گوناگون

بازخوانی قصه آوه عمری 200 ساله می‌طلبد!

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: سایت تاریخی منطقه گردشگری شهر آوه قابلیت تبدیل شدن به یکی از پایگاه‌های مهم پژوهش‌های باستان‌شناسی مرکز کشور را دارد.

سیدمحسن نبوی در بازدید از دفتر خبرگزاری ایسنای شهرستان ساوه اظهار کرد: سایت تاریخی آوه یکی از شهرهای مهم دوره اسلامی و شیعه‌نشین بوده و طبق آخرین فصل کاوش حدود 110 هکتار عرصه شهر تاریخی آوه در زیر خاک مدفون است که مشتمل بر کاروانسرا، آب انبارها، بازار و لایه‌های مهم تاریخی از آغاز ایجاد تا به امروز است.

وی ادامه داد: شناخت دقیق و آگاهی بیشتر از تاریخ این منطقه گردشگری نیاز به کار پژوهشی و باستان‌شناسی دارد که انجام این کار حدود 200 سال زمان خواهد برد.

نبوی اضافه کرد: مطالعات و نقد و بررسی‌هایی که در این منطقه انجام پذیرد قطعا مورد استفاده باستان‌شناسان کشور و به لحاظ مطالعاتی و جنبه‌های تحقیقاتی و پژوهشی قابل بهره‌برداری برای باستان‌شناسان جهان نیز خواهد بود.

به گفته‌ی سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه انجام این کار پژوهشی موجب جذب توریست‌ تخصصی به این منطقه شده و حتی محل تبادل اطلاعات جامعه دانشگاهی و نخبگان جهانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، وی تصریح کرد: انجام کار کاوشگری در سایت‌های تاریخی از جمله سایت تاریخی آوه موجب حفاظت از آثار باستانی شده و نگرانی‌ها در راستای از بین رفتن و یا تخریب آنان را از بین می‌برد.

نبوی بیان کرد: محوطه تاریخی آوه در دوره مغول به دلایلی که هنوز مشخص نشده، متروک شد و پس از گذشت سال‌ها و براثر عوامل جوی به صورت آوار

فروریخته شده و در زیر خاک قرار گرفت.

نبوی در ادامه از تپه تاریخی آوه واقع در ضلع شمالی این شهر به عنوان جایگاه ارگ حکومتی نام برد و افزود: این تپه تاریخی که مهم‌ترین نماد قدمت این منطقه است بخش دیوانی شهر بوده و قسمت اندکی از آن مورد کاوش قرار گرفته اما، به لحاظ اهمیتی که دارد نیاز به کاوش بیشتر دارد.

وی گفت: این تپه، یکی از برج‌های دیده‌بانی است که سلطان محمد سلجوقی در چهار جانب جلگه آوه ساخته بود.

نبوی اضافه کرد: منطقه تاریخی آوه در دوره مغول به دلایل نامشخصی متروک شد و پس از گذشت سال‌ها و بر اثر عوامل جوی به صورت آوار فرو ریخت و زیر خاک رفت. از زمانی که تردد اروپاییان به ایران افزایش یافت (از زمان ناصرالدین شاه به بعد) این محوطه مورد تعرض و تجاوز اشخاص سودجو و حفاران غیرمجاز قرار گرفت.

وی ادامه داد: تپه‌های باستانی شهر آوه متعلق به دوران سیلک است، همان جایی که مردم محل به آن “قلعه خاک” می‌گویند و براساس افسانه‌های محلی زنی به نام خاورزمین بر آن حکومت می‌کرده و نشان از قدمت تمدن و فرهنگ باستانی مردم منطقه دارد.

نبوی با بیان این‌که منطقه تاریخی آوه آثار باستانی متعدد و زیبایی دارد، گفت: کاروانسرای شاه عباسی یکی از بناهای ماندگار و تاریخی آوه است که از یادگارهای دوره صفوی و به شکل چهار ایوانی و قرینه‌سازی کامل ساخته شده است.

وی اظهار کرد: این کارونسرا به صورت یک چهار ایوانی احداث شده و دارای چهار برج دیده‌بانی در چهار گوشه است و اخیرا برای مرمت این اثر 400 میلیون ریال اعتبار جهت تعمیر کالبد و بدنه‌های این بنای باستانی هزینه شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا