Mihanpostاقتصادی

آیا جنگ ارزان فروشی نفت در خاورمیانه می یابد + جزئیات

به گزارش میهن پست – در آستانه نشست یکصد و شصت و شش اوپک به نظر می‌رسد دیپلماسی نفتی ایران جواب داده و اوپکی‌ها و به ویژه کشورهای عربی عضو اوپک تولید و صادرات نفت خود را کاهش داده‌اند تا زمینه برای گرانی بهای طلای سیاه فراهم شود.

به  نقل از مهر، پس از سقوط قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، اواسط مهر ماه سال جاری عربستان سعودی قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش داد تا با فروش نفت ارزان تر امکان کسب سود بیشتر در بازار جهانی را برای اقتصاد خود فراهم کند.

پس از آرامکوی عربستان سعودی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت بازاریابی نفت عراق، شرکت ملی نفت قطر، شرکت ملی نفت کویت و در نهایت امارات متحده عربی هم قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش دادند تا عملا بازار شاهد راه افتادن یک جنگ تمام عیار ارزان فروشی نفت باشد.

در این شرایط برخی از کارشناسان با انتقاد از سیاست نفتی عربستان و سیاست انفعالی سعودی‌ها در بازار نفت، تاکید می کردند: شرایط فعلی بازار نفت، بازار خریداران است تا فروشندگان و جنگ کاهش قیمت منجر به تضعیف بیشتر بهای طلای سیاه خواهد شد.

جا برای بشکه‌های نفت ایران باز می‌شود
از سوی دیگر تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی ظرفیت تولید نفت ایران روزانه بیش از چهار میلیون بشکه بود که از این میزان بین دو میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه آن به بازار جهانی صادر می‌شد.

با افزایش تحریم‌ها و به ویژه قرار گرفتن نام طلای سیاه ایران در لیست سیاه تحریم‌های اتحادیه اروپا و کاخ سفید، در شرایط فعلی حجم صادرات نفت کشور به حدود یک میلیون بشکه و تولید روزانه نفت به کمتر از سه میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

این در حالی است که مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران معتقدند که اگر شرایط فراهم شود، جا برای بشکه های صادراتی نفت ایران در بازار جهانی باز خواهد شد.

در این بین بیژن زنگنه وزیر نفت از سناریوی افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی ایران به ۵٫۷ میلیون بشکه در روز در قالب یک برنامه چهار ساله خبر داده است.

از سوی دیگر، این عضو نفتی کابینه دولت تدبیر و امید از سال گذشته خواستار کاهش عرضه نفت توسط برخی از کشورهای عضو اوپک به بازار به منظور باز شدن جا برای بشکه‌های نفت صادراتی ایران شد و تاکید کرد: ” آن دسته از کشورها که در زمان تحریم ایران تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده‌اند زمان آن فرا رسیده که عرضه نفت خود را کاهش دهند.”

علاوه بر این، همزمان با سقوط آزاد طلای سیاه در بازار جهانی، وزیر نفت ایران آبان ماه سال جاری در سفری دوره ای با سران کشورهای نفتخیز حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، کویت و قطر دیدار و گفتگو کرد و پیش بینی‌ها از مذاکرات رسمی وی با وزیر نفت عربستان سعودی در حاشیه یکصد و شصت و ششمین نشست اوپک حکایت دارد.

در کنار دفاع از قیمت‌های نفت، یکی دیگر از محورهای مذاکرات وزیر نفت ایران با کشورهای عربی عضو اوپک کاهش تولید نفت این کشورها در صورت لغو تحریم های بین المللی ایران بوده است.

چراغ سبز اعراب به پیشنهاد نفتی ایران
به نظر می‌رسد تاکنون دیپلماسی نفتی ایران در آستانه یکصد و شصت و ششمین نشست اوپک نتیجه داده است به طوری که گزارش موسسات بین‌المللی از کاهش تولید و صادرات نفت اکثر کشورهای عربی عضو این سازمان اوپک حکایت دارد.

بر این اساس تولید نفت کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر سال جاری میلادی بیش از ۲۰۰ هزار بشکه کاهش تولید و صادرات نفت را تجربه کرده است که کشورهای عربستان سعودی، عراق، کویت و قطر بیشترین میزان کاهش تولید نفت خام را داشته اند.

آمارهای منتشر شده توسط موسسات بین‌المللی نشان می‌دهد که در ماه گذشته میلادی آنگولا ۶۶ هزار بشکه، نیجریه ۵۶ هزار بشکه، عربستان سعودی ۵۰ هزار بشکه، کویت ۳۴ هزار بشکه، عراق و قطر هر یک ۱۸ هزار بشکه از تولید نفت خود کم کرده اند.

در این بین سیاست جمهوری اسلامی ایران در نشست پیش روی اوپک ایجاد همگرایی و وحدت بیشتر در بین اعضای اوپک به منظور دفاع از قیمت طلای سیاه در بازار و جلوگیری از سقوط بیشتر بهای این کالای استراتژیک در بازار جهانی است.

همزمان با اتخاذ این دیپلماسی جدید نفتی توسط ایران در نشست اوپک، بلومبرگ روز گذشته با انتشار گزارش کوتاهی، اعلام کرد: با تصمیم احتمالی ایران برای کاهش سقف تولید نفت اوپک، قیمت نفت در بازارهای جهانی گران شد.

از سوی دیگر همزمان با پیام همگرایی و وحدت بیشتر در بین اعضای اوپک توسط وزیر نفت ایران، وزیر انرژی فدراسیون روسیه و مدیرعامل روس نفت به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه مهمان ویژه نشست یکصد و شصت و ششم اوپک در وین خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا