Mihanpostپیشنهاد سردبیرساختنی‌هاعلمی و فناوری

آموزش ساخت دستگاه تشخیص نشت گاز با آردوینو + عکس

امروز قصد داریم آموزش ساخت دستگاه تشخیص نشت گاز با آردوینو را برای شما ارائه کنیم . این دستگاه جالب کاملا عملی بوده و می توانید در هنگام نیاز در خانه یا محیط های صنعتی از آن استفاده کنید . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

این دستگاه به گونه ای ساخته خواهد شد که مقدار گاز موجود در محیط یک عدد یک رقمی خواهد بود که به میزان نسبت گاز موجود در محیط تغییر خواهد کرد . این عدد روی یک نمایشگر سون سگمنت به نمایش گذاشته می شود . اگر دوست دارید با آردوینو  یک پروژه کمی حرفه ای تر راه بیاندازید ساخت این دستگاه را از دست ندهید .

ابزار مورد نیاز : ۱-خط کش ( فلزی )    ۲- کاتر ۳-  چسب حرارتی

ساخت دستگاه تشخیص نشت گاز با آردوینو

قطعات مورد نیاز : ۱- سنسور MQ-4 گاز متان  ۲- برد nano آردوینو  ۳-  نمایشگر LED سون سگمنت کاتد مشترک ۴- کابل یو اس بی ۵- مقوای ضخیم برای ساخت جعبه

مراحل ساخت : ابتدا باید یک جعبه از هر جنسی که دوست داشتید بسازید ما در اینجا از یک الگو استفاده کرده که شما کافیست آن را پرینت کنید سپس مقوای ضخیم را طبق آن الگو برش دهید و در آخر هم تا بزنید حالا یک جعبه مناسب برای این دستگاه دارید .

حالا بدون اینکه سیم کشی انجام دهید قطعات را به شکلی که داخل تصاویر زیر مشخص است در داخل جعبه ساخته شده قرار دهید از چسب حرارتی برای ثابت کردن و محکم کردن آنها استفاده کنید . سعی کنید این کار را کاملا تمیز انجام دهید تمامی گرد غبار ها را قبل و بعد از چسب کاری کنار بزنید .

در این مرحله باید بصورت تستی سیم کشی قطعات نصب شده در داخل جعبه را انجام دهید . ابتدا بصورت تستی این کار را انجام خواهیم داد اگر دستگاه به خوبی کار کرد آنها را با لحیم کاری دائمی خواهیم کرد . مدار شماتیکی دستگاه در شکل های زیر آمده است و مدار خیلی پیچیده ای هم نیست . فقط حواستان به پایه های سنسور MQ-4 باشد آنها بسیار حساس هستند و اگر اشتباهی کنید احتملا مجبورید سنسور دیگری بخرید .

برای آزمایش دستگاه تشخیص نشت گاز  ابتدا کدهایی که در انتهای همین مطلب آورده شده را روی آردوینو بارگذاری کنید . سپس دستگاه را با کمک یک تغذیه یو اس بی روشن کرده و آن را مورد آزمایش قرار دهید . اگر دستگاه کار کرد به مرحله قبلی بازگردید و تمامی اتصالات را لحیم کنید تا دائمی شوند  . می توانید از کابل یو اس بی برای تغذیه این دستگاه استفاده کرده و یا برای آن یک باتری مناسب انتخاب کنید .

کد های آردینو برای ساخت دستگاه تشخیص نشت گاز

 

منبع : instructables

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا