Mihanpostسیاسی

جزئیات انهدام پهپاد دشمن با سامانه موشکی «مرصاد»

به گزارش میهن پست – در سومین روز از رزمایش محمد رسول الله قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ارتش، با اجرای آتش توسط سامانه های موشکی مرصاد و با استفاده از موشکهای زمین به هوای شلمچه موفق به انهدام پهپادهای متجاوز شدند.
به نقل از قرارگاه رسانه‌ای رزمایش محمد رسول الله (ص) ارتش، در این مرحله از رزمایش با استفاده از انواع رادارهای ثابت و تاکتیکی و بهره‌گیری از اطلاعات واصله از پست های دیده‌بانی بصری و سایت های شنود الکترونیکی، توپخانه های ۲۳ میلی متری که در کنترل عملیاتی شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار دارند و سامانه های کنترل راداری “اسکایگارد”، ضمن رهگیری اهداف متحرک هوایی توانستند نسبت به سرنگونی پهپادهای دشمن فرضی اقدام کنند.

کسب برتری هوایی، وارد کردن ضربه به نقاط آسیب‌پذیر دشمن و پشتیبانی سریع از نیروهای مستقر در دریا و خشکی و انجام تک های هوایی در موقعیت های از پیش تعیین شده  توسط جنگنده های واکنش سریع نهاجا با هدایت خلبانان جوان و انجام سوخت‌گیری های متعدد هوایی از جمله ویژگی های این مرحله از رزمایش مشترک محمد رسول الله(ص) است.

بر اساس این گزارش، ناوگروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو پشتیبانی بوشهر و ناوشکن جماران نیز که هم اکنون در آب های آزاد حضور یافته‌اند، به عنوان یگان های حاضر در رزمایش نسبت به انجام عملیات شناسایی و ترتیب نیروی الکترونیکی و اطلاعاتی دشمن اقدام کردند.

دراین مرحله از رزمایش محمد رسول الله (ص) همچنین یگان های رزمی و پشتیبانی رزمی نیروی زمینی بر اساس دستورهای صادره از قرارگاه ذوالفقار ارتش نسبت به جابجایی سریع ادوات و تجهیزات رزمی سبک و سنگین خود در منطقه عمومی رزمایش اقدام کردند.

همچنین امیر  فرزاد اسماعیلی در حاشیه رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) ارتش پس از شلیک موفق سه فروند موشک پدافند هوایی شلمچه، جزئیات بیشتر شلیک این موشک‌ها را تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد: دو فروند هواپیمای بدون سرنشین کوچک به عنوان هدف در منطقه حاضر شده بودند که اولین موشک شلمچه هدف اول را در فاصله ۲۶ کیلومتری و دومین موشک نیز پهپاد دوم را در فاصله ۱۸ کیلومتری مورد اصابت قرار داد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص)، با بیان اینکه ما از زمان و جهت حرکت این دو پهپاد مطلع نبودیم، اظهار داشت: پس از شلیک دوم که دوستان کار را تمام شده می‌دانستند، پهپاد سوم بدون اطلاع قبلی وارد منطقه شد که البته نیروهای پدافند غافلگیر نشدند و بلافاصله با شلیک موشک سوم این پهپاد را هم در فاصله ۳۲ کیلومتری مورد هدف قرار دادند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی اظهار داشت: این نشان‌دهنده آمادگی و بیداری ۲۴ ساعت کارکنان ماست که به هیچ عنوان غافلگیر نشده و از سناریوی غیرمنتظره نیز سربلند بیرون ‌آمدند.

امیر سرتیپ اسماعیلی تصریح کرد: امروز سامانه بومی مرصاد با به کارگیری موشک ایرانی شلمچه گل کاشت و بار دیگر آمادگی پدافند هوایی را به نمایش گذاشت.

وی افزود: امروز آمادگی ما به حدی است که همه دشمنان می‌دانند آسمان ایران امن است و هر هواپیمایی چه با سرنشین باشد مانند هواپیمای ایساف و چه بدون سرنشین مانند پهپاد هرمس و یا آرکیو ۱۷۰ اگر بدون اجازه وارد فضای ما شوند مورد هدف قرار گرفته و یا نشانده خواهند شد.

امروز در سومین روز رزمایش بزرگ محمدرسول‌ الله(ص) ارتش که با محوریت پدافند هوایی برگزار شد سه فروند موشک بومی شلمچه از سامانه مرصاد شلیک شدند.

بنابراین گزارش تا پیش از این از موشک هاگ در سامانه مرصاد استفاده می‌شد اما با همت متخصصان پدافند هوایی و صنعت دفاعی و طراحی و ساخت موشک شلمچه ازاین پس این موشک در سامانه مرصاد به کارگیری می‌شود. این برای اولین بار بود که سامانه مرصاد اقدام به شلیک موشک شلمچه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا