آریزو 6 جی تی Arrizo 6 GT ، علاوه بر طراحی جذاب ، دارای امکانات فنی و رفاهی برتری می باشد که آن را به یک انتخاب برتر برای آنهایی که به دنبال یک خودرو زیبا با عملکرد بالا هستند ، تبدیل کرده است . در ادامه به بررسی مشخصات فنی این خودرو می پردازیم.فونیکس آریزو 6 جی تی در بازارهای دیگر چری با نام آریزو ۵ جی تی عرضه می شود. آن طور که از سوی مدیران ارشد مدیران خودرو گفته شده است، آریزو 6 جی تی با نشان فونیکس به بازار می آید و احتمالاً تیراژ زیادی ندارد.
در این میان قرار است تا فونیکس آریزو 6 جی تی قیمتی میان آریزو 6 پرو و آریزو 8 داشته باشد. برخی منابع آگاه می گویند که آریزو 6 جی تی قیمتی نزدیک به فونیکس FX پرمیوم دارد. با توجه به برنامه ریزی های مدیران خودرو، قوی ترین و فول آپشن ترین نسخه چری آریزو 5 GT با نام آریزو 6 جی تی به بازار ایران عرضه می شود.
آیا آریزو 6 جی تی همان آریزو 6 پرو ولی اسپرت است ؟
آریزو 6 جی تی به بیان ساده یک نسخه ادیشن و خاص از خانواده محصول آریزو 5 و 6 است. پس نمیتوان توقع زیادی از میزان تغییرات ظاهری در آن داشت.
بیشترین تغییرات به نمای جلویی خودرو مربوط میشود؛ جایی که چری تصمیم گرفته با تیز کردن خطوط طراحی چراغ و سپر و همچنین استفاده از یک جلوپنجره بزرگ و مشکی به سبک خودروهای لکسوس، ظاهری اسپرت و در عین حال خشن را برای خودرو ایجاد کند. درب کاپوت نیز در این نسخه تغییر کرده و با رخ حجیم و عضلانی خود حس قدرت را منتقل میکند.
امکانات آریزو 6 جی تی
فونیکس آریزو ۶ جی تی را می توان فول آپشن ترین سدان فعلی مدیران خودرو دانست. البته که در آینده نزدیک آریزو ۸ این لقب را از آن خود می کند.
آریزو ۶ GT در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به شش کیسه هوای 10 نقطه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، رینگ آلومینیومی 17 اینچی، سنسور پارک، دوربین 360 درجه، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، سنسور باران، فناوری LED چراغ ها، ترمز اضطراری اتوماتیک، استارت دکمه ای، نور بالای اتوماتیک، نور پردازی کابین، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، دنده پشت فرمان، شارژر بی سیم تلفن همراه، جلو آمپر دیجیتال، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی و… مجهز است.
1-سانروف
2-شارژر بیسیم تلفن همراه
3-سیستم ورود بدون کلید
4-چراغهای اتوماتیک و تمام ال ای دی جلو و عقب
5-صندلیهای برقی ردیف جلو
6-گرمکن صندلیهای جلو
7-اهرم تعویض دنده الکترونیکی
8-صفحه کیلومتر (کلاستر) دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی یکپارچه با نمایشگر مرکزی
9-سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه یونیزاسیون و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
10-نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی همراه با ۶ اسپیکر و درگاه USB برای سرنشینان جلو و عقب
11-آینههای جانبی تاشو برقی
12-قابلیت تنظیم حالت رانندگی
13-غربیلک فرمان قابل تنظیم در ۴ حالت
14-پاور ویندوز با قابلیت تشخیص مانع
15-نورپردازی داخلی
16-دستیار صوتی
17-کروز کنترل
18-سنسور باران
و…
مشخصات فنی آریزو 6 جی تی
مشخصات فنی آریزو 6 جی تی با فونیکس FX پرمیوم، تیگو ۸ پرو و بهمن فیدلیتی پرستیژ برابر است. این خودرو به پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ TGDi مجهز است که 195 اسب بخار قدرت را با گشتاور 285 نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این سدان از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر است که توان را به چرخ های جلو می رساند. فونیکس آریزو 6 جی تی می تواند شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 8 ثانیه ثبت کند. وزن خالص این خودرو 1344کیلوگرم اعلام شده است.
با ورود به کابین نآریزو 6 جی تی ، تغییرات قابل توجهی نسبت به نمونه پرو مشاهده میشود . قسمت اصلی داشبورد دچار تغییر شده و به داشبورد فونیکس تیگو ۸ پرو بسیار شبیه شده است. اما مجموعه رودری، صندلیها و کنسول بدون تغییر باقی ماندهاند. در کابین این خودرو ، نمایشگرهای بهم پیوسته عریض به عنوان بخش جذابترین از کابین مطرح میشوند . همچنین، غربیلک فرمان نیز با طراحی زیبا و اسپرتی، به سبک محصولات جدید چری و فونیکس FX تغییر یافته است.
نقطه عطف این سدان اسپرت مجهز بودن به پیشرانه توربو GDI (مشابه تیگو ۸ پرو) با حجم 1600 سیسی است که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتون متر گشتاور را در دور موتور 1750 ارائه میدهد. این قدرت از طریق جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه تر (wet) به چرخهای جلو منتقل میشود.
طبق اعلام سازنده، حداکثر سرعت این خودرو 210 کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در 6 ثانیه طی کند! این عدد ادعای بزرگی است و باید در عمل دید که این خودروی چینی میتواند در جمع خودروهای مطرح آلمانی بازار خودنمایی کند یا خیر. موتور فونیکس آریزو 6 جی تی مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 6، وزن خودرو 1325 کیلوگرم و حجم باک آن 48 لیتر است.
نمای داخلی آریزو 6 جی تی
با ورود به کابین آریزو 6 جی تی شاهد تغییرات زیادی نسبت به نمونه پرو هستیم. با نگاه دقیق به مجموعه داشبورد و رودریهای خودرو متوجه میشویم که چری از هر مدل خودروی خود یک المان طراحی را در آریزو 6 جی تی بکار برده است. مجموعه رودری و صندلیها و کنسول نسبت به آریزو 6 پرو بدون تغییر باقی مانده و صرفا تزیینات و روکش های قرمز رنگ، حال و هوای اسپرتی را در این بخش ها ایجاد کرده است.
قسمت اصلی داشبورد دچار تغییر شده و به داشبورد فونیکس تیگو 8 پرو بسیار شبیه شده است. درواقع قسمت بالایی داشبورد یک کپی از داشبورد تیگو 8 پرو است. استفاده از نمایشگرهای بهم پیوسته عریض جذابترین بخش کابین بهشمار میرود. غربیلک فرمان نیز به سبک محصولات جدید چری و فونیکس FX زیباتر و اسپرت از قبل شده است.
تجربه رانندگی با آریزو 6 جی تی
قسمت عمده ای از جذابیت های آریزو 6 جی تی تنها زمانی آشکار می شود که پشت فرمان آن قرار گرفته و پدال گاز را بفشارید. توربوشارژر مکثی ندارد و تعویض دنده ها در گیربکس DCT به سرعت و بدون تاخیر انجام می شود.
فرمان بازخورد لذت بخشی دارد و صدای موتور نیز به مقدار بسیار کمی وارد کابین می شود. ترمزها با توجه به ابعاد بزرگ شده دیسکها عملکرد مطلوبی دارند البته در تست ما با سرعت های بالا و در زمان طولانی، خودرو تحت فشار قرار گرفت که موجب داغ شدن بیش از حد ترمزها و از دست دادن عملکرد انها شد.
با این حال و با وجود استفاده از تایرهای ایرانی، این خودرو چسبندگی مطلوبی داشت و هندلینگ آن نیز حتی در حالت خاموشی ESC باعث تعجب بود. این عملکرد کاملا بالاتر از توقعات و انتظاراتی بود که در ابتدا از یک آریزو 6 فیس لیفت شده داشتیم. شتاب اندازه گیری شده باوجود تایرهایی که تقریبا از بین رفته بودند یک بار 8 و بار دیگر 8.9 ثانیه بود. بنابراین احتمالا برای رسیدن به شتاب 6 ثانیه ای ادعایی باید به ارتفاع سطح دریا رفته و از بنزین سوپر استفاده نمود.
دربرگیرندگی صندلی ها برای مانورهای سریع بسیار خوب است و راحتی کابین، نیز فراتر از انتظار بود. فضای داخلی و همین طور صندوق عقب نیز همانند آریزو 5 و 6 خوب بوده و به عنوان یک سدان خانوادگی هم کارایی خود را به اثبات می رساند. می توانید ویدئوی تست درایو آریزو 6 جی تی را در ادامه مشاهده نمایید.