گوناگون

ابهامی درباره ماليات بر ارزش افزوده برای طلا

380601 102رئيس اتحاديه طلا و جواهر مشهد گفت: ماليات بر ارزش افزوده بايد از اجرت و سود ساخت طلا اخذ شود، نه کل قيمت طلا.

به نوشته خراسان، باقر معبودي نژاد با خراسان با بيان اينکه اخذ ماليات از اجرت و دستمزد به نفع اداره دارايي، طلافروش و مصرف کننده خواهد بود، افزود: نبايد ماليات بر ارزش افزوده از اصل و مجموع قيمت طلا اخذ شود، بلکه بايد اين ماليات از کاري که روي اصل طلا يعني اجرت ساخت و سود طلا انجام مي شود، اخذ شود نه کل طلا.

وي ادامه داد: سود طلا فروشان 7 درصد است که اين مبلغ شامل ماليات مشاغل، اجاره مغازه، دستمزد کارگر و … مي شود؛ اما به جاي آن، دولت 8 درصد از مصرف کننده به عنوان ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي کند.

رئيس اتحاديه طلا و جواهر مشهد با تاکيد بر اين که نبايد ماليات از اصل قيمت طلا اخذ شود، گفت: طبق قانون، ماليات بر ارزش افزوده بايد از مابه التفاوت مواد اوليه تا توليد اخذ شود. مواد اوليه ما طلاست و کارگر روي آن کار مي کند و مصنوعه طلايي يا قطعه طلايي را مي سازد.وي افزود: اين چرخه اي است که مدام در حال کار است. طلاي مستعمل به چرخه مي آيد و طلاي جديدي ساخته مي شود.

معبودي نژاد ادامه داد: به عنوان مثال، امروز مشتري طلايي را خريداري کرده و ماليات بر ارزش افزوده آن را هم پرداخت کرده است. به دليلي 6 ماه ديگر قصد تعويض طلا را دارد و مي خواهد معادل آن را طلاي جديد بخرد؛ اما در حالي که ميزان طلاي خريداري شده وي تغييري نکرده، بايد دوباره ماليات پرداخت کند.

وي اضافه کرد: اصل مواد اوليه که فرق نکرده است، بنابراين ماليات بر ارزش افزوده بايد از کار انجام شده بر روي طلا کسر شود. رئيس اتحاديه طلا و جواهر مشهد ضمن انتقاد از برنامه پايش که يکشنبه شب گذشته از شبکه يک سيما پخش شد، اظهار داشت: در اين برنامه سوالي با اين مضمون که «آيا موافقيد دولت، طلا فروش ها را از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف کند؟» مطرح شد؛ اما اين درحالي است که ماليات برارزش افزوده را طلا فروشان پرداخت نمي کنند؛ پرداخت کننده اصلي ماليات بر ارزش افزوده، مصرف کننده نهايي است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا