گوناگون

آه‌ درختان گردو زیر چوب باغداران

‌درختان گردو این روزها به جرم ثمردادن ضربه‌های شدیدی را از جانب باغداران تحمل می‌کنند، ضربه‌هایی که صنعتگران باید برای آن چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، این روزها اگر سری به مناطق گردوخیز استان ایلام بزنیم، درختان این مناطق به جرم ثمردادن ضربه‌هایی می‌بینند که خود باغداران هم آن را نمی‌پسندند اما چاره‌ای هم جز آن ندارند.

یکی از باغداران منطقه‌ی گردو خیز “میشخاص” گفت: درختان ما خیلی بزرگ شده‌اند و چاره‌ای جز برداشت محصول از طریق چوب‌های بلند آن هم با ضربه‌های محکم نداریم و از این که می‌بینیم شاخه‌هایی از این درختان می‌شکنند، ناراحتیم.

یکی دیگر از این باغداران منطقه گفت: پسرم چند سال پیش در موسم چیدن گردو از بالای درخت سقوط کرد و دوسال تمام خانه‌نشین شد.

“دکتر کورش وحدتی”، استاد میوه کاری دانشگاه تهران، در این زمینه به خبرنگار ایسنا، گفت: اصولاً برداشت خشک‌میو‌ه‌ها در اکثر نقاط جهان به وسیله‌ی دستگاه “شیکر” انجام می‌شود. با استفاده از این وسیله‌ از طریق تکان دادن درخت میوه خسارت کمتری به درختان وارد می‌شود و محصول سالم‌تری عاید کشاورز می‌شود.

مدیر قطب علمی به‌زراعی، به‌نژادی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور با بیان اینکه در روش سنتی برداشت گردو معمولا از طریق ضربه‌ زدن با چوب­‌های بلند انجام می‌گیرد، تصریح کرد: در این روش شاخه‌های درختان می‌شکنند و در نتیجه به طور طبیعی ثمره‌ی سال آینده‌ی این درختان کم خواهد بود.

وحدتی در عین حال آسیب دیگر این کار را خسارت جانی به باغداران عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل این کار غیراستاندارد، هر ساله شاهد مرگ یا قطع نخاع برخی افراد در جای جای نقاط گردوخیز هستیم.

مدیر قطب علمی به‌نژادی، به‌زراعی و فناوری پس از برداشت گردوی کشور، استفاده از شیکرهای برداشت گردو را تنها راه برداشت ایمن و سالم گردو عنوان و تصریح کرد: بکارگیری شیکرهای بزرگ در باغ‌های سنتی مشکل است، اما می‌توان با استفاده از شیکرهای کوچک‌تر و انعطاف پذیر و وصل کردن بازوهای آن به شاخه‌های درخت این محصول ارزشمند را بدون هیچگونه خطری برای محصول و کشاورز برداشت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از صنعتگران خواست تا با ساخت شیکرهای متناسب با مناطق مختلف، باغداران را یاری کنند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا