گوناگون

آشتی ماهی آزاد با دریای خزر

ماهی آزاد با دریای خزر آشتی کرد.

اکبر الدرام، معاون صید بنادر ماهیگیری شیلات استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: ماهی آزاد از گونه ماهیان استخوانی باارزش و قزل آلای قهوه‌ای دارای جثه بزرگ است. این نوع ماهی‌ها هر ساله در فصل تخم‌ریزی از دریا به رودخانه‌هایی که دارای شرایط مناسبی باشد، می‌روند.

وی ادامه داد: در گذشته در دریای خزر با کاهش شدید این گونه از ماهیان مواجه شده بودیم اما از سال 62 با تاسیس مرکز بازسازی ذخایر ماهی آزاد در کلاردشت مازندران و با فراهم شدن شرایط تکثیر مصنوعی و رهاسازی 300 تا 500 هزار قطعه ماهی آزاد در دریای خزر، خوشبختانه امسال شاهد آن هستیم که تعداد این ماهی‌ها افزایش یافته و در تورهای صیادان جای گرفته‌اند.

وی افزود: ماهی آزاد دارای پروتئین بسیار بالا و دارای گوشت لذیذی است. هر کیلو از گوشت این ماهی در بازار به قیمت 80 تا 120 هزار تومان عرضه می‌شود.

الدرام خاطرنشان کرد: در فصل صید جاری خوشبختانه شاهد بیشترین صید ماهیان آزاد نسبت به سالهای گذشته بوده‌ایم. در شرق گیلان، میزان صید این‌گونه ماهی بیشتر شده است و این نشان از آن دارد که ماهی آزاد که ماهی بومی دریای خزر است با این دریا آشتی کرده است.

معاون اداره کل شیلات گیلان خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم در فصل صید جاری با جمع‌آوری ماهیان آزاد مولد و ارائه آن به مرکز بازسازی بتوانیم گامی برای حضور هرچه بیشتر این ماهی در دریای خزر برداریم.

به گزارش ایسنا، خانواده آزاد ماهیان دارای هفت جنس و حدود ۳۰ گونه است. یکی از این هفت جنس salmo است که salmo trutta یا قزل آلای قهوه‌ای جزء مهمترین گونه‌هاست.

زیر گونه ای از قزل آلای قهوه‌ای به نام ماهی آزاد دریای خزر Salmo trutta caspius معروف است. اکثر آزاد ماهیان گونه‌هایی با ارزش تجاری هستند. ماهی آزاد دریای خزر به دلیل گوشت خوشمزه و لذیذ دارای ارزش تجاری بالایی است. این گونه بزرگترین نمونه از قزل آلای دریایی است که در مواردی با وزن بیش از ۴۵ کیلوگرم در زمان مهاجرت تخم ریزی در رودخانه منتهی به دریا صید می‌شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا