گوناگون

آمار تجارت خارجي ايران در فصل بهار

گمرک ایران از ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار واردات در فصل بهار امسال خبر داد.

به گزارش مهر، گمرک ایران از ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار واردات در فصل بهار امسال خبر داد.

گمرک ایران گزارش داد: مجموع صادرات غيرنفتي و واردات ايران در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۵ ميليارد و ۲۷۴ ميليون دلار افزايش داشت و به رقم ۲۴ ميليارد و ۲۴۵ ميليون دلار رسيد كه سهم صادرات غيرنفتي از اين رقم ۱۱ ميليارد و ۸۵۹ ميليون دلار و واردات ۱۲ ميليارد و ۳۸۶ ميليون دلار بوده است.

اين ارقام نشان مي دهد كه صادرات غير نفتي ايران در اين مدت ۲۰ و ۵۳ صدم درصد و واردات كشورمان هم ۳۵ و ۶۳ صدم درصد افزايش يافته است. مجموع تجارت خارجي ايران در سه ماهه نخست پارسال ۱۸ ميليارد و ۹۷۱ ميليون دلار بود كه ۹ ميليارد و ۸۳۸ ميليون دلار به صادرات غير نفتي و ۹ ميليارد و ۱۳۳ ميليون دلار هم به واردات اختصاص داشت.

اقلام عمده صادرات غير نفتي در مدت ياد شده شامل پروپان مايع شده، متانول و قير نفت بوده و عمده ترين خريداران كالاهاي صادراتي كشورمان هم به ترتيب چين، عراق، امارات متحده عربي، افغانستان و تركيه بوده اند.

عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به گندم با سهم ۶ درصدي از كل ارزش واردات، وسايل نقليه با موتور پيستوني درون سوز با حجم سيلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتيمتر مكعب با سهم ۳ درصدي، برنج با ۳ درصد، ذرت با ۲ و ۸۶ صدم درصد و كنجاله سويا با ۲ و ۴۱ صدم درصد اختصاص دارد و عمده صادركنندگان كالا به ايران هم در بهار امسال امارات متحده عربي، چين، هند، تركيه و كره جنوبي بوده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا