اینترنتMihanpost

سایت الکسا Alexa برای همیشه تعطیل شد

سایت الکسا Alexa در حالی برای همیشه تعطیل شد است که گردانندگان این سایت قبلا اعلام کردند که Alexa اول ماه می سال ۲۰۲۲ به طور کامل تعطیل خواهد شد ! که سرانجام این اتفاق ناخوشایند رخ داد و وب مسترها را در شک فرو برد.

البته باید گفت که سایت Alexa (با الکسای که دستیار هوشمند امازون است نباید آن را اشتباه گرفت) سرویسی برای رتبه بندی سایتهای اینترنت براساس ترافیک و بازدید آنها است و با آن می توانید رتبه میزان بازدیدهایی که هر سایت دارد و منبع آن بازدیدها را به صورت تقریبی متوجه بشوید.

بد نیست بدانید که این وب سایت که رتبه های آن بسیار معروف هستند و یکی از ابزارهای سئوکارها نیز است، الکسا سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب «بروستر کیل و بروس گیلیات» تأسیس شد و آمازون  در سال ۱۹۹۹ آن را به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. جالب است که بدانید آمازون کل این مبلغ را به صورت سهام پرداخت کرد و اگر صاحبان آن این سهام رو نمیفروختند، این سهام تا قبل از تعطیلی آن ارزشی ۷ میلیارد دلاری داشت!  

چرا سایت الکسا Alexa برای همیشه تعطیل شد ؟

این سرویس اما رفته رفته به دلیل افزایش استفاده از اپهای موبایل آمار و رتبه هایش دقت گذشته را نداشتند چون راهی برای اندازه گیری ترافیک اپهای موبایل نداشت. به طور مثال با اینکه تیک تاک و واتساپ یکی از پر استفاده ترین اپهای دنیا هستند و اما در الکسا به خاطر همین موضوع رتبه انچنان بالایی ندارند.

بنابراین طبق خبری که این روزها از طرف آمازون (amazon) منتشر شد، الکسا بعد از ۲۵ سال فعالیت قرار است در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۱ می ۲۰۲۲) از دسترس خارج خواهد شد.

بیانیه ی سایت الکسا در خصوص تعطیلی این سایت

End of Service Notice
We retired Alexa.com on May 1, 2022, after more than two decades of helping you find, reach, and convert your digital audience. Thank you for making us your go-to resource for content research, competitive analysis, keyword research, and so much more.

اطلاعیه پایان خدمت
ما Alexa.com را در ۱ مه ۲۰۲۲ بازنشسته کردیم، پس از دو دهه کمک به شما برای یافتن، دسترسی و رصد مخاطبان سایت هایتان ، از اینکه ما را منبع اصلی خود برای بررسی محتوا، تجزیه و تحلیل رقابتی، حلیلی و تحقیق کلمات کلیدی و موارد دیگر قرار دادید متشکریم.

و حالا وب مسترها بعد از تعطیلی سایت alexa نیز حتما باید به دنیال جایگزینی برای این سایت کاربردی باشند؟

بهترین جایگزین‌ های سرویس الکسا کدام اند؟
این که بعد از بسته شدن سایت الکسا سئوکاران و وبمستران به مشکل بر می‌خورند را نمی‌توان تایید کرد، ولی قطعا پیدا کردن جایگزین‌های مناسب سرویس الکسا به خصوص برای کاربران ایرانی بسیار مشکل است. چون سایتی که بتواند به خوبی الکسا به بررسی محتوای فارسی بپردازد هنوز شناخته نشده است. به هر حال در این قسمت از مقاله به بررسی بعضی از سرویس‌هایی که می‌توانند جایگزینی برای الکسا باشند پرداخته می‌شود.

گرچه اطلاعاتی که الکسا در مورد سایت می‌داد، تا حد زیادی مفید بود اما با پایان کار الکسا باید به دنبال یک جایگزین مناسب برای آن باشیم؛ در ادامه به بررسی چندین ابزار مناسب برای جایگزینی الکسا می‌پردازیم.

Ahrefs

Ahref یکی دیگر از ابزارهای سئوی سایت است که با خرید اکانت آن می‌توانید به بررسی سایت خود یا وبسایت رقیبان بپردازید. همچنین بررسی ترافیک سایت، لینک‌ها، بک لینک‌ها و وضعیت کلید واژه‌ها با استفاده از این وبسایت قابل انجام است.

SEMRush

سمراش یک ابزار محبوب در سئو است که با استفاده از آن می‌توان به یافتن لینک و بک لینک، شناسایی کلمات کلیدی مناسب وبسایت خود، شناسایی کلمات کلیدی سایت رقبا و … پرداخت.

Google search Console

با استفاده از گوگل سرچ گنسول می‌توانید به بررسی سایت خود بپردازید و از اطلاعات آن برای بهبود عملکرد وبسایت استفاده کنید. این وبسایت دارای مجموعه‌ای از ابزارها و گزارش‌های مختلف است که بسیاری  از سئوکاران با استفاده از آن به بررسی و بهبود جنبه‌های مختلف سئو می‌پردازند. علاوه بر این با این ابزار می‌توانید به بررسی رتبه کلمات کلیدی خود، نمایش مشکلات سایت و … بپردازید.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای تحلیلی شرکت گوگل می‌باشد که در میان کاربران ایرانی، با نام‌های گوگل آنالیتیک یا گوگل آنالیز هم شناخته می‌شود. با استفاده از این ابزار می‌توانید به مقایسه ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک،نرخ تبدیل، شناسایی ترافیک مخرب و مشاهده صفحات پر بازدید بپردازید. علاوه بر این با این ابزار می‌توانید به بررسی وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی پرداخته و اطلاعات مختلفی را مثل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در پیج، نوع دستگاه مورد استفاده و … بررسی کنید.

SimilarWeb

وبسایت SimilarWeb از این نظر که در دریافت داده‌ها بسیار غنی‌تر از سایر رقبا است و دقت بسیار بالایی دارد، می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایت الکسا باشد. علاوه بر این ثبت نام در این وبسایت رایگان است و می‌تواند برای ایرانی‌ها نیز سرویس‌دهی داشته باشد.

آیا می‌توان باز هم اقدام به خرید اکانت و یا  اشتراک الکسا کرد ؟

خیر، ارائه اشتراک‌های جدید الکسا در ۸ دسامبر متوقف شده است 

بهتر است قبل از پایان کار الکسا به فکر جایگزین مناسبی برای آن باشید که در این مقاله با جایگزین‌ های سرویس الکسا آشنا شدید. آیا شما از سایت‌های معرفی شده استفاده کرده‌اید؟ کدام یک از وبسایت‌ها را برای جایگزینی الکسا ترجیح می‌دهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا