گوناگون

احیاء کاربری باغات سنتی قزوین برای صیانت از هویت تاریخی شهر ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، هفدمین جلسه دور پنجم کارگروه قزوین+20 با موضوع ادامه بررسی ثبت میراثی باغات سنتی صبح سه شنبه با حضور محمدعلی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، علی حسن ظاهری رئیس کارگروه قزوین+20 و اعضاء شورای شهر در محل شهرداری برگزار شد.

محمدعلی حضرتی ها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این جلسه با بیان اینکه اهمیت تاریخی و فرهنگی  باغات سنتی قزوین بر کسی پوشیده نیست، اظهارداشت: باغستان سنتی قزوین از دوران ساسانی باقی مانده و سنت احداث باغشهر یکی از سنت‌های معماری و شهرسازی ایرانی است که پیش از اسلام بوده و بعد از آن نیز ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: هویت شهر قزوین با باغات سنتی ، عجین شده  و در تمام توصیف‌های جهانگردان و سیاحان، شهر قزوین در قالب یک باغ شهر تصویر شده است.

این مسئول با تصریح اینکه میراث فرهنگی، هیچ دخالت و چشم داشتی به مسئله مالکیت باغات ندارد، گفت: میراث فرهنگی به سازمان باغستان کمک می‌کند تا باغات حفظ شود.

حضرتی ها بیان کرد: طبق اظهارات باغداران، مشکل اصلی باغات آب است و باید برای حفظ باغات همه نهادها، باغداران و … در کنار هم و در قالب کمیته و کارگروه اقدامات لازم را انجام دهند.

این مسئول گفت: میراث فرهنگی یکی از نهادهایی است که با ثبت میراثی باغات آمده در کنار باغداران قرار بگیرد تا به حفظ و احیاء آن کمک کند.

وی تصریح کرد: ثبت باغستان قزوین در ثبت آثار ملی ، پیش نیاز ثبت جهانی آن خواهد بود و در آن صورت تسهیلاتی سالیانه برای حفظ این آثار اختصاص و پرداخت می شود و آن اثر جزء میراث بشری قرار گرفته و متعلق به همه جهانیان خواهد بود و همه جهانیان متعهد به حفظ آن خواهند بود.

وی افزود: میراث فرهنگی مخالفتی با احداث استراحتگاه، “چایخانه و …” با سازه های امروزین، راه دسترسی ندارد بلکه باید یک پلان مدیریتی طراحی شود تا طرح برای جزء جزء باغات داشته باشد و همه نهادهای متولی و مدیریت شهری و باغداران و مردم در کنار هم این کار را انجام دهند و هدف میراث فرهنگی از ثبت طی کردن باغات حفظ باغات از تخریب است.

وی بیان کرد: به دنبال گردشگری میراث کشاورزی هستیم و در مراحل بعد به دنبال گردشگری کشاورزی خواهیم بود و گردشگران قرار است بیایند در باغستان قزوین با سبک و فرهنگ زندگی باغداران در باغات آشنا شوند و ممکن است پابه پای باغدران، بیل بزنند.

علی حسن ظاهری میز در ادامه این نشست اظهارداشت: در تمام دنیا برای حفظ آثار فرهنگی، تاریخی شهرهای خود بهترین راه را در بازگرداندن و تزریق کاربری‌های زنده از جمله صنایع دستی به آن‌ها دیده‌اند.

وی بیان کرد: برای حفظ باغات نیز ما باید کاربری آن را احیا کنیم و آنها را با حفظ و احیاء، فعال کنیم.

حمایت از باغداران ضروری است

فاطمه اشدری، عضو شورای شهر قزوین نیز در این جلسه گفت: مابه میراثی افتخار می کنیم که فقط مهری بر آن بزنیم ولی استفاده از آن را بلد نیستیم.

اشدری بیان کرد: مدیریت صحیح، فکر صحیح، تعامل مدیران با باغداران در کنار بودجه، در حفظ و نگهداری بسیار موثر و ضروری خواهد بود.

عضو شورای شهر قزوین افزود: باغداران نیاز به حمایت دارند و در صورت حمایت شدن، خودشان باغات را حفظ خواهند کرد و نیازی نیست که دولت باغات را بخرد و آنها را احیا کند و بلکه این مبلغ خرید را در قالب حمایت به باغداران بدهند.

وی بیان کرد: سال بعد شهردارای نهضت باغستان اعلام کند تا باغات در مرکز توسعه قرار گیرد و کمک به حفظ آنها شود.

در ادامه باغداران موضوعات حفظ امنیت باغات با حضور گردشگر ، ارائه خدمات رفاهی مانند بیمه و … به باغداران و باغبانان، حل مشکل ورود سنجاب در باغات، ایجاد امکانات حداقلی در باغات برای حضور گردشگر و حل مشکل کم آبی در جلسه مطرح کردند.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا