گوناگون

بزرگترین دهستان استان تهران گاز ندارد/ اخترآباد با کمبود امکانات دست و پنجه نرم می کند

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر امروز همایش روز ملی روستاها در شهرستان ملارد با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و ناطق محروم کشور، نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر و جهاد کشاورزی استان تهران،ائمه جمعه، فرماندار و جمعی از مسئولان ملارد در دهستان اخترآباد این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام حسین حسینی نوری ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر به بخشی از مشکلات و کمبودهای ملارد اشاره کرد و اظهار داشت: این شهرستان با 450 هزار نفر جمعیت و برغم قرارگیری در جوار پایتخت، متاسفانه از زیرساختها و امکانات اولیه که حتی در مناطق دورافتاده کشور نیز یافت می شود، محروم است.

سردادن شعار برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر کافی نیست

نماینده ولی فقیه در ملارد عنوان کرد: در حوزه روستایی نیز دهستان اخترآباد به عنوان بزرگترین دهستان استان تهران فاقد امکانات و خدمات اولیه زندگی نظیر گاز، آب شرب بهداشتی، خدمات مخابراتی و… است.

وی افزود:زمانیکه شعار جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر را سر می دهیم باید دید برای ماندن مردم در روستاها چه کردیم، آیا از توانمندی روستائیان استفاده شده است؟ در توسعه کشاوزی و دامپروری چه گامهایی برداشته شد تا مردم دام خود را به امید خرید خانه ای در شهر نفروشند؟ اگر از کشاورزی، باغداری، دامپروری و… در روستاها حمایت شده و سرمایه گذاری شود بطور قطع روستائیان به شهرها مهاجرت نخواهند کرد.

این مسئول با اشاره به کمبودهای فرهنگی در روستاهای شهرستان گفت: متاسفانه در روستاهای ما بحث فرهنگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است لذا انتظار می رود با در نظر گیری اعتبار مناسب در هر روستا حداقل یک خانه عالم احداث شود تا بتوان خدمات فرهنگی و اجتماعی را در آنجا به مردم ارائه داد.

روستاهای استان تهران فقط نام روستا را یدک می کشند

در بخش دیگر این مراسم فرماندار ملارد طی سخنانی بیان کرد: در سالهای پرافتخار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با نگاه ویژه امام راحل به روستائیان، خدمات قابل توجهی به این بخش ارائه شد اما هنوز روستاها در جایگاهی درخور شان خود قرار ندارند، در استان تهران نیز متاسفانه روستاها از هویت اصلی خود دور شده و تنها نام روستا را یدک می کشند در حالیکه بافت و زندگش شهری دارند.

داود کرمی افزود: اما دهستان اخترآباد ملارد با 40 روستا و آبادی بافت روستایی خود را بطور کامل حفظ کرده و مردم نیز به فعالیتهای کشاورزی و دامپروری مشغول هستند اما متاسفانه با کمبود امکانات و خدمات اولیه دست و پنجه نرم می کنند.

این مسئول با اشاره به فقدان گاز و آب شرب بهداشتی در این دهستان متذکر شد: زمانیکه امکانات اولیه موجود نباشد نمی توان انتظار داشت که روستاها توسعه یافته و با هدف تامین نیاز غذایی و توسعه پایدار شهرها، محصولات باغی، زارعی و تولیدات مطلوبی به بازار عرضه شود.

وی با اشاره به حضور مسئولان بلند پایه کشوری و استانی در منطقه اخترآباد ملارد گفت: امید می رود با حضور این مسئولان در منطقه و قرارگیری در جریان مسائل و مشکلات از نزدیک، تصمیمات راهگشایی برای رفع محرومیتهای اخذ شود.

فقدان گاز، آب و شغل سه عامل اصلی مهاجرت از روستاهای اخترآباد

همچنین نماینده مردم شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در مجلس فقدان گاز، آب و شغل را سه عامل اصلی مهاجرت از روستاهای منطقه به شهر برشمرد و عنوان کرد: رسیگی به این سه نکته مهم می تواند پدیده نامطلوب مهاجرت را از اخترآباد دور کند، در این منطقه سه شهرک صنعتی مصوب داریم که باید هرچه سریعتر ساماندهی شده و برای جوانان روستاهای اطراف که عمدتا تحصیلکرده نیز هستند فرصتهای شغلی مناسب ایجاد شود.

حسین گروسی با ذکر این نکته که دهستان اخترآباد 640 کیلومتر از مجموع 940 کیلومتر وسعت ملارد را در برمی گیرد، یادآور شد: عمده مساحت این شهرستان در بخش اخترآباد است که توجه به این پتانسیل ویژه برای توسعه و پیشرفت همه جانبه منطقه بسیار موثر خواهد بود.

این مسئول با اشاره به مشکلات و کمبودهای دهستان اخترآباد گفت: در بحث گاز از سه سال گذشته جلسات متعددی با مسئولین گاز استان و کشور برگزار شد که طی آن مطالعات صورت گرفت اما متاسفانه شاهد آغاز عملیات اجرایی نیستیم، در حوزه آب بهداشتی نیز مساله لاینحلی وجود ندارد چراکه با توجه به منابع آبی موجود در دشت اخترآباد می توان با برنامه ریزی مدون و عملیاتی این مشکل را رفع کرد.

در ادامه نیز مشکلاتی نظیر عدم تامین آب شرب به دلیل فرسودگی تاسیسات و حجم نامتناسب مخازن با جمعیت رو به رشد، توسعه راه های روستایی که از اولایل انقلاب و متناسب با جمعیت آن زمان احداث شده اند، گازرسانی به روستاها، ارتقای دهیاری روستاهای پرجمعیت، ارائه تسهیلات کم بهره به منظور مقاوم و بازسازی مناطق مسکونی و… از سوی روستائیان مطرح شد.

در این مراسم که با برنامه متنوعی از قبیل اسب دوانی، مسابقه کشتی چوخه و رقص محلی همراه بود از تعدادی روستائیان نمونه و کارآفرین با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد، برگزاری نمایشگاه توانمندیهای روستائیان نیز بخش دیگری از این همایش یک روزه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا