Mihanpostاجتماعیجامعهخانواده

آیا اسباب کشی هم مدیریت می خواهد + عکس

به گزارش میهن پست – همه ی مستاجران فصل اسباب کشی را هرگز از یاد نمی برند ،بخصوص این که با کوچ هرساله سرمایه زندگیشان که وسایلی ارزشمند است را سالم به مقصد بعدیشان برسانند.قدیم‌ترها وقتی قرار بود یکی از اهالی فامیل اسباب‌کشی کند همه جمع می‌شدند و از بسته‌بندی و حمل‌ونقل گرفته تا چیدمان و نصب وسایل در خانه جدید کمک می‌کردند اما امروزه …
قدیم‌ترها وقتی قرار بود یکی از اهالی فامیل اسباب‌کشی کند همه جمع می‌شدند و از بسته‌بندی و حمل‌ونقل گرفته تا چیدمان و نصب وسایل در خانه جدید کمک می‌کردند اما امروزه به‌خاطر بیشتر شدن گرفتاری و البته دورتر شدن آدم‌ها از هم تقریبا باید تنهایی اسباب‌کشی کرد و هزینه‌های زیادی نیز متحمل شد!

اگر فکر می‌کنید هزینه‌های اسباب‌کشی فقط در کرایه ماشین خلاصه می‌شود سخت در اشتباهید. حالا دیگر اسباب‌کشی‌ها هم مدرن شده‌اند و کلی دنگ و فنگ دارند. اگر شما هم در شرف اسباب‌کشی هستید مطلب امروز را از دست ندهید.

اسباب کشی
اسباب کشی

کامیون یا وانت؟ مسئله این است
اسباب‌کشی به روش امروزی خرج دارد البته باید جیبتان را بسنجید و بعد سراغ مدل‌های مختلف آن بروید. برای حمل وسایل به خانه جدید ۲گزینه پیش‌رو دارید؛ یکی خاورهای بزرگ و دیگری هم وانت‌بارها که باید تعداد و اندازه وسایل خانه را بررسی کرده و یکی را انتخاب کنید. همین که یک گشت کوتاه در قسمت حمل‌ونقل درون شهری آگهی‌های روزنامه‌ها بزنید با تعداد زیادی شرکت‌های حمل بار مواجه می‌شوید. معمولا شرکت‌ها یا صاحبان ماشین‌ها در آگهی‌های خود منطقه یا محدوده خیابان‌هایی که در آن کار می‌کنند را نوشته‌اند که این، کار شما را آسان‌تر می‌کند و می‌توانید راحت‌تر گزینه مناسب را انتخاب کنید.

نخستین سؤالی که هنگام تماس با این شرکت‌های خدماتی با آن مواجه می‌شوید مسافت مسیرتان از مبدا به مقصد، تعداد طبقه‌های خانه قدیمی و خانه جدید و روز اسباب‌کشی است. براساس میزان مسافت بین مبدا و مقصد و تعداد طبقه‌ها در هر دو طرف، نرخ کرایه و حمل‌ونقل فرق می‌کند. معمولا هم اسباب‌کشی را ۲یا ۳ساعته حساب می‌کنند. یعنی اگر کل زمان حمل بار از خانه(مبدا) تا خانه(مقصد) بیشتر از ۲یا ۳ساعت مشخص شده طول بکشد ناچار خواهید بود هزینه اضافه‌تری را متحمل شوید! برای حمل اسباب تعدادی کارگر هم لازم دارید که شرکت‌ها می‌فرستند. نرخ دستمزد کارگرها تقریبا همه جای شهر یکسان و نفری ۲۵تا ۳۰هزار تومان است. کرایه کامیون‌ها از وانت‌ها بیشتر است؛ برای مثال اگر بخواهید در شهر تهران از میدان ولیعصر به میدان ونک بروید و مبدا و هم مقصد طبقه دوم باشد باید برای هر ۳ساعت حدود ۸۰تا ۸۵هزار تومان بپردازید، این مبلغ البته جدای از نفری ۲۵هزار تومان دستمزد کارگرهاست.

اسباب کشی
اسباب کشی

تعداد کارگرها هم بستگی به حجم اسباب و وسایل شما دارد ولی معمولا ۳تا ۴نفر بیشتر نیست. البته نرخ اتوبارها هم در جاهای مختلف شهر فرق دارد؛ مثلا اگر به یک اتوبار در حوالی جنوب تهران زنگ بزنید برای مسیری در حدود بزرگراه نواب صفوی تا خیابان کارگر شمالی، هر ۳ساعت کرایه کامیون حدود ۶۰تا ۷۰هزار تومان برایتان آب می‌خورد. اگر وسایل خانه کم و جمع و جور است و خبری از وسایل بزرگ و جاگیر نیست می‌توانید به جای کرایه کامیون از وانت‌بارها استفاده کنید که هزینه کمتری هم دارند. وانت بارها معمولا کرایه‌شان را ۲ساعته حساب می‌کنند چون مقدار وسایلی که می‌برند کمتر است البته اینجا هم باید کارگر بگیرید یا خودتان زحمت حمل وسایل به داخل ماشین را بکشید؛ برای یک مسیر مثلا در شهر تهران از میدان توحید تا میدان انقلاب که مبدا و مقصد هر دو هم در طبقه دوم قرار داشته باشد حدودا بین ۳۰تا ۴۰هزار تومان برای هر۲ساعت باید کرایه بپردازید. اگر هم بخواهید ۳کارگر بگیرید چیزی حدود ۱۲۰هزارتومان باید هزینه بدهید.

شرکت‌های صفر تا صدی
اگر حاضر باشید پول بیشتری خرج کنید می‌توانید بدون هیچ دردسر و زحمتی کارهای اسباب‌کشی را به شرکت‌های مخصوص بسپارید؛ شرکت‌هایی که از صفر تا صد کارها را برایتان انجام می‌دهند. در صفحات آگهی روزنامه‌ها ستون‌هایی با عنوان بسته‌بندی لوازم و اثاثیه وجود دارد که پر از این مدل آگهی‌ها هستند. بعضی از این آگهی‌ها فقط لوازم بسته‌بندی و کارتن‌های نو با اندازه‌های مختلف و طراحی ویژه که مخصوص بسته‌بندی و حمل اسباب هستند را می‌فروشند اما بعضی دیگر همه کار از جمع‌آوری و بسته بندی تمام لوازم تا حمل‌ونقل و چیدمان و نصب در محل جدید را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها معمولا کارگر خانم هم دارند و تضمین هم می‌دهند که سر وسایل هیچ بلایی نخواهد آمد.

اینطوری فقط کافی است بر کارشان نظارت کنید و هیچ زحمتی هم لازم نیست برای اسباب‌کشی بکشید. وقتی با این شرکت‌ها تماس بگیرید نخستین چیزی که به شما خواهند گفت این است که باید از خانه و لوازمش بازدید کنند تا قیمت بدهند. البته اگر تلفنی هم متراژ خانه و میزان وسایل را برایشان شرح دهید حدود قیمت دستتان خواهد آمد؛ برای مثال کار در یک خانه ۹۰متری و حمل وسایل از بزرگراه نواب صفوی تا خیابان کارگر‌شمالی که مبدا و مقصد هر دو طبقه دوم باشد و کامیون هم تا جلوی در خانه برود حدودا یک میلیون و نیم تا ۲میلیون برایتان خرج برمی‌دارد. این قیمت‌ها برای همان صفر تا صدی است که گفتیم و البته برای بسته‌بندی و حمل تمام وسایل خانه از خرده‌ریزها تا وسایل بزرگی مثل مبل، یخچال و… به گفته این شرکت‌ها آنها با روش‌های خاصی در کارتن‌های مخصوص و با لوازم بسته‌بندی مخصوص کار می‌کنند؛ برای مثال برای بعضی از وسایل از ضربه‌گیر استفاده می‌کنند که متری ۱۵۰۰تومان قیمت دارد و معمولا هم یکی‌دو توپ از ضربه گیرها مصرف می‌شود. برای نصب وسایلی مثل لوسترها، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و… هم از کارگرهای تخصصی استفاده می‌کنند.

در واقع مقدار پولی که برای حمل‌ونقل این مسیر باید بپردازید ‌حدود ۳۰۰هزار تومان است و بقیه هزینه‌ها مربوط به بسته‌بندی و چیدمان است. اگر هم فقط بخواهید کار خرده‌ریزها را برایتان انجام دهند و قید وسایل بزرگ را بزنید حدود یک میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. این شرکت‌ها فقط برای اسباب‌کشی خانگی نیستند و جا‌به‌جایی وسایل اداری را هم انجام می‌دهند. همه این کارها به شرطی است که پول زیادی در جیبتان حاضر و آماده خرج کردن باشد.

اسباب کشی
اسباب کشی

فقط حمل سنگین‌ها
اگر تصمیم دارید خودتان وسایل سبک را بسته‌بندی و حمل کنید و فقط کار سنگین‌ترها را به شرکت‌ها بسپارید، بدانید که این شرکت‌ها کارشان بسته‌بندی حرفه‌ای و جابه‌جایی وسایل سنگینی مثل یخچال ساید‌بای‌ساید، بوفه‌های بزرگ، تردمیل، گاو صندوق و مبل‌های سنگین است. خودشان هم کارگر و کامیون می‌آورند و کار این وسایل سنگین را انجام می‌دهند؛ برای مثال برای حمل یک یخچال ساید‌بای‌ساید و یک دست مبلمان با همان مسیرها و شرایطی که در مثال‌های قبلی گفتیم هر ۳ساعت حدود ۱۸۰هزار تومان باید بپردازید که این نرخ برای بسته‌بندی، حمل‌ونقل و کارگر است. قیمت هر وسیله‌ای را هم براساس ابعاد و وزن جداگانه حساب می‌کنند. این نرخ برای روز تعطیل است و روزهای معمولی حدود ۵تا ۲۰هزار تومان ارزان‌تر حساب می‌شود.

هزینه‌ها را کم کنید
هرچه وسایل شما کمتر باشد هزینه‌ها از کارگر تا وسیله حمل‌ونقل کمتر می‌شود. پس موقع جمع‌آوری وسایل به دردنخورها را دور بریزید و آنهایی هم که لازم ندارید به کسانی که نیاز دارند هدیه بدهید؛ به این ترتیب می‌توانید برای مثال به جای کامیون، وانت با تعداد کمتر کارگر کرایه کنید.

فکر بسته‌بندی اسباب ریز توسط شرکت‌ها را از سرتان بیرون کنید. خودتان با روزنامه باطله، ضربه‌گیر و کارتن‌های مقوایی جمع کنید و این وسایل را بسته‌بندی کنید. فقط بسته بندی وسایل سنگین و گران‌قیمت مثل بوفه، مبل، یخچال‌و… را به شرکت‌ها بسپارید.

سعی کنید روزهای تعطیل یا زمان‌های خاصی مثل بعد از تعطیلی مدارس اسباب‌کشی نکنید چون در این روزها سر شرکت‌ها و اتوبارها شلوغ است و پول بیشتری بابت خدمتشان می‌گیرند.

از دوستان و فامیل برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل وسایل استفاده کنید؛ به این ترتیب خیلی در هزینه‌ها صرفه جویی کرده‌اید. برایشان غذا و نوشیدنی فراهم کنید و حتی کار را به چند روز مختلف تقسیم کنید تا از فشار زیاد آن کاسته شده و بیشتر شبیه یک مهمانی دور همی به‌نظر برسد.

اسباب کشی
اسباب کشی

سعی کنید همه وسایل را در یک ماشین جا دهید تا نیاز به برگشت دوباره یا کرایه ۲ماشین نباشد که به این ترتیب هزینه‌ها دوبرابر خواهد شد.

جعبه‌های بزرگ و محکم برای بسته‌بندی پیدا کنید تا مقدار بیشتری وسیله در آن جابگیرد، البته نه آنقدر بزرگ که بر اثر سنگینی قابل جابه‌جایی نباشد یا کارتن زود پاره شود.

منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا