گوناگون

آمادگی برای راه‌اندازی نخستین کتابخانه دیجیتال کردستان در بیجار

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان از آمادگی برای راه‌اندازی نخستین کتابخانه‌ی عمومی دیجیتال استان با همکاری اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان بیجار خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان،«اسماعیل احمدی» در جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته‌ی مطالعه مفید، خاطرنشان کرد: این اقدام می‌تواند در جذب بیشتر کتابخوانان به کتابخانه‌های عمومی اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه امروزه یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی کتابخوانی و اصل وجود فضای کتابخانه است، یادآور شد: امروزه کتابخانه‌ها به‌عنوان مرکز ثقل فرهنگی و اجتماعی عمل می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان با اشاره به قدمت و عقبه‌ی تاریخی و فرهنگی شهرستان بیجار، گفت: با توجه به اینکه شهرستان بیجار خاستگاه فرهنگی و تاریخی است، باید در ایجاد فرهنگ کتابخوانی و عضویت در کتابخانه‌ها در سطح استان نیز سرآمد باشد.

احمدی با بیان اینکه از جمعیت 92 هزار نفری حدود 3500 نفر یعنی حدود چهار درصد از مردم بیجار در کتابخانه‌های این شهرستان عضویت دارند، گفت: نیاز است برای افزایش این تعداد تدابیر خاصی اندیشیده شود.

وی گفت: وضعیت حضور در کتابخانه‌ها در استان کردستان شاید به نسبت برخی استان‌ها، وضعیت مطلوبی داشته باشند اما باید آن را با معیارهای توسعه‌یافتگی مقایسه کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی و مطالعه به‌لحاظ کیفی و کمی می‌توان بررسی کرد، افزود: وضعیت مطالعه و کتابخوانی به لحاظ کیفیت وضعیت مناسبی ندارد اما به‌لحاظ کمیت با وجود کتاب‌های بسیار و متنوع، وضعیت مطلوبی دارند.

احمدی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم‌چنین ورود دانش‌آموزان به کتابخانه و ترغیب به مطالعه با مشارکت‌های اداره‌ی آموزش و پرورش بیجار تأکید و این مهم را عاملی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برشمرد.

وی تجارت فرهنگی و اقتصاد کتاب را آفت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: خانواده، مدرسه و دولت و رسانه‌ها و به طور کلی جامعه از ارکان موثر مهم ایجاد انگیزه برای توسعه فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه‌ی مطالعه هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان از آمادگی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کردستان برای توسعه‌ی کتابخانه‌های مشارکتی با همکاری استانداری خبر داد و این اقدام را حرکتی مناسب و مطلوب در راستای توسعه کتابخانه‌ها و فرهنگ کتابخوانی دانست.

احمدی هدف از ایجاد کتابخانه‌های عمومی را در دسترس بودن کتاب برای آحاد مردم در جامعه برشمرد و از اجرای طرح الکترونیکی «کتاب من» با هدف جبران کمبود کتاب در کتابخانه‌ها خبر داد.

وی بهره‌ی فرهیختگان، اساتید دانشگاهی، والدین و معلمان به سطح کتابخانه‌های عمومی را خواستار شد و آن را موجب ایجاد نهضت کتابخوانی در جامعه برشمرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا