گوناگون

ابراز نگرانی معاون دادگستری کرمان از افزایش طلاق در استان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: در سال 92 ازدواج در استان قریب به دو درصد کاهش و طلاق 14.97 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «حمید خالقی» در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان اظهار کرد: در استان کرمان بیشترین آمار جرم مربوط به سرقت منجر به تعزیر است و هم‌اکنون کمیته‌ای با نیروهای متمرکز، در مرکز استان بمنظور پیشگیری از سرقت کار می‌کند و هر تصمیم کمیته قابلیت اجرا دارد.

وی افزود: کم‌رنگ شدن مسائل اخلاقی در خانواده و بی‌اطلاعی از مسائل حقوقی، دو عامل اصلی در تشکیل پرونده‌های کیفری و عمومی استان است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان تصریح کرد: از ظرفیت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، اوقاف و … استفاده کرده و با 30 نهاد ارتباط مستمر داریم که جلساتی را در جهت ارتقای آگاهی‌های مردم با این نهادها برگزار کرده‌ایم.

خالقی ادامه داد: در آموزش و پرورش برای 43 هزار و 450 نفر از اولیا، دانش‌آموزان و … در سال گذشته کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم.

وی گفت: هفت کلیپ، 14 فیلم کوتاه و 26 مستند ساخته‌ایم و بصورت مستمر تحت‌عنوان عبرت پخش می‌شود و حاوی پیام‌های پیشگیری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: می‌کوشیم با استفاده از تبلیغات در اتوبوس، ایستگاه‌های قطار، بنرها، صدا و سیما و … مسائل حقوقی را اطلاع‌رسانی کرده و برای رصد موضوعات کارگروه علمی پژوهشی تشکیل شده است.

خالقی گفت: پارسال،تمام هم و غم ما بر موضوع خانواده بود و 60 درصد اختلافات به علت مسائل خاص زناشویی است.

وی اظهار کرد: 16 مرکز مشاوره در مرکز استان مشاوره خانوادگی ارائه می‌دهند و همه‌ی پرونده‌های خانواده را به این مراکز ارجاع می‌دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: دغدغه‌ی ما مشاوره‌های پیش از ازدواج است که تأثیر زیادی در پیشگیری از طلاق دارد و متأسفانه این امر الزامی نیست.

خالقی ادامه داد: با انعقاد تفاهمنامه‌ای با جهاد دانشگاهی، این نهاد پذیرفته کار را انجام دهد و در شهرستان‌های استان کار را از 29 بهمن‌ماه را آغاز کرد و تاکنون 1630 نفر در این مراکز آموزش دیده‌اند.

وی گفت: شاهد افزایش بیش از حد طلاق به ویژه طلاق‌های توافقی در استان کرمان هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان افزود: افزایش نگران‌کننده‌ی اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و کم رنگ شدن مسائل اخلاقی از معضلات ماست و ماهواره‌ها سبب از هم پاشیدگی خانواده است.

خالقی تصریح کرد: استان کرمان به لحاظ پرونده‌های کیفری، جایگاه 23 کشور و در پرونده‌های حقوقی جایگاه 25 کشور را دارد.

وی خاطرنشان کرد: 246 شعبه‌ی قضایی فعال و با 267 قاضی در استان داریم و در سال گذشته 305 هزار و 919 پرونده در دادگستری استان داشتیم و اگر میانگین مراجعه هر پرونده چهار نفر باشد، بیش از یک میلیون نفر درگیر پرونده‌های قضایی بوده‌اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: بصورت میانگین در سال گذشته به هر قاضی 1146 پرونده ارجاع شده است.

به‌گفته‌ی خالقی، سرقت، ضرب و جرح عمدی، حمل مواد مخدر، تهدید و توهین به اشخاص عادی از پنج جرم نخست استان است.

وی تصریح کرد: در مواردی مانند مطالبه‌ی مهریه، مطالبه‌ی طلب، تأمین خواسته و طلاق به درخواست زوجه افزایش داشته و در طلاق توافقی دو درصد کاهش را در سال گذشته شاهد بودیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: 15 سال پیش در استان به ازای هر 16 ازدواج یک طلاق داشتیم. سال 90 به ازای هر 9.45 ازدواج یک طلاق، در 91 به ازای هر 7.55 ازدواج یک طلاق داشتیم و بطور میانگین طلاق سه درصد رشد داشته است.

خالقی با بیان اینکه در سال 91 کمترین ثبت ازدواج را در استان کرمان داشتیم، گفت: در سال 91 تعداد 30 هزار و 217 ازدواج داشتیم و در 92 تعداد 29 هزار و 619 مورد ازدواج ثبت شده است.

وی تصریح کرد: پارسال، ازدواج در استان قریب به دو درصد کاهش و طلاق 14.97 درصد افزایش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با تأکید بر تحکیم بنیاد خانواده افزود: زمانی که از ابتدا خانواده محکم و استوار شود، دغدغه‌های ما کاهش می‌یابد.

خالقی خاطرنشان کرد: انتظار داریم خلاء‌های قانونی در برخی موارد با همکاری نمایندگان برطرف شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا