گوناگون

2000 بیمار ام اسی در آذربایجان‌غربی وجود دارد

رئیس انجمن ام اس آذربایجان‌غربی گفت: شمار بیماران مبتلا به ام اس در استان به 2500 نفر رسیده که از این تعداد یک چهارم مردان و سه چهارم زنان هستند.

سمیه زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی، افزود: ام اس یک بیماری است که باید به خوبی مبتلایان به این معضل درک شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه 85 درصد مبتلایان به ام اس را جوانان تشکیل می‌دهند، اظهارکرد: بیشترین میزان بروز این بیماری در سنین 20-40 سالگی بروز می‌کند.

وی افزود: ام اس یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی است که به صورت مستعد بروز می‌کند؛ این بیماری خود ایمنی هنگامی در بدن آغاز می‌شود که گلبول‌های سفید به میلین که پوشش حفاظتی برای رشته‌های عصبی است به عنوان یک عامل بیگانه حمله می‌کنند و هر بار اندام‌های مختلف بدن را دچار مشکلات حرکتی می سازند.

زارع در رابطه با علائم مختلف این بیماری اظهارکرد: دو بینی دیدن، مورمور شدن انگشتان دستان و پاها، عدم هماهنگی اعضا خصوصاً پاها هنگام راه رفتن، خستگی زودرس، حساس و زودرنج شدن، نداشتن تعادل، داشتن لرزش هنگام حرکت، ضعف عمومی بدن از علایم مهم اولیه این بیماری می‌باشد.

وی در ادامه گفت: زودرنجی، فشارهای عصبی و استرس و گرما در تشدید و کاهش این بیماری موثر است از این رو برای جلوگیری از عود این بیماری، برای مبتلایان حفظ آرامش و دوری از استرس، تغذیه مناسب، آب درمانی، فیزیوتراپی، استفاده از داروهای مکمل، انجام ورزش‌های سبک و هوازی و تمرینات کششی توصیه می شود.

زارع با اشاره به اینکه وجود یک آسایشگاه و کلینیک مجهز یکی از نیازهای اساسی بیماران ام اس در استان است خاطرنشان کرد: اکثر بیمارانی که از لحاظ حرکتی و تعادل در اندام‌های بدنشان دچار مشکل می‌شوند نگهداری از آنان برای خانواده‌ها بسیار سخت و طاقت فرساست که متاسفانه این انجمن قادر به انجام آن نخواهد بود و نیازمند مساعدت و حمایت دولت، مسئولین و خیرین استان هستیم.

وی با اشاره به مشکلات اساسی انجمن ام اس افزود: یکی از مشکلات اساسی نداشتن محل مناسب است از آنجایی که محل فعلی با حمایت شهرداری در اختیار این انجمن قرار گرفته است ولی به دلیل واقع شدن در یکی از خیابان‌های پرتردد شهر جای پارک وجود ندارد و بیماران با مشقات زیاد رفت وآمد می‌کنند و به علت مشکلات مالی انجمن توان اجاره محل دیگری را ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: بیماری ام اس یک بیماری هزینه بر است که در سال 91 کل هزینه‌های درمان و دارو برای بیماران ام اس در هر ماه بیش از یک میلیون تومان بود، خوشبختانه در سال 92 با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی و همچنین با اجرای طرح تحول نظام سلامت تا حدودی از این هزینه‌ها کاسته شده است هر چند با وجود این حمایت‌ها باز هم نیازمند حمایت های دولت و مسئولین هستیم.

زارع با بیان خدمات ارائه شده در این انجمن خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای تفریحی و ورزشی، تشکیل کلاس‌های مشاوره در محل انجمن برای بیماران ام اس در زمینه‌های مختلف روانشناسی به صورت مرتب با حضور کارشناسان، برگزاری مراسم بزرگداشت روزجهانی ام اس، کمک نقدی به بیماران ام اس و خانواده هایشان از خدمات ارائه شده این انجمن می‌باشد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا