گوناگون

گیلانیها اراضی 800 ساله را رها کردند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: متناسب نبودن دخل و خرج کشاورزان موجب می‌شود که کشاورزان زمین‌های حاصلخیزشان را که با گذشت 800 سال زراعی شده‌اند در معرض فروش بگذارند و با قیمتی ارزان به ویلاسازان بفروشند.

علیرضا شعبان نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: برای جلوگیری از تغییر کاربری زمینهای شالیزاری و باغی در گیلان به شدت نظارت‌های شبانه روزی اعمال می‌شود. باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که کشاورزان انگیزه‌ای برای فروش زمین‌هایشان نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه گیلان استانی کشاورزی است و با داشتن 238 هزار هکتار شالیزار دومین استان تولیدکننده برنج کشور است، ادامه داد: علاوه بر برنج، محصولاتی چون چای، زیتون، فندق و ابریشم از محصولات استراتژیک استان گیلان محسوب می‌شود.

شعبان‌نژاد خاطرنشان کرد: توسعه مکانیزاسیون یکی از راه‌حل‌های کاهش سختی تولید برنج است و برای توسعه این امر تسهیلات بانکی به کشاورزان اختصاص داده می‌شود تا به این ترتیب جوانان روستایی در روستاها ماندگارتر شوند.

وی تصریح کرد: در برخی روستاهای گیلان فقط 4 ماه از سال برنج در شالیزارها کشت می‌شود و 8 ماه دیگر از زمین‌ها هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و به این ترتیب مشخص است که با 4 ماه کار نمی‌توان 12 ماه هزینه‌های زندگی را تامین کرد. باید با حمایت و تقدیر از کشاورزان راه‌های کسب درآمد بیشتر را به دیگر روستاییان آموزش دهیم.

6 درصد از حضور روستائیان گیلان در روستاها کاسته شده است

مهدوی، کارشناس ارشد مسایل روستایی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه 40 درصد از جمعیت مردم استان گیلان در روستاها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: درآمد ناکافی روستاییان موجب می‌شود که آنان به فکر مهاجرت به شهرها بیفتند. آنان خانه امن روستایی را می‌فروشند و به حاشیه شهرها می‌آیند.

وی اضافه کرد: پرهیز از تک محصولی، کشت دوم و سوم در اراضی ارزشمند کشاورزی، کشت برنج و پرورش اردک و ماهی به صورت همزمان از جمله راهکارهایی است که به وسیله آن می‌توان درآمد روستاییان را افزایش داد.

دکتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان از پایین بودن درآمد سرانه روستائیان گیلان نسبت به استان‌های دیگر ابراز نگرانی کرد و گفت: سالهای 85 تا 90 در طی 5 سال حدود 6 درصد از حضور روستائیان در روستاها کاسته شده است که بخش اعظمی از این رویداد ناشی از درآمد ناکافی روستائیان در بخش کشاورزی و همچنین تعطیلی شهرک‌های صنعتی که عمدتا در روستاها شکل گرفته بود است.

وی، مقرون به صرفه بودن کشاورزی را از جمله عوامل مهم در پایداری روستاها، عنوان و با اشاره به کمبود زمین در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی در استان گفت: اگرچه به قوانین کاملا پایبند هستیم و با زمین خواران به شدت برخورد می‌کنیم اما اندیشه اصلی این باید باشد که برای مقابله ریشه‌ای، درآمد کشاورزان و ارزش زمینهایشان افزایش یابد.

آبرسانی و آسفالت راههای روستایی گیلان از میانگین کشوری کمتر است

شعبانپور، معاون امور عمرانی استانداری گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به عقب ماندگی 12 درصدی استان در بخش آبرسانی و 11 درصدی آسفالت روستایی نسبت به میانگین کشوری توضیح داد: با وجود پرباران بودن استان، متأسفانه شاهده عقب‌ماندگی گیلان در بخش آبرسانی هستیم که امیدواریم با توجه ویژه مسئولین کشوری عقب‌ماندگی‌های استان جبران شود و حداقل به میانگین کشوری دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه در برق رسانی و گازرسانی به روستاهای گیلان توفیقات خوبی بدست آمده، از گازدار شدن همه روستاهای گیلان در سال 1395 خبر داد و گفت: افزایش رفاه روستاییان از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری می‌کند.

معاون امور عمرانی استانداری گیلان تصریح کرد: گیلان مردمان کشاورز دارد و کشاورزان گیلان نیز بسیار نیازمندند.

افزایش جمعیت حاشیه‌نشین، ارمغان بی‌توجهی به روستاییان

رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نیمی از جمعیت مردم ایران در روستاها و یا در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که درآمد کافی ندارد و به این ترتیب نیمی از مردم جمعیت ایران زندگی مناسبی ندارند.

وی اضافه کرد: مسئولین روستاهای استانهایی که تلاش بیشتری دارند، از خدمات بیشتری در روستاهایشان بهره‌مند خواهند شد. بی توجهی به روستاییان منجر به افزایش جمعیت حاشیه نشینی شهرها می‌شود که چهره زشتی را برای استان به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در روستاها می‌تواند راهکار برون رفت از مشکلات اقتصای مردم روستا باشد، خاطرنشان کرد: باید مشارکت مردم روستا را در بخش اقتصادی بالا ببریم.

وی با اشاره به اینکه کار و تلاش زنان روستایی گیلان در کشور زبانزد است، یادآور شد: بهره مندی از این توان نامحدود منجر به توسعه روستاها و ماندگاری روستاییان در روستاها می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا