گوناگون

امید به زندگی در آذربایجان شرقی بالاست

آنان خم شده‌اند، کوه‌های استوار دیروز امروز به دست‌های محبت فرزندانشان نیاز دارند، دست‌هایی که بعضا سرد، سست و کوتاه و کمرهایی که خم و خم‌تر می‌شوند.

همین یک تبسم، احوالپرسی گرم و سرزدن مستمر کمترین کاری است در قبال یک عمر زحمت پدر و مادران.

اسماعیل محمدی پاینده، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، با اعلام اینکه تعداد سالمندان در آذربایجان شرقی بیش از میانگین کشوری است، گفت: 8.2 درصد از جمعیت کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند که در آذربایجان شرقی 9.8 درصد از جمعیت استان را سالمندان شامل می‌شوند.

وی افزود: آمار بالای سالمندان استان باعث ایجاد خوشحالی می‌شود، چرا که تعداد زیاد سالمندان استان نشان از بالا بودن امید به زندگی در استان دارد.

محمدی پاینده بیان کرد: در این بین وظیفه بهزیستی است که در تمامی زمینه‌ها خدمات در خور شأن سالمندان به آنان ارایه دهد.

وی با اشاره به نحوه خدمات بهزیستی به افراد بالای 60 سال، گفت: پنج هزار و 600 نفر از سالمندان استان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که خدماتی از قبیل ویزیت در منزل، مراقبت در منزل، خدمات توانبخشی روزانه و نگهداری در مراکز شبانه روزی به آنان ارایه می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان در رابطه با برنامه‌های آتی این اداره‌کل برای خدمات دهی به سالمندان است، گفت: شورای دایمی سالمندان جهت بررسی مسایل پیرامون سالمندان، هفته آینده و با ریاست استاندار آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود که بهزیستی دبیر این شوراست.

وی افزود: همچنین احداث هتل آپارتمان برای اسکان موقت سالمندان در برنامه‌های ما قرار دارد که خانواده‌های سالمندان در زمان اضطراری، سالمندان را برای نگهداری به این مرکز بفرستند.

محمدی پاینده در خصوص نظارت بهزیستی بر فعالیت مراکز نگهداری از سالمندان، بیان کرد: اکثر مراکز نگهداری از سالمندان به دوربین‌های مداربسته مجهز هستند و کارشناسان بهزیستی به صورت مستمر از این مراکزها بازدید می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه سازمان یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه نگهداری هر فرد در مراکز سالمندان است که بهزیستی 310 هزار تومان از این مبلغ را برای افراد تحت پوشش خود پرداخت می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: هزینه پوشاک، زخم بستر و غیره بر عهده خانواده سالمندان است که با احتساب این مبالغ، هزینه نگهداری سالمندان بالا می‌رود.

وی در خصوص حق و حقوق مددکاران اجتماعی نیز، گفت: مراکز نگهداری سالمندان تنها مجوزشان را از بهزیستی می‌گیرند و مدد‌کاران اصولأ باید بر اساس قانون کار با این مراکز قرارداد ببندند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی نیز در آستانه روز جهانی سالمندان در گفت و گو با خبرنگاران گفت: 58 هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد استان هستند.

حسین دشتی افزود: از این تعداد 37 هزار نفر زن و 21 هزار نفر نیز مرد هستند.

وی گفت: 64 درصد از سالمندان تحت حمایت کمیته امداد استان زنان و 36 درصد مردان است.

وی با بیان اینکه 37 درصد مددجویان تحت حمایت از سالمندان هستند، اظهار کرد: 16 درصد از جمعیت سالمند استان تحت حمایت کمیته امداد آذربایجان شرقی هستند.

دشتی با اشاره به اینکه بیش از 500 سالمند بیمار و زمین گیر در استان تحت حمایت این نهاد قرار دارند، خاطرنشان کرد: کمیته امداد استان ماهانه 90 هزار تومان برای نگهداری هر نفر سالمند، در منزل هزینه می‌کند.

وی از معاینه رایگان سالمندان تحت حمایت توسط پزشکان خانواده طرف قرارداد با این نهاد خبر داد و گفت: پرداخت کمک معیشت، تامین هزینه‌های مسکن، اعطای وام کارگشایی و تامین هزینه‌های بهداشت و درمان و نگهداری سالمندان در منزل از جمله خدمات کمیته امداد استان به سالمندان تحت حمایت است.

دشتی تشریح کرد: سالمندان در آبادانی کشور و ایجاد و تحکیم خانواده نقش اساسی دارند و باید از تجارب این قشر به شکل بهتری استفاده کرد، چرا که مبنای اسلام و دین، محبت حین تکریم به افراد مسن است.

وی با بیان اینکه کمیته امداد بزرگترین نهاد حمایتی از سالمندان در سطح کشور است، افزود: باید به نیازهای سالمندان توجه ویژه شود، زیرا آنان از لحاظ جسمی و روحی نیاز به مراقبت دارند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، تکریم سالمندان را وظیفه همه اقشار جامعه بخصوص جوانان دانست و یادآور شد: جوانان باید از تجربه سالمندان عزیز مانند چراغ روشن در مسیر زندگی خود بهره بگیرند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا