گوناگون

‌مدارس سلماس از نظر تجهیزات و سیستم ایمنی ضعیف هستند

رییس سازمان آتش نشانی سلماس گفت: مزاحمت‌های تلفنی مشکلات زیادی ایجاد کرده و مخل عملیات امدادرسانی است.

رسول معصومی رییس سازمان آتش نشانی سلماس در گفت‌وگو‌ با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی به مناسبت روز آتش نشانی، با تبریک این روز به همه آتش نشانان سراسر کشور، در خصوص عملکرد یک ساله این مجموعه در ارائه خدمات به شهروندان سلماسی گفت: از 7 مهر سال قبل تا کنون 217 مورد انواع عملیات اطفای حریق و نجات توسط آتش نشانان این مجموعه انجام شده که از این میان عمده این ماموریت‌ها در اماکن مسکونی و خودرو و علوفه دامی بوده است.

معصومی بیان کرد: متاسفانه 11 مورد آتش سوزی در اماکن اداری و مدارس سطح شهرستان در سال گذشته ثبت شده ‌ که در اثر عدم وجود تجهیزات وامکانات ایمنی بوده است.

وی با اشاره بر وقوع 40 مورد آتش سوزی در منازل و مراکز تجاری در طول سال گذشته، در مورد علت عمده این حوادث افزود: عدم آشنایی شهروندان با اصول اولیه اطفای حریق و نبود تجهیزات اولیه آتش نشانی از جمله کپسول آتش نشانی و سیستم‌های کاشف و اعلام خطر آتش و بی‌احتیاطی در منازل به عنوان مثال هنگام آشپزی از علل عمده این حوادث است.

رییس سازمان آتش نشانی سلماس یادآور شد: یکی از مهمترین عملیات‌های انجام شده در سال گذشته عملیات، عملیات سردخانه روستای هفتوان بود که اگر هماهنگی بین نیروهای آتش نشان و ارگان‌های امدادرسان و تلاش ستودنی آتش نشانان نبود، گستره آتش تمام منطقه را به خطر می‌انداخت اما خوشبختانه با عملکرد خوب ارگان‌های دخیل این حادثه کنترل شد.

معصومی گفت: در حال حاضر با توجه به گستره جغرافیایی شهر، در سطح سلماس سه ایستگاه مدرس، اسلام آباد و خونین شهر وجود دارد که دو ایستگاه اول فعالند و ایستگاه سوم به علت کمبود نیروی انسانی غیرفعال است، اما خوشبختانه تجهیز این ایستگاه و تامین نیروی انسانی آن در استان مصوب شده ‌ و در حال اقدام برای راه اندازی این ایستگاه هستیم.

وی در خصوص تجهیزات امدادی مورد نیاز آتش نشانی در شهرستان اظهار کرد: خوشبختانه مساعدت ویژه شهردار و اعضای شورای سلماس و دید بازشان به این مجموعه سبب شده روزبه روز در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی پیشرفت کنیم.

معصومی تصریح کرد: خریداری سه دستگاه موتور آتش نشانی به ارزش یک میلیارد ریال، تشک نجات ساخت کشور کره در بزرگترین اندازه با توجه به مرتفع سازی ساختمان‌ها در سلماس‌ که هم اکنون در سازمان استاندارد در حال تست برای استفاده عملیاتی در حوادث است، شلنگ‌های قرمز و ضداسید به جای شلنگ‌های پارچه‌ای سنتی، 2 دستگاه سیستم اطفای حریق کوله‌ای جهت استفاده در آپارتمان‌ها از جمله تجهیزات خریداری شده برای بهبود کیفیت خدمات رسانی به مردم عزیز است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی سلماس خاطرنشان کرد: با توجه به تراکم سازی و افزایش ارتفاع ساخت و سازهای مسکونی و تجاری در سلماس، شورای شهر اعتبار لازم برای خرید یک دستگاه نردبان آتش نشانی را از محل فروش املاک شهرداری تایید کرده‌اند و در این زمینه مزایده فروش املاک نیز توسط شهردار گذاشته شد، ولی متاسفانه استقبال کمی از سوی مردم صورت گرفت و شهردار دوباره دستور انجام مزایده فروش را صادر کرده تا اعتبار مورد نیاز برای خرید این نردبان تامین شود و امیدواریم با خیرید این نردبان‌، اولین شهرستان دارای نردبان نجات در استان پس از ارومیه باشیم.

معصومی افزود: متاسفانه مدارس حتی مدارس نوساز سلماس از نظر تجهیزات و سیستم ایمنی ضعیف بوده و مناسب نبودن ورودی‌هایشان برای ورود خودروهای آتش نشانی سبب مشکل شدن انجام عملیات در مدارس می‌شود که برای حل آن در نظر داریم بازدیدی از مدارس سطح شهر به همراه نماینده آموزش و پرورش داشته باشیم تا تمامی نقایص و موارد ایمنی را بررسی کرده و با همکاری همدیگر آن‌ها را برطرف سازیم.

وی افزود: برگزاری دوره‌های مستمر آموزشی و بازآموزی برای کارکنان و پرسنل، اقدام برای اجرای طرح آموزش همگانی در سطح جامعه و محلات شهر و هماهنگی برای اجرای دوره غواصی و امداد و کمک‌های اولیه برای آتش نشانان از جمله اقدامات انجام شده ‌برای توان افزایی و افزایش مهارت نیروهای آتش نشانی در حوادث است.

معصومی در خصوص زمان حضور در حادثه نیز گفت: در این خصوص ضعف هایی در گذشته داشتیم که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده، نیروهای ما بهترین رکوردی که در ماموریت‌ها داشتند، 4 دقیقه بود و اکنون با اطمینان می‌گویم که حداکثر در زمان 8 تا 10 دقیقه نیروهای ما در محل حادثه حاضر می‌شوند و حاضر به آزمایش این گفته خود هستیم.

وی ضمن تقدیر از همکاری‌های ادارات دخیل در حوادث و ارگان‌های برقراری نظم و امنیت، تصریح کرد: همکاری نیروهای انتظامی در برقراری نظم و حاشیه امن در حوادث، اقدامات پلیس راهور در حوادث جاده‌ای و بازکردن ترافیک، فعالیت نیروهای اورژانس و هلال احمر در کمک رسانی به مصدومین و همچنین مشارکت اداره برق و سایر ارگان‌ها در حوادث خصوصا عملیات‌های تحت مدیریت آتش نشانی واقعا قابل تقدیر بوده و سبب بهبود کمی و کیفی خدمات ارائه شده به شهروندان شده است.

رییس سازمان آتش نشانی سلماس خاطر نشان کرد: متاسفانه چیزی که ما را در حوادث از انجام ماموریت خود باز می دارد، حضور بی‌جا و ازدحام مردم است که زمان عملکرد ما را حدود یک سوم افزایش می‌دهد و علاوه بر جلوگیری از فعالیت نیروهای امدادی، ممکن است خطراتی از قبیل انفجار، مردم را تهدید کند، لذا از تمام مردم خواهشمندیم با ارتقای فرهنگ شهروندی در مورد عدم توقف در محل حادثه و ایجاد ترافیک زمینه حضور به موقع و فعال ما را در صحنه حادثه فراهم آورند.

معصومی همچنین بیان کرد: مسئله دیگر مزاحمت‌های مردمی در سامانه 125 است که واقعا اذیت‌مان می‌کند و موجب اختلال در امر امدادرسانی می‌شوند، به طوری که کمتر از 10 درصد تماس‌ها منجر به اعزام نیرو و عملیات می‌شوند و تقریبا 90 درصد تماس‌ها مزاحمت است.

رییس آتش نشانی سلماس اظهار کرد: به همین دلیل از مردم خواهشمندیم از ایجاد مزاحمت در شماره تلفن‌های اضطراری جدا پرهیز کنند تا موجب اتلاف وقت در حضور ما نشود، چه بسا که تماسی وقوع حادثه در خانه خود فرد مزاحم را می‌خواهد گزارش کند، اما مشغول بودن خط مانع آن می‌شود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا