گوناگون

پروژه ارتقاء کیفیت بذر در استان گلستان به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار مهر، علی بحرینی بعد از ظهر یکشنبه در همایش کارگاه آمزشی ارتقاء کیفیت بذر و مدیریت تلفیقی دام و علوفه گفت: در ایام مبارک عید غدیر مرحله سوم پروژه ارتقاء کیفیت بذر در استان گلستان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و 50 درصد از تولید بذر کشور در استان  گلستان و در شهرستان گنبد خواهد بود.

وی افزود: این پروژه قبلاً در اصفهان انجام شده است و موفقیت آمیز بوده که قرار است تا دوشنبه نیز در شهرستان گنبد استان گلستان فاز اجرایی آن انجام شود.

پروفسور فیلدستون مشاور بین المللی  AIC هم گفت: قرار است این پروژه طی مدت 5 سال با همکاری تعاون روستایی صورت گیرد، نکاتی که باید در این پروژه مدنظر داشت این است که چه تفاوتی بین تولید بذر و تولید دانه وجود دارد.

وی بیان کرد: باید در تولید بذر بر روی کیفیت تمرکز کنیم که از مسائل مهم است و سعی شده است که دستور العمل ها در قالب بین المللی تدوین شود تا تضمین بذرهای با کیفیت به وجود آید تا در کنار کیفیت فیزیکی شاخص ها و کیفیت های ژنتیکی نیز در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: هدف این است که کیفیت بالا همراه با عملکرد بالا صورت گیرد تا ارزش افزوده ایجاد شود و مصرف کننده نهایی بهره کافی از آن ببرد.

مشاور بین المللی AIC خاطرنشان کرد: برای ایجاد مزیت های ژنتیکی نیاز به تولید بذر با کیفیت داریم کشور نیوزیلند با اینکه حدود چند سال از قدمت آن بیشتر نی گذرد و جمعیت حدود 4 میلیون نفر دارد ولی 90 درصد از بذر مصرفی کشاورزانش بذر گواهی شده است در صورتی که ایران متاسفانه 22 درصد از بذرها گواهی شده را استفاده می کند.

مجید دهقان شعار پدر بذر کشور و نماینده فائو در ایران گفت: از بهمن ماه سال گذشته فعالیت ما شروع شده است و موافقت های آن صد درصد گرفته شده است و همه موارد به صورت یک پکیج و سیستم تعریف شده تولید می گردد.

وی افزود: قرار است در این پروژه 4 بذر سیب زمینی، یونجه، گندم و جو مورد بهره برداری قرار گیرد.

سید وحید رضا ابطحی مدیر عامل اتحادیه مرکزی شرکت های تعونی تولید روستایی کشور گفت: تاکنون 4 بازدید از پروژه های استان گلستان داشتیم زیرا 50 درصد از تولید بذر گواهی شده کشور در استان گلستان و در شهرستان گنبد است.

وی بیان کرد: از 40 سایت در سطح کشور که ظرفیت تولید بذر داشتند بازدید شده است،

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا