گوناگون

اجرای طرحهای آبخیزداری در زنجان از بروز سیلاب جلوگیری می کند

به گزارش خبرنگار مهر، سید جمال موسوی ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: بنابر تحقیقاتی که انجام گرفته از دشت زنجان طی سال‌های گذشته در بعضی از مناطق استان شاهد افت سطح سفره‌های زیرزمینی  بودیم.

 وی استان زنجان را استانی خشک از لحاظ منابع آبی دانست و اظهار داشت: با توجه به گرم شدن زمین ایران و همچنین استان زنجان باید خود را برای مواجهه با خشکسالی آماده کند.

معاون آبخیزداری و منابع طبیعی استان زنجان، فرهنگ‌سازی برای استفاده مناسب از آب‌های زیرزمینی را بسیار موثر دانست و گفت: با توجه به مشکلات آبی و بحران آب در سال‌های آینده باید فرهنگسازی لازم در دستور کار قرار گیرد.

موسوی گفت: بی توجهی به برداشت بی رویه از منابع آبی موجب خسارت  می شود و همچنین زمینه بروز خشکسالی را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: خشکسالی باید مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که  بی‌توجهی به برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجب از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی  و جانوری می‌شود.

معاون آبخیزداری و منابع طبیعی استان زنجان، افت آب های زیرزمینی را یادآور شد و با بیان اینکه خسارت وارده براثر کم‌آبی کمتر از زلزله نیست گفت: این امر موجب شور شدن آب‌های زیر زمینی و آب‌های مورد نیاز بخش کشاورزی می شود و در این راستا باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی می شود.

موسوی با اشاره افت دو تا سه متری سالانه سطح آب سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان افزود: مدیریت جامع آب و توجه به مقوله آبخیزداری باعث می‌شود تا تبعات مربوط به معضل کم‌آبی کمتر به چشم آید.

موسوی گفت: این سازمان برای کاهش خسارت وارده از بلایا طبیعی آموزش را در دستور کار جدی خود قرار داده است چرا که آگاه سازی مردم از بلایا طبیعی باعث می شود به هنگام وقوع بلایا بتوانند از خسارت احتمالی جلوگیری کنند و اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: عدم اجرای طرح‌های آبخیزداری امکان بروز سیلاب در استان را افزایش می‌دهد.

معاون آبخیزداری و منابع طبیعی استان زنجان یاد آورشد: هم‌اکنون نقشه سیل‌ خیزی بسیاری از اراضی استان آماده است که با اجرای دقیق طرح‌‌های آبخیزداری و با هدایت صحیح آبهای روان می‌توان از بروز خسارات جلوگیری کرد.

 موسوی یاد آورشد: تاکنون 30 دستگاه سد خاکی که 60 میلیون مترمکعب از روان‌آ‌های استان را کنترل می‌کند در استان زنجان  احداث شده است.

وی افزود:50 کیلومتر ساماندهی حاشیه رودخانه در حاشیه سه رودخانه زنجان‌رود، قلعه‌چای و قزل‌اوزن  انجام گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا