Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آیو عجیب ترین و فعال ترین قمر آتشفشانی منظومه شمسی ؟!

آیو عجیب ترین و فعال ترین قمر منظومه شمسی است چرا که یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که جو نازک قمر مشتری – آیو – حالات عجیبی را در طول شبانه روزش تجربه ی کند، زمانی که این قمر وارد سایه این غول گازی می‌شود از هم فرو می‌پاشد.دانشمندان موسسه تحقیقات جنوب غربی در بولدر، کلرادو، می‌گویند که این جو نازک هنگامی که نور خورشید مسدود می‌شود، یخ می‌زند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

آیو -Io- نام یکی از قمرهای سیاره مشتری و یکی از اقمار گالیله‌ای است. آیو نزدیک‌ترین قمر از اقمار گالیله‌ای مشتری به این سیاره است. این قمر از نظر اندازه کمی بزرگ‌تر از ماه است و با ۴۰۰ آتشفشان فعال، فعال‌ترین جرم از نظر زمین‌شناختی در سامانه خورشیدی است.

بنابراین علت فعالیت آتشفشانی بیش از حد آیو انرژی و اثر جزر و مدی مشتری و سایر اقمار گالیله‌ای این سیاره بر این قمر است. این قمر در عین حال بالاترین چگالی را در میان قمرهای سامانه خورشیدی دارد. پژوهشگران دریافته‌اند که سطح این قمر به شدت بوی نامطبوعی مانند بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد که ناشی از انتشار سولفور آهن و سایر ترکیبات گوگردی از آتشفشان‌های سطح این قمر است.

آیو آتشفشانی‌ترین جرم منظومه شمسی است چرا که آتشفشان‌ها توسط فشار ثابت و کشش جاذبه سیاره مشتری ایجاد می‌شوند و زمانی که آنها فوران می‌کنند، مقدار زیادی از گاز دی‌اکسید گوگرد را که می‌تواند در حدود ۵۰۰ کیلومتری بالای سطح ماه بالا بیاید با فشار خارج می‌کنند.

این امر نشان‌دهنده این است که فضای آیو در یک حالت ثابت از فروپاشی و تعمیر است و نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جو با تصعید یخ SO2 پشتیبانی می‌شود. اگرچه آتشفشان‌های بیش فعال آیو منبع نهایی SO2 هستند، نور خورشید فشار اتمسفر را به صورت روزانه با کنترل درجه حرارت یخ روی سطح کنترل می‌کند که باین حال اگر چه محققان مدت‌ها بر این باور بودند اما در نهایت موفق شدند تا این اتفاق را با چشم مشاهد کنند.

هنگامی که این قمر در سایه مشتری قرار می‌گیرد، درجه حرارت آن به طور قابل توجهی افت می‌کند و گاز دی‌اکسید گوگرد در جو آن منجمد شده و پس از آن به سطح پاشیده می‌شود و هنگامی که دوباره گرم می‌شود، مجددا به گاز تبدیل می‌شود. آیو به مدت دو ساعت از هر روز آیویی را در تاریکی به سر می‌برد که این میزان برابر با ۱/۷ روز زمینی است.

تمامی این مشاهدات و نتیجه‌گیری‌ها با استفاده از تلسکوپ هشت متری بزرگ جمنای در‌ هاوایی صورت گرفته است. پیش از این، چنین مشاهداتی به دلیل تاریکی این قمر در سایه مشتری امکان‌پذیر نبود. با این حال، محققان قادر به اندازه‌گیری تابش گرمای متصاعد شده از این قمر بودند.

جالب است بدانید که محققان مشاهدات خود از آیو را طی دو شب در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ و زمانی که این قمر نزدیک به ۷۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت انجام دادند.

با هم در میهن پست تصاویری از آیو عجیب ترین و فعال ترین قمر آتشفشانی منظومه شمسی را تماشا می کنیم.

منبع   black-cat-studios

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا