است، گفت: یکی از اتفاقاتی که در روزهای گرامیداشت حماسه سوم خرداد برای من واقعا عجیب بود و البته من را شگفت‌زده و خوشحال هم کرد، اتفاقی بود که در یکی از شهرهای آمریکا برای یکی از اقوام من افتاد و باعث شد تا چندین روز از این ماجرا خوشحال باشم.

وی ادامه داد: چند وقت پیش بود که یکی از اقوام نزدیک من که برای تحصیل در ایالت سانتیاگو کشور آمریکا زندگی می کند با من تماس گرفت و گفت که در دانشگاه ما اتفاق جالبی افتاده که من باید از آن مطلع شوم. البته قبل از این جریان او به من اطلاع داد که در همه دانشگاههای آمریکا و در همه رشته های تحصیلی مانند دانشگاههای کشور ما که درس معارف و مباحث پیرامون آن یکی از واحد های ضروری است، واحد درسی ضروری به نام موسیقی ملل وجود دارد که همه دانشجویان رشته های تحصیلی اعم از پزشکی و غیر پزشکی موظف به گذراندن آن هستند.

گلریز گفت: فامیل ما که باید یکی از همین واحد ها را بگذارند روزی به سر کلاس رفته و بعد از اینکه استاد به موسیقی کشور ایران رسیده است بعد از تشریح موسیقی ایرانی به جریان موسیقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم اشاره کرده و از موسیقی حماسی و مقاومت به عنوان یکی از زیر شاخه های موسیقی بعد از انقلاب اشاراتی داشته که او برای معرفی بهتر این موسیقی، سرود «خجسته باد این پیروزی» را همراه با تصاویری از حماسه آفرینی رزمندگان اسلام در جبهه ها و سالروز فتح خرمشهر برای دانشجویان نمایش داده و این موضوع باعث شده که همین آقایی که جزو بستگان من است در کلاس سر ذوق آمده و به استاد بگوید که محمد گلریز خواننده اثر از اقوام نزدیک اوست.

این خواننده موسیقی انقلاب ادامه داد: وقتی این اتفاق را شنیدم واقعا برای من عجیب بود که چطور یک سرود حماسی که در آن دوران با همت تعدادی از هنرمندان ساخته شد این چنین دامنه تاثیرگذاری گسترده‌ای پیدا می کند و باعث می شود که در یکی از دانشگاههای کشور آمریکا به عنوان شاخه ای از موسیقی ایرانی از بین چندین خواننده معتبر و بین المللی به دانشجویان معرفی شود.

جالب تر اینکه وقتی فامیل من با شور و هیجان می گفت که این صحنه توامان با صحنه آزادسازی خرمشهر به دانشجویان نشان داده می شد واقعا اشک ریختم و به این فرموده امام راحل رسیدم که همواره تاکید داشتند انقلاب با مسائل فرهنگی است که صادر می شود.

دبیر چند دوره جشنواره موسیقی مقاومت به بیان خاطره دوم خود از حماسه آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت: مدتی بعد از آزادسازی خرمشهر این افتخار را داشتم که در منطقه دارخوین از مناطق نزدیک شهر خرمشهر برای اجرای برنامه ای موسیقایی برای رزمندگان حضور پیدا کنم و یادم می‌آید که جمعیت زیادی از رزمندگان مشتاقانه در محلی که برای اجرای برنامه تدارک دیده شده بود حضور داشتند و منتظر بودند تا من برنامه‌ام را اجرا کنم. اتفاقا برنامه هم مربوط به گرامیداشت یاد و خاطره آزادسازی خرمشهر بود که حال و هوای خاصی را هم به برنامه داده بود.

گلریز توضیح داد: وقتی که برنامه را از همان بلندگوهای بوقی معروف با اجرای چند سرود انقلابی ارائه دادم و رزمندگان با شور و هیجانی خاص من را همراهی کردند اما در پایان برنامه اتفاقی برایم افتاد که تا پایان عمرم آن را فراموش نمی کنم چراکه وقتی برنامه تمام شد به یکباره جمعیت سمت من آمدند آنچنان که من زیر دست و پا له شدم و باور کنید در آن لحظه فقط ذکر می‌گفتم که خدایا ما را با شهدای کربلا محشور کن و در همین هنگام بود که دیدم توسط مسوولان برنامه از بین جمعیت دستانم گرفته شده و من را به سمت چادرها هدایت کردند و من از خطر مردن در زیر دست و پای رزمندگان عزیز نجات پیدا کردم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود خاطرنشان کرد: این خاطره شیرینی که نشات گرفته از سادگی و پاکی رزمندگان اسلام در جبهه های جنوب بود شاید برای خیلی ها خاطره ای معمولی به حساب آید اما شور و هیجانی که آنها داشتند برای من به قدری زیبا و دوست داشتنی بود که هیچ گاه آن را فراموش نخواهم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا