گوناگون

گوشت قرمز ماه‌نشان سالم است

رییس دامپزشکی شهرستان ماه‌نشان با اشاره به سیاست “دام سالم = غذای سالم”، از پیشگیری مصرانه تب‌مالت و سلامت کامل دام این شهرستان خبر داد.

رحمت روضه‎چایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، با بیان این مطلب، گفت: تب مالت یا بروسلولز دامی، بیماری مشترک بین انسان و دام است، به گونه‌ای که در دام موجب سقط جنین و در انسان موجب کمردرد، عرق شبانه، تب و لرز و درد مفاصل می‌شود، اما کشنده نیست.

وی افزود: طبق گزارشات تعداد 15 روستا از توابع ماه‌نشان درگیر بروسلولز هستند که از این تعداد، 12 روستا تاکنون تحت واکسیناسیون قرار گرفته و سه روستا باقی مانده است، در حالی که خطرناک‎ترین تب مالت از طریق شیر و ترشحات گوسفند آلوده انتقال می‌یابد.

رییس دامپزشکی ماه‌نشان با تاکید بر اینکه امسال پیشگیری از این بیماری با شدت بیشتری صورت می‌پذیرد، اظهارکرد: اطمینان از سلامت شیر به شبکه بهداشت مربوط است اما فرآورده‎های خام و دامی مثل گوشت مورد نظارت مستقیم دامپزشکی و پزشک کشتارگاه‌های بخش خصوصی قرار می‎گیرد.

روضه‌چایی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون واکسن بیماری لمپی‌اسکین 5925 نوبت فریز شده است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر دو رأس گاو در دو روستای ماه‌نشان درگیر این بیماری شده‌اند که علت آن نیز مگس‎های گزنده‌ای است که در این دو کانون جمعیت بالایی دارند و این در حالی است که سیاست دامپزشکی اقدام به معدوم‌کردن درگیران با این بیماری است.

وی در ادامه افزود: طول دوره این بیماری دو ماه و شدیداً واگیردار است، اما خوشبختانه بین انسان و دام مشترک نیست و تنها خسارتی که وارد می‌کند این است که دام را لاغر و ضعیف و مستعد انواع بیماری می‎کند.

روضه‌‎چایی با تاکید بر اینکه سالانه 37 هزار رأس گوسفند تحت واکسیناسون تب‌مالت (بروسلوز) قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: از آغاز سال تاکنون واکسن‎های آبله گوسفندی، برسلوز گوسفندی و لمپ‌اسکین به ترتیب 59 هزار و 538، 10 هزار و 789 و 5925 نوبت زده شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا