گوناگون

معرفی دره “جوانیک” ایرندگان خاش

دره “جوانیک” یکی از زیباترین دره‌های ایرندگان خاش است که از میان روستای هیتکر گذشته و در کنار کوه کلاتکو به رودخانه ایرندگان می ریزد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، این دره از دو شاخه فرعی تشکیل شده که از حدود ۵ کیلومتری دره ایرندگان از دو طرف یک کوه بزرگ معروف به سیاه جوانیک سرچشمه می گیرند که پس از طی ۳ کیلومتر در مکانی معروف به دب درگان به هم می‌رسند و پس از عبور از کنار صخره‌ای بسیار زیبا به نام گرروک به آبشاری بسیار زیبا می‌ریزند و از میان باغ‌های کشاورزی هیتکر عبور کرده وارد رودخانه ایرندگان می‌شوند.

قسمتی از دره که از وسط باغ‌های هیتکر می‌گذرد با توجه به وجود انواع درختان میوه از جمله انار، انجیر، توت، پرتقال، انگور، زردآلو، لیمو، هلو، و… و خصوصاً نی‌ها که از بالا به هم پیوسته‌اند جلوه‌ای خاص به خود گرفته است و زیبایی آن را دوچندان کرده است.

کمی بالاتر از روستا درختان انجیر کوهی وجود دارند که در زمان‌های قدیم سایه آنها استراحت گاهی زیبا برای ساکنان روستا بوده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ همچنین در این دره کوهی وجود دارد که سنگهای آن به عنوان سوهان جهت تیز کردن انواع چاقو، تبر و…استفاده می شده و می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا